Český (půl)lev 2011: Mnoho povolaných, málo vyvolených! Vítězství?
Nejdřív si shrňme, co všechno jsme letos zatím v kinech viděli. Novinka Jana Hřebejka Nevinnost se dotýkala výbušného tématu, jakým je obvinění ze sexuálního obtěžování mladistvých a dopadu takového tvrzení na celou širší rodinu. Vidělo ji něco málo přes 150 tisíc diváků.
Fimfárum do třetice všeho dobrého 3D přebíralo už dvakrát přebrané a na výsledku to bylo přece jen poznat, řada Werichových pohádek musela být všelijak nastavována, aby se povedlo dosáhnout na celovečerní metráž. Diváků? Necelých padesát tisíc.
Přece jen živěji v tomto směru působily obdobně koncipované Autopohádky - leporelo animovaných pohádek, které spojuje hraný příběh. I tady měly pohádky vzrůstající kvalitu, přičemž ta finálová od Libora Pixy nesla rozměry takřka pixarovské. V kinech si ji užilo ale jen jedenáct tisíc diváků.
O věcech velmi křehkých, jako je pocit promarněného života, se snažil vyprávět Ostrov svaté Heleny. Ve výsledku ale Laďa Kerndl jen chodil po Rumunsku a opakoval, že je Franta Kůzle a hledá svoji dceru. Amatérský snímek diváci prakticky zcela ignorovali, ani jednou se nedokázal dostat do TOP 20, tudíž jeho návštěvnost můžeme jen odhadovat. Dva tisíce diváků? Nebo snad tři?
V ulicích plakáty, v médiích hysterie, v kinech prázdno. Takový osud stihl režijní debut bývalého prezidenta Václava Havla. Odcházení kancléře Riegla z úřadu i vládní vily nalákalo do kin něco málo přes 40 tisíc diváků.
Autobiografické drama Václava Kadrnky Osmdesát dopisů, v němž se vrací do 80. let a popisuje snahu své matky o vystěhování ze socialistického Československa do Velké Británie za svým manželem a režisérovým otcem, reprezentovalo Českou republiku na letošním Berlinale v sekci Fórum. Snímek s minimem dialogů a dlouhými záběry ale diváky nelákal, ani jednou se nedokázal prosadit do týdenního TOP 20. Odhadovaná návštěvnost? Pokud budeme brát i festivalové publikum, tak jsme někde mezi třemi a čtyřmi tisíci diváky.
Černá komedie o vzestupech a pádech malého českého podvodníčka Czech Made Man lákala sice na ostré zvraty, krásné ženy, chytlavé hlášky i exotická prostředí, zatím ale přilákala jen 44 tisíc diváků.
Výtvarně opulentní, obrazově působivé, ale jinak nic moc. Tak přijala kritika pohádku Čertova nevěsta o královně, která si za zády krále vymohla na peklu dcerušku. K dnešnímu dni 91 tisíc diváků.
Vztahy ve westernovém městečku si vzala na paškál komedie Westernstory. Vyhrála sice Hrnec smíchu na festivalu v Novém Městě nad Metují, ale v kinech se diváci moc nebaví. V tuto chvíli necelých devět tisíc diváků.
Příběh propuštěného padesátníka Zrzavého Rekvalifikace neviděl nikdo z kritiků a asi ani z diváků, návštěvnost se bude v daném případě asi limitně blížit nule.
Ambice skutečného diváckého hitu zatím jako jediný český snímek letos dokázaly naplnit Lidice. Historický velkofilm o vyvraždění středočeské obce vidělo za první tři týdny promítání 180 tisíc diváků.
Se značnými rozpaky u diváků i kritiky naopak odstartovala "velká hudební 3D komedie" V peřině. Necelých 30 tisíc diváků za první víkend je přece jen málo vzhledem k obsazení i ambicím tvůrců.
Suma sumárum tedy šeď a bída, amatéři a nekvalita prosvětlená jen třemi ostrůvky naděje. I proto je zatímní tipování nominací a vítězů poměrně snadné (a přiznejme si, že i nudné). Uvidíme, jak kartami zamíchají premiéry druhé poloviny roku: Alois Nebel, Rodina je základ státu, Vendeta, Perfect Days, Saxána a Lexikon kouzel, Muži v naději, Poupata a další tituly. Doufejme, že minimálně zvednou návštěvnost českých kin, která je ve srovnání s loňskem opravdu tristní. Statistiky za březen a duben vykázaly pokles dokonce o rovnou polovinu díváků, tedy o 600 až 700 tisíc lidí za měsíc!
Film
Už účast na Berlinale a vítězství na plzeňském Finále naznačilo, že favoritem bude retro Osmdesát dopisů. Bez šancí ale rozhodně nejsou ani Lidice a Nevinnost.
Režie
Jasným favoritem je Jan Hřebejk, který Nevinnost vedl s obdivuhodným přehledem a lehkostí.
Martin Šácha za Nevinnost nebo Antonio Riestra za Lidice? V tuto chvíli bych sázel spíš na Šáchu. Minimálně nominace by slušela i Davidu Ployharovi za Čertovu nevěstu.
Herec v hlavní roli
Ohledně dělení na hlavní a vedlejší role producenti občas spekulují vskutku neuvěřitelným způsobem, takže zatím těžko soudit, kdo s kým se potká. Pokud zvítězi logika, pak bych si to v kategorii hlavních rolí mezi sebou měli rozdat Hynek Čermák, který v Nevinnosti hraje hromotluka se ztrápenou duší kolibříka, a Josef Abrhám, který kancléře Riegra v Odcházení pojal jako smutně naivního, protože donkichotského snílka s touhou a slabostí. Třetím do hry - jaksi už tradičně - bude Karel Roden, tentokrát za Lidice.
Herečka v hlavní roli
Anna Geislerová! Nejpilnější dáma při lovu Českých lvů si tentokrát brousí zuby za výkon v Nevinnosti! Minimálně na nominaci určitě může pomýšlet i Dagmar Veškrnová-Havlová, která postavou Ireny v Odcházení znovu dokázala, co už dávno víme - a sice, že dokáže být stejně tak pavlačově utrhovačná jako státnicky noblesní.
Herec ve vedlejší roli
Ondřej Vetchý, jeden z nejlepších českých herců současnosti, mnohokrát nominovaný a přesto stále bez Českého lva. Že by to letos konečně vyšlo díky Nevinnosti? Jan Budař už má doma Lvy čtyři, ten tentokrát zůstane "jen" u nominace. Ta by slušela i debutujícímu Ondřeji Novákovi za roli syna, který v Lidicích velmi přesvědčivě hledá cestu k usmíření pro jeden milostný trojúhelník.
Herečka ve vedlejší roli
Za stávající situace velká příležitost pro přesvědčivou Lolitku Annu Linhartovou (Nevinnost), favoritkou ale i tak zůstávají lidické slzy Zuzany Bydžovské. Na akademiky už fungovaly třikrát za poslední čtyři roky!
Výtvarný počin
Letos získal Cemu Magnesie za nejlepší studentský film a stotisícovou finanční prémii k tomu. Získá do roka a do dne svého opravdového lva? Libor Pixa je díky 3D animaci povídky o vývojáři Vincentovi z Autopohádek určitě velkým favoritem. Přehlédnuta by ale rozhodně neměla být ani náročná a přitom velmi působivá papírková animace v prostoru Františka Váši ve stejném filmu v pohádce Příběh o rybáři.