Někdo nahoře se bojí vyhazovu. Vince Vaughn naznačil, proč se už netočí jeho typické komedie
Čtyřiapadesátiletý herec náležel k hereckému uskupení Frat Pack spolu s Willem Ferrellem, Owenem Wilsonem či Benem Stillerem, jejich opětovné spolupráce plodily ztřeštěné komediální hity jako Mládí v trapu, Starsky & Hutch, Vybíjená, Zprávař: Příběh Rona Burgundyho nebo Nesvatbovi. Ty zvládly vydělat i přes 200 milionů dolarů a nejen tehdy dospívající generaci poskytly arzenál nesmrtelných hlášek a gagů, jejichž přístupnost by na první stupeň základky úplně nepasovala. Jejich éra sice oficiálně neskončila, ale po premiéře legacy sequelu Zoolander 2 roku 2016 přece jen téměř vymizela.
Ambiciózní návrat natvrdlého modela v kinech i u kritiky propadl. Ben Stiller se dle vlastních slov zděsil, že ztratil pojem o zábavě, a raději přesedlal k dramatům. Totéž lze říct i o Vaughnovi. Ten stále rád přijme roli v komedii, ale od Stážistů z roku 2013 nenatočil celovečerák ani s pravidelným parťákem Owenem Wilsonem, ani s žádným dalším čelním představitelem Frat Pack. Naopak si zkusil nesmlouvavého drsňáka v krimi Blok 99, měl výraznou roli ve druhé sezóně Temného případu a pořádně si zablbnul jen v hororové komedii Slečna bestie.
Filmy z ranku Vybíjené už ostatně moc nevznikají a tvůrci dnes podle Vaughna nad vším moc přemýšlí. „Je to šílené, dostaneš prostě nějaká pravidla. Například když děláš geometrii a řekneš si, že pravý úhel je 87 stupňů místo správných 90 stupňů, pak všechny tvoje další odpovědi budou špatné. Vznikl určitý nápad nebo koncept ve stylu ‚Musíš mít IP‘.“ Vaughn naráží na preferenci zavedených značek, přičemž si pomohl příkladem deskové hry Battleship. Podle ní roku 2012 vznikl stejnojmenný akční film (v češtině Bitevní loď) a Vaughn to považuje za vypravěčský přístup založený na rozpoznatelném IP.
Sdílené lidské zkušenosti jsou přitom dle herce tím, co v oblasti komedií takový IP přístup dřív zastávalo. Jako v případě filmu Mládí v trapu, v němž přátelé na prahu třicítky po letech oprašují vysokoškolské časy. Kolektivní zkušenosti, tužby a preference se u generace „iphoňáků“ jistě mění, možná také v Hollywoodu není nikdo mladší, kdo by na stárnoucí partu komiků v jejich filosofii navázal. Vaughn ale nepochybuje, že jádro pudla vězí v principu.
„Lidé ve vedení se víc bojí, že dostanou vyhazov, než že by chtěli udělat něco skvělého. Hodlají tedy nějak následovat soubor pravidel, který se stane neměnným, i když ve skutečnosti není použitelný," tvrdí Vaughn, jenž od roku 2020 účinkoval v nedávno skončeném komediálním seriálu Larry, kroť se. „Ale dokud je budou následovat, nedostanou padáka, protože mohou říct: ‚Podívejte, natočil jsem film na základě deskové hry Payday, takže i když nefungoval, nemůžete mě propustit, že?'"
Jedním dechem ale připouští, že se to může opět změnit. „Lidé se chtějí smát, chtějí vidět něco, co se tváří trochu nebezpečně a progresivně. Tipnul bych si, že se s takovými věcmi ve filmovém prostoru dřív nebo později zase setkáme,“ uzavřel Vaughn, jenž si má už potřetí zahrát pod režisérem a scenáristou S. Craigem Zahlerem (Blok 99, Na špatné straně), a to v gangsterském retro thrilleru The Bookie & the Bruiser.
Zdroje: The Hollywood Reporter
Prohlédněte si žebříček nejlepších komedií podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.