Na které evropské filmy se loni chodilo nejvíce? Vede Anatomie pádu, druhé místo jsme vidět nemohli
Na čele žebříčku se ocitla Anatomie pádu. Vítězný film z Cannes se postupem času dočkal i šesti Evropských filmových cen a Oscara za scénář a během loňského roku se jednalo o nejuznávanější evropské dílo. Na dvouapůlhodinové dialogové drama u nás přišlo téměř třináct tisíc diváků, což není nijak ohromující číslo, přesto vzhledem k typu filmu jde ještě o úspěch.
Stříbrnou příčku obsadila italská dramedie Je tu ještě zítřek, odehrávající se krátce po druhé světové válce a hravě se odkazující na neorealistickou tradici. V naší distribuci jsme se snímku nedočkali, což platí i pro Mon Crime (Můj zločin), krimikomediální novinku věčného francouzského provokatéra Françoise Ozona, která v pořadí skončila šestá, dále též pro sedmou komedii Il sol dell'avvenire (Světlá budoucnost) z Itálie a osmé irské drama Mlčenlivá dívka, které si lze aspoň přehrát na Maxu.
Další tituly z desítky jsme ale už u nás vidět mohli. Třetí skončilo belgické drama o dospívání na pozadí monumentální přírody s názvem Osm hor, následované výraznými evropskými tituly jako Karaoke blues od Akiho Kaurismäkiho a Trojúhelníkem smutku, který ještě dobíhal svou pouť kiny z předcházejícího roku. První desítku pak uzavírá italské migrantské drama Já, Kapitán a pokus o návrat Johnnyho Deppa prostřednictvím historické frašky Jeanne du Barry – Králova milenka.
Do první padesátky nejnavštěvovanějších evropských titulů loňska, kterou Europa Cinemas zveřejnila ve své nedávné publikaci Network Review, se podle očekávání neumístil žádný tuzemský titul. Naopak zde můžeme najít spoustu snímků z Francie a Itálie. Francie se dlouhodobě ukazuje jako nejsilnější z evropských kinematografií, a to nejen prostřednictvím přesahu do zahraničí, ale i díky věrnosti domácího publika. A v Itálii se po několika slabších letech opět naplno rozjely školní projekce a další aktivity na podporu tamější tvorby, což se v návštěvnosti okamžitě projevilo.
Jako Europa Cinemas se označuje mezinárodní síť kin, které se zaměřují na evropské filmy. Od roku 1992 se snaží získat finanční pomoc pro kina nabízející aspoň částečně odlišný program oproti běžným multiplexům. V Česku do této sítě patří 34 kin napříč 22 městy. Vedle finanční podpory má taková propojenost více než tisícovky evropských kin výhodu i v tom, že díky ní lze prostřednictvím dat sledovat celoevropské trendy.
Anatomii pádu si můžete nyní přehrát na Maxu či KVIFF.TV, na těchto platformách najdete i Osm hor a Trojúhelník smutku. Na KVIFF.TV se dále nachází i Karaoke blues a na Maxu zase Mlčenlivá dívka. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších filmů loňského roku.