Rozhovor s Robertem Rodriguezem:"Machete skončí ve vesmíru"
Ot.: Machete vznikl na základě falešného traileru, který jste natočil k filmu Planeta Terror. Napadlo vás někdy, že se trailer na Machete bude těšit takové kultovní oblibě?
RR: Tak je pravda, že v rámci projektu Grindhouse jsem natočil falešný trailer na film Machete. Tehdy ho měli diváci poprvé možnost vidět, ačkoliv ten projekt existoval už asi šestnáct let. Nikdy mě nenapadlo, že bude mít takový úspěch a že za mnou ještě po několika letech budou lidé chodit a ptát se, jestli tedy ten film opravdu natáčím. Takhle velké nadšení ze strany fanoušků jsem při dotazech ještě nezaznamenal, dokonce ani v případě dotazů na Sin City 2. Protože viděli trailer, ptali se mě, jestli ten film připravujeme, a já jim lhal a prohlašoval, že ho samozřejmě chystáme, a oni vždycky hrozně zajásali (mává vítězoslavně rukama). Pak jsem začal uvažovat o tom, že ten film možná skutečně budeme muset natočit. Ale všechno to začalo tak, že jsem někdy v době, kdy jsme pracovali na Desperadovi a já poznal Dannyho Treja, napsal první nástin scénáře. Danny o tomhle projektu věděl a pořád se mě ptal: „Kdy už budeme točit Machete, kdy už budeme točit Machete?“. Takže když jsme natočili ten trailer, říkal jsem si, že to máme úspěšně za sebou. Že to tím trailerem skončilo. Ale když se trailer dostal k divákům, tak mi Danny začal znovu volat a dožadoval se toho, že teď ten film natočit prostě musíme, protože po něm všichni touží. Takže mi dva roky nepřetržitě zvonil telefon, až jsem konečně podlehl a souhlasil s tím, že film natočíme, že dáme fanouškům to, po čem touží, že dáme Dannymu, po čem touží, a také jsem věděl, že se při jeho natáčení budu ohromně bavit.
Ot.: Co vás původně inspirovalo k vytvoření takové postavy? Jak se zrodil Machete?
RR: Machete se zrodil jako postava, kterou jsem vymyslel už hrozně dávno. Ještě než jsem poznal Dannyho, přemýšlel jsem o několika různých verzích postavy, které jsem říkal Machete. Machete mělo být jakési kódové označení, akční jméno mexického superhrdiny. Někdo takový nebyl v amerických filmech v podstatě k vidění a byl to zkrátka hodně zábavný nápad. Vymyslel jsem příběh o mexických Federales, kteří přijíždějí do Ameriky pracovat místo zdejších agentů, aby ti náhodou nepřišli o život (směje se), takže je jim vypláceno 25 tisíc za to, že splní nějaký velice nebezpečný úkol. Říkal jsem si, že právě někým takovým Machete je. Nakonec jsem celý příběh pozměnil, ale takhle vypadala před tou spoustou let moje první verze. Když jsem poznal Dannyho Treja, bylo mi jasné, že právě on je mým dokonalým Machetem. A důvodem bylo to, že když jsme natáčeli Desperada, tak nikdo neměl tušení, co to má být za film, byli jsme v mexickém městě a Danny byl pořád obklopený lidmi. Viděli ho v jeho kostýmu se všemi těmi noži a viděli jeho tvář...a mysleli si, že on je hlavní hvězdou filmu. Neměli tušení, o čem ten film je, ale ačkoliv měl ve filmu vlastně jen dost malou roli, všímal jsem si toho, jak lidé na jeho přítomnost reagovali. Stejně jsem reagoval i já, když jsem ho poznal během obsazování Desperada. Hledal jsem někoho, kdo by dokázal ztvárnit opravdu památného zabijáka, vrhače nožů. Pak do místnosti vstoupil Danny Trejo a já mu prostě jen řekl „tumáš“, podal mu nůž (dělá, že Dannymu podává nůž) a pak jsem mu řekl, ať jde trénovat, že je právě tím, koho jsme hledali. A pak se z nás stali dobří přátelé.
Ot.: Tím jste nám zřejmě už víceméně odpověděl i na to, jak jste věděl, že Danny Trejo je pro roli Macheteho tím pravým...
RR: Ano, Danny se pro Macheteho hodil v zásadě proto, jak na něj lidé reagují, a proto, že se v průběhu let objevil ve všech mých filmech. Kdykoliv jsem potřeboval někoho, kdo by...kdo by prostě snadno upoutal pozornost...pak jsem se obrátil na Dannyho, který je v tomhle ohledu nepřekonatelný. Má ten svůj úžasný obličej a strhává na sebe veškerou pozornost. Vzpomínám na to, jak jsem ho po natáčení Od soumraku do úsvitu, nebo možná přímo při natáčení, zahlédl s jeho malou krásnou dcerkou, která mu seděla na koleni. Kontrast mezi tou opravdu krásnou malou holčičkou a Dannyho tváří byl ohromný a já si říkal, že ho teď musím začít obsazovat do rodinných filmů, protože je to rodinný typ člověka a skvěle to s dětmi umí. A proto jsem ho obsadil do série Spy Kids. Objevil se už v mých asi sedmi nebo osmi filmech.
Ot.: Ve filmu Machete se objevuje více slavných herců než v jakémkoliv jiném podobném filmu. Čím ke kvalitě snímku přispěli Robert De Niro, Steven Seagal, Michelle Rodriguez, Jessica Alba, Lindsay Lohan, Jeff Fahey a Don Johnson?
RR: Tenhle film má naprosto neuvěřitelné herecké obsazení. Lidé si kladli otázky, proč zrovna tihle herci, co je to za film, když v něm hraje Robert De Niro po boku Stevena Seagala, Dona Johnsona, Lindsay Lohan, Jessicy Alba, Michelle Rodriguez, Jeffa Faheyho, Cheeche a v hlavní roli se objevuje Danny Trejo. Znělo to opravdu bizarně. Ale když ten film sledujete, tak v něm každý z nich má své místo a všichni do něj skvěle zapadají a jsou ve svých rolích opravdu dobří. Tahle kombinace skutečně funguje, což vám jen dokazuje, že pokud neznáte scénář a nevíte, čeho chcete dosáhnout, pak to může působit zvláštně a bizarně, ale tohle obsazení má svůj smysl a v řadě případů projevili zájem herci sami. Nepřekvapilo mě, kolik lidí se v tomhle filmu chtělo objevit, protože Danny hrál ve spoustě filmů. Jen se podívejte na jeho filmografii na IMDb. Objevil se ve stovkách filmů a dost možná tedy někdy v minulosti spolupracoval úplně s každým, kdo se v našem filmu objevuje (směje se). Dannyho mají všichni hrozně rádi a všichni měli radost z toho, že konečně bude hvězdou vlastního filmu. Vzpomínám si, že mu Robert De Niro řekl, že mu to velice prospěje (směje se). Spolupracoval s De Nirem v minulosti na filmu Nelítostný souboj a Steven Seagal Treja ve svých filmech několikrát zabil, takže se rozhodl mu oplatit laskavost a objevuje se v našem filmu. Takže se nám herci skutečně hlásili jen proto, že mají Dannyho rádi, odváděli skvělé výkony a dokonale se se svými postavami sžili.
Ot.: Jak se vám podařilo tak obrovskou skupinu slavných herců dát dohromady tak rychle a stejně rychle je i obsadit do rolí?
RR: No, obecně jsme pracovali hodně rychle a přípravná fáze byla velice krátká. Když probíhalo obsazování, tak jsme scénář rozeslali různým hercům. Vždycky nejdříve oslovujete své vysněné herce. „Pošleme scénář De Nirovi a uvidíme, co na to řekne,“ a De Niro má s námi spoustu společných známých. Pracoval s Quentinem [Tarantinem], zná se velice dobře s Georgem Clooneym a zná také Troublemaker Studios a ví, o co se tady v Austinu pokoušíme. Velice se zajímal o to, jak to tu probíhá a měl asi týden volna (směje se), takže se tu objevil a odehrál svou roli a skvěle se bavil. A jakmile se ve vašem filmu objeví De Niro, okamžitě se začnou ozývat všichni ostatní herci. Je to trochu ve stylu „aha, to je jeden z TĚCH filmů, zahraji si ve filmu s De Nirem“ a všichni se záhy objeví. Opět tu hrála roli kombinace Dannyho a Roberta – jakmile se realizovalo tohle, tak všichni ostatní souhlasili poměrně záhy. A dokonce i v případě rolí, které jsem původně měl v plánu obsadit místními herci, jsme najednou měli k dispozici Michelle Rodriguez a Jessicu Alba. Potkal jsem Dona Johnsona v hotelu a neviděl jsem se s ním už spoustu let. Kdysi jsem měl malou roli v seriálu Detektiv Nash Bridges pro Cheeche a tam jsem se s Donem seznámil. Takže jsem potkal Dona a říkám mu, že pro něj mám dokonalou roli, postavu jménem Von, tak aby si to rozmyslel, že bych byl moc rád, kdyby to vzal. Pak je tu samozřejmě Cheech. Cheech a Danny se zřejmě oba objevili ve stejném počtu mých filmů. Takže když jsem přemýšlel o tom, kdo by mohl hrát Dannyho bratra, samozřejmě dávalo smysl, že by to měl být Cheech (směje se). Jsou spolu skvělí, Cheech je úžasný. S Jeffem Fahey, se mi při natáčení Planety Terror spolupracovalo naprosto skvěle, takže jsem mu nabídl roli i teď. Bylo zkrátka úžasné spolupracovat s těmi všemi herci a vidět, jak všichni takřka bez váhání a současně souhlasí. Byl to konec léta a většina herců ještě nezačala natáčet podzimní filmy, měli za sebou své letní filmy a právě tolik volného času, aby do něj vtěsnali tohle natáčení a působilo to jako velice zábavný projekt, takže... Myslím, že právě proto všichni souhlasili.
Ot.: Šlo o velice rychlé natáčení. Točil jste danou scénu jednou nebo dvakrát a hned pokračoval další. Připomínalo vám to natáčení filmu El Mariachi? Jak se to odlišovalo od natáčení jiných vašich filmů?
RR: Machete se od jiných natáčení lišil v řadě ohledů. Skutečně se jeho natáčení hodně podobalo natáčení El Mariachiho, protože jsme museli točit velice rychle a používali jsme staré kamery, které jsem měl uložené. Museli jsme zkrátka točit velice, velice rychle a věděl jsem, že pokud film natočíme levně a rychle, že bude působit velice energicky. Náš film působí dost velkolepě, ale točili jsme ho rychle a to bylo klíčem ke všemu. Dalším důvodem, proč byl tenhle film velice unikátní, je to, jak vlastně vznikl. Napsal jsem scénář, ale pro první trailer jsem nakonec vybral něco jiného. V traileru jsem představil odlišnou dějovou linii, takže když jsem se chystal natáčet tenhle film, tak jsem v něm chtěl použít všechny záběry z původního traileru v Grindhouse a pak natočit nové scény, do kterých je zasadím. Takže to bylo po tvůrčí stránce poměrně náročné a velice zábavné. „Fajn, tak jak asi zařídíme, aby skončil u toho vodopádu ve společnosti dvou dívek“ (směje se). Přemýšleli jsme, jakým způsobem to zpětně všechno provázat a současně do toho zakomponovat nějaké inteligentní zvraty, které by diváky překvapily tím, jak se k jim už známým záběrům děj vlastně propracoval. Takže příběh byl z velké části daný tím prvním dvouminutovým trailerem. Takhle se filmy normálně netočí (směje se). Takhle pozpátku to prostě nejde. Takže bylo velice zajímavé zkusit točit film takhle obráceným postupem.
Ot.: Co se podle vás bude fanouškům na filmu Machete líbit nejvíce?
RR: Myslím, že fanouškům mých filmů se nejvíce bude líbit už samotná skutečnost, že uvidí Dannyho v centru dění, protože pokud je někdo fanouškem mých filmů, pak Dannyho zná. Takže bude skvělé ho konečně vidět v titulní roli, jak je „Clintem Eastwoodem“ našeho filmu. Je v něm fantastický. Myslím, že právě to diváci ocení. Myslím, že se nejvíce těší na to, že tenhle film bude něčím, čemu já říkám „Mexploitation“. Diváci podobný film ještě neviděli, proto myslím, že to pro ně bude dost neobvyklý a nový. Víte, lidé znají Blackpoitation a akční hrdiny od Jean-Claude Van Dammea až po různé jiné z jiných zemí, ale ještě nikdy neviděli akčního hrdinu z Mexika nebo latinské Ameriky nebo tak. Takže jde o premiéru. Působí velice odlišně. Jde o velice čerstvý a nový film, takže toho maximálně využíváme a je velice osvěžující a vzrušující mít mexického superhrdinu. Lidé mají zkrátka rádi nové věci a v tomhle ohledu je náš film velice novátorský a myslím, že to se divákům na něm bude líbit. Chápete, ten nápad.
Ot.: Machete je typem postavy, kterou diváci budou chtít vidět znovu. Co plánujete dál? Existuje šance, že uvidíme Macheteho další dobrodružství?
RR: Jestli budou nějaká pokračování? No, už když jsme plánovali první film, tak nás bavilo přemýšlet o tom, jak by vypadala pokračování. Mohlo by jít třeba o filmy Machete zabíjí a potom další díl Machete znovu zabíjí a celé byste to pak museli ukončit filmem Machete ve vesmíru (směje se). On prostě musí skončit na nějaké jiné planetě. Na začátku ho vidíte, jak se zvenku drží startující rakety, a skončí na jiné planetě. Ten poslední film by už musel být samozřejmě úplně nereálný. Ale ano, rád bych viděl pokračování jeho dobrodružství. Původní myšlenka byla vystavět na Dannyho osobě celou sérii a to platilo už v době Desperada, kdy jsem napsal první nástin scénáře k Machete. Neexistovalo příliš mnoho akčních filmů z latinsko-amerického prostředí nebo s takovou atmosférou, které byste mohli promítat divákům po celém světě, nejen v latinské Americe. Něco jako filmy Johna Woo. Když jsem se díval na filmy Johna Woo, chtěl jsem být Číňan, protože oni v nich byli naprosto úžasní. John Woo a Chow Yun Fat a jejich Hard boiled a Killer, ty mě opravdu silně inspirovaly k tomu, abych něco podobného zkusil v latinsko-americkém prostředí. A po Desperadovi jsem si myslel, že bych měl prostě točit další takové filmy, každý rok jeden, stejně jako byste točili sérii s nějakým jiným akčním hrdinou, a říkal jsem si, že Danny bude mým akčním hrdinou, a pak jsem měl najednou spoustu práce s jinými filmy a nikdy jsem se k tomu nedostal, takže, víte, nikdy nezavrhujte žádné nápady, protože pokud budou dobré, tak s vámi přetrvají a vrátí se k vám.
Ot.: Máte v budoucnu nějaké další plány v oblasti exploitation po filmu Machete?
RR: Jestli něco takového chystám? Moc rád natáčím brakové filmy. Uvědomil jsem si to při natáčení Planety Terror. Můžete si vymyslet vlastní svět a dělat v něm, co se vám zachce. Je to ohromná zábava a lidé mají takové filmy opravdu rádi, baví je jejich atmosféra a můžete dělat cokoliv. Víte, takový ten film, kdy nemůžete uvěřit tomu, co jste právě viděli. Působí na vás velice „správně“ tolika různými „špatnými“ způsoby proto, že můžete předstírat, že nemáte nejmenší ponětí o tom, co se na plátně objevit smí a co ne. To je na takových filmech úžasné, že máte možnost se jejich prostřednictvím takhle „vymlouvat“. „No co, je to exploitation, tak jsme tam tohle museli dát, abychom si udrželi cílovou skupinu diváků.“ (směje se) Právě taková atmosféra a míra tvořivosti je pro ně typická, prostě se naprosto odvážete, chápete, „ničím nekontrolované natáčení filmů, vycházejících z hlubin id“ - to mi kdysi někdo řekl, když viděl jeden z mých trailerů (směje se). Je to velice osvobozující zkušenost. Skvěle se tak odreagujete mezi natáčením nějakých serioznějších filmů. Přesně takový je Machete – prostě jen čistá zábava. Něco jako brakový film a Mariachi v jednom. Takže občas zkrátka něco takového napsat budu muset (směje se).
Ot.: Danny říká, že už byl „Navajas“, že už byl i „Razor Charlie“...
RR: Říkal jsem Dannymu, že v mých filmech obvykle hraje různé zbraně, alespoň podle jména. Nejdřív byl v Desperadovi „Navajas“, což znamená „nože“, a potom ve filmu Od soumraku do úsvitu byl „Razor Charlie“, tady je Machete a říkal jsem mu, ať se připraví na to, že jednou bude „Butterknife“ (nůž na mazání másla – směje se). V Predátorech je „Cuchillo“. Takže ze sebe v mých filmech dělá v podstatě chodící železářství.