Těchto 5 superhrdinských filmů kritici nesnáší, ale publikum miluje. V čem je jejich kouzlo?
Jenže časy se mění a v posledních letech se vehementně mluví o únavě ze superhrdinských snímků, a tak hodnocení, tržby a podle všeho i celková kvalita komiksových adaptací výrazně klesly. Leckdy ale hodnocení od kritiků a kritiček není tak v souladu s diváckou ochotou k návštěvě kin.
Podívejme se proto na pět superhrdinských filmů, u nichž byl rozdíl v přijetí kritiky a většinového publika nejvýraznější. Pomůžou nám k tomu data z webu Rotten Tomatoes, kde se vedle sebe nacházejí jak recenze od profesionálních novinářů, tak i hodnocení běžných filmových fanoušků.
Než se přesuneme ke klasickým komiksovkám, zmiňme jeden velmi podvratný a neortodoxní projekt, který fanoušky a kritiky výrazně rozdělil. Režijní mistr překvapivých zvratů i tvůrčí nevyrovnanosti M. Night Shyamalan totiž poměrně překvapivě v roce 2019 vyrukoval se superhrdinským (či spíše anti-superhrdinským) snímkem Skleněný, který uzavíral příběh předchozích dvou letmo propojených dramat Vyvolený a Rozpolcený.
Propojení postav hraných Brucem Willisem, Samuelem L. Jacksonem a Jamesem McAvoyem v notně bizarním příběhu s ještě bizarnějším vyvrcholením spoustu kritiků zmátlo, což se podepsalo na pouhých 37 % kladných recenzí, zatímco veřejnost byla spokojenější – na Rotten Tomatoes má film od diváků 67% hodnocení a z hlediska tržeb šlo o jednoznačný úspěch, jelikož se pouze dvacetimilionový rozpočet podařilo v kinech překonat více než desetinásobně.
Jedním z nejpodivnějších příspěvků v rámci MCU zůstávají Eternals. Šlo o odvážný a z hlediska měřítka neskutečně epický pokus nezávislé filmařky Chloé Zhao o vnesení existenciálních témat o nesmrtelnosti a plynutí času do světa plného hrdinů v pláštěnkách. Výsledek však zůstal na půli cesty, nepodařilo se mu dostatečně propojit nové hrdiny s dřívějším marvelovským světem, a to mnohé kritiky zmátlo.
Výsledkem je 77% doporučení od publika, zatímco pozitivních recenzí na Rotten Tomatoes existuje jen 47 %. Tento snímek se tak stal historicky první marvelovkou, u níž palec od kritické obce směřoval dolů.
V podstatě celý článek bychom mohli postavit jen z komiksových filmů Zacka Snydera, který v uplynulé dekádě dominoval DC univerzu. Už jeho druhý snímek 300: Bitva u Thermopyl díky své stylizovanosti zaujal většinu akcechtivých diváků, zatímco kritici byli rezervovanější. Od té doby se všechny jeho další režijní pokusy setkaly s větším nadšením publika než kritiky a u DC počinů šlo o rozdíly v desítkách procent.
Nejvýraznější rozpor nastal u filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, jenž si připsal jen 29 % pozitivních recenzí, ale publikum mu udělilo smířlivých 63 %. Menší, ale také zhruba 20procentní rozdíly nastaly u Muže z oceli a Snyderovy verze Ligy spravedlnosti. Režisérova vize světa kolem Batmana a Supermana má tedy dlouhodobě spoustu fanoušků, ačkoli recenzenti obvykle jen nechápavě vrtí hlavou.
O podobně nepochopený úkrok stranou se pokusil i třetí Ant-Man s podtitulem Quantumania. Zatímco předchozí dvě dobrodružství zaměřená na Ant-Mana a jeho kolegyni Wasp si vystačily s malými příběhy a notnou dávkou humoru, Quantumania tyto základy série nabourala. Ve snímku se poprvé představil záporák Kang Dobyvatel, jenž měl být hlavní hrozbou pro marvelovské superhrdiny v dalších filmech a seriálech, kvůli osobním problémům jeho hereckého představitele Jonathana Majorse z ambiciózních plánů nakonec sešlo.
Film navíc zabrušoval i do nezvykle temnějších vod a převládající kritické zmatení se podepsalo na hrozivém skóre pouhých 46 % kladných recenzí. Podivnost příběhu a nepřehlednost nálady však nevadila publiku, o čemž svědčí pěkné 82% hodnocení. Tuto diváckou spokojenost však nepodtrhly tržby a Quantumania se zařadila mezi donedávna vzácnou skupinu marvelovských kasovních zklamání.
Komiksový svět Sony postavený kolem vedlejších postav ze Spider-Manových sešitů je v poměrně dezolátním stavu a po průšvizích jménem Morbius a Madam Web se čeká na uzavření venomovské trilogie, jejíž finální díl by měl dorazit do kin letos na podzim. Postava Venoma se však navzdory rozklíženosti samotných filmů ukázala být mezi publikem až nečekaně populární.
První díl z roku 2018 si totiž připsal jen 30 % kladných recenzí, diváci jej však z těžko uvěřitelných 80 % doporučují. To se podepsalo i na více než 850 milionech na tržbách z kin, a tak byla dvojka jasnou volbou. Pokračování z roku 2021 dopadlo méně extrémně, trend je to však podobný – 57 % kritických palců nahoru nezkazilo zážitek 84 % diváků, kteří dílo dotáhli k více než půlmiliardě z kin. V Sony teď určitě velmi doufají, že si chystaná trojka povede podobně.
Podobných příkladů bychom samozřejmě našli mnohem víc. Třeba první dva díly Bladea s Wesleym Snipesem se dočkaly spíše rozpačitých hodnocení, zatímco diváci a divačky si stylové krájení upírů užívali. Kritikou nedoceněn byl svého času i Constantine, ale jakmile někdo špitne o případném pokračování, vyrojí se spousta nadšených skalních fandů. A to ostatně platí pro většinu komiksových snímků, které se obvykle mohou opírat i o příznivce literárních předloh.