Šéfka Star Wars lamentuje nad toxickým mužským publikem. Prý dusí herečky a režisérky
Mnoho fanoušků a fanynek by přirozeně namítlo, že stížnosti vyplývají zejména z kvality produkovaných děl. Především nová filmová trilogie s Daisy Ridley v úloze Rey měla povážlivě klesající popularitu, Lidé si smlsli na troufale pojaté osmé epizodě v režii Riana Johnsona, na což Kennedy reagovala opětovným naverbováním J. J. Abramse, jehož devátý díl spíš nadělal ještě větší neplechu. Ridley, která v pouhých dvaadvaceti letech naskočila do největší filmové ságy, kritiku nebrala na lehkou váhu a dost ji poznamenala. Nechala se slyšet, že stres ji způsobil vážné zdravotní komplikace a úbytek na váze.
Že to mají herečky v těchto bedlivě sledovaných projektech těžké, to čerstvě deklamoval také zpěvák James Blunt, někdejší blízký přítel zesnulé představitelky princezny Leiy Carrie Fisher. Ta zemřela v pouhých šedesáti letech nedlouho po dokončení Posledního z Jediů a Blunt si na Hay Festival ve Walesu nebral s servítky. Fisher prý byla pod obrovským tlakem, aby pro návrat do své nejslavnější role patřičně zhubla. „Říkala mi o těžkostech, jimiž si ženy v průmyslu prochází. Muži mohou v klidu stárnout, ale ženy ve filmu a v televizi rozhodně ne,“ popsal padesátiletý autor hitu You're Beautiful, podle něhož Fisher na dané nároky fatálně doplatila. „Dostala se pod ohromný tlak, zase začala brát prášky, a když nastoupila do toho letadla, v podstatě se zabila. Stanovili to na srdeční příhodu, ale měla v sobě dost drog na slušnou párty,“ dodal Blunt.
Disneymu každopádně nejde upřít, že mnoho příležitostí vkládá do rukou dosud přehlíženým genderovým či etnickým skupinám, jež dříve bělochům ve vedení maximálně nosily kafe. Konkrétně ženský přístup k vyprávění je pochopitelně odlišný, u Star Wars se dotkl třeba seriálu Obi-Wan Kenobi, režisérka Bryce Dallas Howard s ovacemi zrežírovala několik epizod Mandaloriana a showrunnerka Leslye Headland (Ruská panenka) měla na starost nadcházející seriál Star Wars: Akolytka, který na Disney+ bude vycházet od 4. června. První ohlasy na příběh situovaný sto let před filmovou Epizodu I jsou spokojené a oceňují novátorské uchopení, avšak Headland to údajně neměla jednoduché.
Podle Kennedy se hlavní režisérka a scenáristka musela distancovat od sociálních sítí, kde převážně mužské osazenstvo šířilo moudra, jež, mírně řečeno, podrývají sebevědomí. „Mám zato, že vyprávění si žádá zastoupení všech lidí. To je jasné rozhodnutí,“ podělila se Kennedy, dlouholetá producentka filmů Stevena Spielberga, pro New York Times. „Pracovat na těchto obrovských franšízách se sociálními sítěmi a vyšponovaným očekáváním v zádech je strašidelné. Leslye s tím podle mě trochu zápasila. Spousta žen, které se přidají Star Wars, se s tím potýkají ve větším měřítku. Fanouškovské základně dominují muži a často útočí v dost osobním duchu,“ dodala.
„Sama jsem fanynka a rozumím tomu, jak mohla být některá dějová rozhodnutí ve Star Wars v minulosti frustrující. K fanouškům mám empatii. Chci ale, aby bylo jasno. Kdokoli nějak přispívá k bigotnosti, rasismu či nenávistným heslům, ten pro mě není fanoušek,“ uvedla Headland, na niž při natáčení neustále doléhalo dilema, co by si lidé vlastně přáli. „Říkáte si, ‚Tohle lidé od Star Wars chtějí, tohle nechtějí…‘ Může vám to v hlavě nadělat guláš.“
Star Wars jsou pochopitelně víc než pouhými filmy či seriály. Dají se považovat za náboženství, tudíž kritice se v průběhu let nevyhnul ani George Lucas. Jím prosazovaná postava Jar Jara Binkse byla pro většinu obecenstva trnem v oku a na jejího představitele Ahmeda Besta se po premiéře Skryté hrozby valilo tolik nenávisti, až začal uvažovat o sebevraždě. Od sociálních sítí se musela kompletně odříznout herečka Kelly Marie Tran s vietnamskými kořeny, jejíž postava Rose dle nelítostných kritiků ještě oslabila osmou epizodu Riana Johnsona. V následném Vzestupu Skywalkera tudíž dostala mnohem méně prostoru. A teď si představte, jak se libovolný umělec či umělkyně v takové pozici asi cítí.
U Disneyho si možná na problémy zadělávají i sami a mnozí oprávněně tvrdí, že zábava plynoucí z eskapismu v jejich tvorbě ustupuje potřebě reprezentovat, a to i bez zjevných vypravěčských pilířů. Úsvit ženských blockbusterů či drahých televizních sérií každopádně nekončí, Daisy Ridley se totiž jako Rey vrací pro chystaný snímek Star Wars: New Jedi Order od pákistánské režisérky Sharmeen Obaid-Chinoy. Ta má doma dva Oscary za významné dokumenty poukazující na otřesné postavení žen v její rodné zemi, ale zkušenosti s velkými produkcemi jí schází. Fanoušci navíc vyhrabali (a vytrhli z kontextu) její výroky směřované proti maskulinitě, tudíž v debatě nad adekvátností rostoucího ženského zastoupení ještě bude veselo.