Martin Scorsese údajně změnil názor na marvelovky. Tak jsou to tedy filmy, nebo ne?

Martin Scorsese údajně změnil názor na marvelovky. Tak jsou to tedy filmy, nebo ne?
Martin Scorsese | Getty Images 2015
„Podívejte se, film je umění pohyblivého obrazu. Takže pokud se obraz hýbe, je to film. Myslím, že Marty na to už taky trochu změnil názor,“ řekl v souvislosti s komiksovými filmy Lucas na nedávném festivalu v Cannes, kde obdržel čestnou Zlatou palmu.
Lucasova podpora marvelovek přitom není nijak šokující, vždyť jeho sága Hvězdných válek založená na archetypálních příbězích ve vizuálně vypiplaném, technologické možnosti posouvajícím hávu ke komiksovým snímkům nemá ostatně až tak daleko.
George Lucas
George Lucas

Režisér

8.1
Těžko však uvěřit, že by k podobnému názoru dospěl i Scorsese. Jeho původní výroky pro magazín Empire spočívaly hlavně v tom, že odsuzoval marvelovský přístup k filmům jako k byznysu namísto umění a že podobné projekty prostě nejsou nic pro něj. Ještě loni na podzim v rámci mediálního kolečka k Zabijákům rozkvetlého měsíce opakovaně hovořil o tom, jak by měl Hollywood podporovat autorské filmaře jako třeba Christophera Nolana či bratry Safdieovy, pochválil i Jamese Camerona za experimentování s technologiemi ve druhém Avatarovi. Vůči superhrdinským ságám však byl stále nesmlouvavý.
„Vidím nebezpečí v tom, co to znamená pro naši kulturu. Blíží se totiž generace, pro níž budou filmy znamenat jen tohle,. A možná se to už děje,“ lamentoval v rozhovoru pro magazín GQ nad budoucností kinematografie.
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Krátce po jeho pět let starých výrocích se ukázalo, že s těmito názory rozhodně není osamocený. Jeho souputník Francis Ford Coppola (který mimochodem letos v Cannes Lucasovi Zlatou palmu osobně předával) rovněž označil komiksovky za zavrženíhodné a další uznávaní tvůrci jako Bong Joon-ho, Denis Villeneuve, David Fincher, Ridley Scott, Terry Gilliam či Woody Allen se rovněž ozvali.
Zdá se, že od té doby se i mediální diskurz značně proměnil; s čímž jistě souvisí i to, že krátce předtím dosáhly filmové komiksy svého vrcholu v podobě Avengers: Endgame a od té doby Marvel nejistě hledá cestu k miliardovým tržbách svých novinek. A patálie univerza DC trvají ještě výrazně déle.
Martin Scorsese
Martin Scorsese

Režisér, Scenárista

8.7
Lucas ale možná narážel i na Scorseseho výroky z letošního února, kdy v souvislosti s přebíráním čestného Zlatého medvěda na berlínském festivalu zněl optimističtěji než obvykle: „Nemyslím si, že kinematografie umírá. Proměňuje se. Byli jsme zvyklí, že vypadá určitým způsobem. Když jste chtěli vidět film, šli jste do kina, šlo o sdílený zážitek. Technologie se ale vyvíjí tak rychle a překotně, že v určitém slova smyslu je tou jedinou jistotou hlas jednotlivce. Ten se může vyjádřit jak v tiktokovém videu, tak i ve čtyřhodinovém filmu či dvouhodinové minisérii,“ citoval jej web Variety.
Že by si ale Martin Scorsese krátil večery marvelovkami, to se asi předpokládat nedá. Vy se však můžete podívat na jeho profil na Kinoboxu a zjistit, jaké z jeho snímků jsou dostupné na některé ze streamovacích platforem. A jistě jej rychle najdete i v našem žebříčku nejlepších režisérů, neboť se nachází opravdu nepřehlédnutelně vysoko.
Zdroje: GQ, World of Reel, The New York Times, Empire, Variety