Filmy bez umělé inteligence? „Jako nepřesedlat z koní na auta,“ myslí si George Lucas
Videa vytvořená umělou inteligencí na první pohled nedosahují formální a kreativní úrovně, jakou si přiřazujeme k dílu odborníků z řad trikařů, animátorů, scenáristů či dramaturgů. AI nicméně může pomoct s některými technickými aspekty, s čímž už jisté produkce a studia experimentují. Nepřiznaně tak učinili například tvůrci nedávno uvedených snímků Late Night with the Devil a Občanská válka, veřejně se naopak pochlubilo produkční studio Corridor Crew s šesti miliony odběratelů na YouTube. Jeho krátký film Anime Rock, Paper, Scissors, stvořený za asistence AI nástroje Stable Diffusion, převedl záběry živě natočené před zeleným plátnem do animované podoby.
Vzývaná revoluce v animované tvorbě se však setkala s odporem podobně jako japonský anime kraťas Netflixu Dog & The Boy, který po celé tři minuty využíval technologii pro generování obrazů na zaplnění pozadí. Tvůrci se brání, že za každým takovým záběrem stojí lidská kreativita, ale to průmysl sužovaný platovými rozdíly a zaměstnaneckou nestabilitou neukonejší. Použití AI bylo jedním z hlavních bodů loňských stávek scenáristů a herců, kteří mají odborové zázemí na rozdíl od umělců ze sektoru vizuálních efektů. Všichni se přitom obávají, že umělá inteligence je může připravit o práci.
George Lucas, jenž před dvanácti lety prodal svou společnost Lucasfilm a průmyslu dal sbohem, však patří k technologickým optimistům. Když se jej na AI dotázali v desetiminutovém rozhovoru pro Brut FR, zakladatel průkopnické trikové divize Industrial Light & Magic nejprve vzpomněl svou celoživotní filosofii. „My už to používáme 25 let. Nejde o AI, ale všechny dostupné digitální technologie využíváme, jelikož jsme hodně těch věcí vyvinuli. Zvlášť v ILM jsme byli jediní, kdo přijal digitál,“ vysvětlil autor nejslavnější sci-fi ságy, jehož soukromě financované impérium, zcela odtržené od hollywoodského systému, zahrnovalo zpočátku také studio Pixar a stojí za přelomovými díly jako Nová naděje, Mladý Sherlock Holmes, Terminátor 2: Den zúčtování, Jurský park či Forrest Gump. Většina z nich posouvala možnosti začlenění digitálních efektů do filmového světa způsobem, který se ve své době rovnal futurismu, dnes skloňovaným v souvislosti s AI.
„Faktem je, že je to nevyhnutelné,“ pokračoval Lucas o tématu umělé inteligence v dnešní filmové tvorbě. „Je to jako říct, ‚Nevěřím, že tahle auta budou fungovat. Zůstaňme u koní.‘ Můžete to tvrdit, ale takhle svět nefunguje,“ soudí člověk, jenž se o vývoj filmové řeči v posledním půlstoletí zasloužil jako nikdo jiný.
Otázka tak zřejmě tkví v tom, zda se podaří najít dostatečně etické cesty k plnohodnotnému a souhlasnému zapojení AI, a to nejen do filmového průmyslu. Entuziasmem oplývá například Neil Druckmann, šéf videoherní společnosti Naughty Dog a spolutvůrce The Last of Us. Ten se nechal slyšet, že AI způsobí revoluci ve vývoji videoher. Samozřejmě jen tehdy, když se uspokojivě vyřeší neodbytná hrozba úbytku pracovních pozic. Pokud se však nástroje umělé inteligence osvědčí, průlomové digitální dílo Industrial Light & Magic nevyhnutelně dostane modernějšího pokračovatele. Z obchodního a technologického hlediska to ostatně začíná dávat smysl.