Hrané Flintstoneovy nespasilo ani třicet scenáristů. Přesto šlo o další triumf neomylného Spielberga
„Do té role mě natěsnali,“ povzdechl si tehdy nesmírně populární Goodman na adresu své herecké zkušenosti, již měl v Bedrocku hořkosladkou. Jako téměř každý obdivoval prakticky sestavené kulisy a kouzelnou práci loutkářů ze společnosti, jež zbyla po zesnulém tvůrci mupetů Jimu Hensonovi. Flintstoneovi ostatně byli rodinnou událostí, již mocně promoval řetězec McDonald's a kam se podařilo sehnat zástup hereckých osobností, které se ponořily do parodického světa doby kamenné, reflektujícího soudobé sociální, zábavní či technické aspekty.
Nebereme-li v potaz přímo průkopnický seriál o šesti sezónách z šedesátých let, který inspiroval další televizní spin-offy i zábavní parky, vše začalo při natáčení Spielbergova filmu Navždy roku 1989. Režisér Čelistí a Indiana Jonese, jehož společnost Amblin Entertainment přinášela stamilionové hity včetně Návratu do budoucnosti, při společném čtení scénáře podlehl vlastní představivosti, která obsazeného Goodmana situovala do béžové róby s křiklavě zelenou kravatou. Spielberg si pojistil práva a jako prvního oslovil scenáristu Stevena E. de Souzu, jehož portfolio v 80. letech zahrnovalo komedii 48 hodin či akční nářezy Komando a Smrtonosná past.
Souza napsal první draft, ale Spielberg s ním nebyl spokojený. Scenárista si po premiéře filmu stěžoval, že většina jeho vtipů z konečné verze vymizela. K psacímu stolu totiž proudily zástupy nových autorů, jichž mělo být nakonec 35 a z nichž pouze tři obdrželi oficiální kredit. Souza je uvedený jakožto první scenárista a vedle něj ční jména Toma S. Parkera a Jima Jenneweina. Poslední jmenovaný přitom pro Entertainment Weekly hořekoval nad absencí kreativní kontroly, již mu údajně zcela odepřeli po příchodu režiséra Briana Levanta (Beethoven). Na projektu se střídalo tolik scenáristů, že přiřazená trojice měla vlastně minimální reálný vklad.
Nikdo netušil, jak adaptaci Flintstoneových vhodně pojmout, přičemž záchranným lasem bylo ideální herecké obsazení. Ke Goodmanovi přibyl Rick Moranis (Krotitelé duchů) jako Fredův věčný parťák do nepohody Barney Rubble alias Bert Štěrk, Wilmu Flintstoneovou si zahrála Elizabeth Perkins, Barneyho manželku Betty ztvárnila komička Rosie O'Donnell. Záporného byrokrata Cliffa Vandercavea, jenž se chystá na Freda svalit finanční podvody v kamenolomu a prchnout s bohatstvím, se chopil oblíbený hrdina Davida Lynche Kyle MacLachlan (Duna, Modrý samet). Jeho přitažlivou sekretářku Sharon Stone nakonec neztvárnila stejnojmenná hvězda Základního instinktu, která měla plný rozvrh. Namísto ní tvůrci vhodně oslovili sedmadvacetiletou Halle Berry, která si zkušenost s rozpustilou velkoprodukcí pochvalovala. „Být černošskou ženou v Bedrocku se zdálo maličkostí, ale Flintstoneovi byli továrnou naší kultury. Věděla jsem, že pro Afroameričany a především černošské ženy jde o velký krok vpřed,“ vzpomněla na vlastním Instagramu oscarová hvězda Plesu příšer, jejíž postava rolovala Fredovu kravatu jen smyslným pohledem a dýchavičným hlasem po vzoru Marilyn Monroe.
Role Berry je ikonická, za což nicméně mohou i vyzývavé kostýmy, většinou jen „pravěké“ bikiny či sukýnka příhodná pro plážové oslavy. Pozornost si přitom uzmula také legendární herečka Elizabeth Taylor, která si přijetí úlohy Fredovy všetečné materialistické tchyně podmínila specifickými požadavky. „Jakmile souhlasila, chtěli jsme pro ni vytvořit speciální zážitek,“ popsal režisér Levant pro Entertainment Weekly po hereččině úmrtí roku 2011. Ikona 50. a 60. let nepatřila k těm, co by pohrdli noblesními dary. Levant tudíž požádal Spielberga o vedlejší příspěvek na nákupy pro Elizabeth Taylor, která si mohla natáčení užívat s darovanými šperky a v přívěsu vyzdobeném do její oblíbené zelené barvy. Hvězda Kleopatry a Giganta se už v dalším filmu pro kina nikdy neobjevila.
Flintstoneovi, jejichž výrobu Goodman popsal jako „horkou a upocenou“, šli do amerických kin 27. května 1994. Rozpočet dosáhl na 46 milionů dolarů, což se pozitivně odrazilo na sympatické výpravě překypující malými detaily. Spielberga opět nezklamal obchodní čich a tržby se vyšplhaly na 342 milionů. Šlo dokonce o nejúspěšnější premiéru v období Memorial Day, kdy si USA připomínají památku padlých vojáků. V tomto ohledu Flintstoneovi překonali Indiana Jonese a Poslední křížovou výpravu, přičemž v květnových tržebních statistikách se obecně umístili mezi největšími filmy své doby vedle Jurského parku.
Proč se na ně tedy tolik zapomnělo? Kritici ani diváci nadšením nevýskali a přehršel scenáristů vyústil v průměrnou adaptaci, která možná netrpěla přemyšleností a z pohledu charakterů postav rozvíjela práci Josepha Barbery a Williama Hanny na původním seriálu, ale její příběh vůbec nepřesvědčil. Obecenstvo seznalo, že tvůrci tíhli k přehnaně dospěláckým, sexuálně zbarveným či byrokratickým motivům, jež se třískaly s primitivní fyzickou komikou. Produkce si dala záležet na světě, který vyformovala jako referenční zábavní park uvnitř námětu, který se sám stal kulturní atrakcí. Postavy tak dostávají tradiční sitcomový úvod s ikonickou znělkou, následné dění samy sledují v autokině, promlouvají do kamery a navštěvují volnočasové centrum nazvané Jurský park, přičemž vidíme i obšlehnuté logo Spielbergova dinosauřího bijáku.
Herci jsou skvělí, ale rovněž nezvládají zcela zachránit schematický příběh, který tři tucty autorů vypotilo jako formu povinné zakázky. Zklamání vyjádřil i spolutvůrce Flintstoneových Joseph Barbera, jenž navzdory nadšení z vizuálního provedení cítil, že sám by dokázal přijít s lepší zápletkou. Průměrně pětadvacetiminutové animované epizody ze 60. let, jež si kreativně utahovaly ze soudobé společnosti, je ovšem těžké revitalizovat v blockbusterové éře. Amblin Entertainment každopádně plánovalo vyrobit rovnou dva sequely po vzoru Návratu do budoucnosti, ale proti se postavili většinou samotní herci. „Goodman si domluvil schůzku se Spielbergem a prosil ho, ať už jej k dalšímu filmu nepřemlouvá,“ vzpomněl Levant v nedávném rozhovoru pro Total Film.
Spielberg nakonec sám vycouval, ale Levant roku 2000 uvedl dějového předchůdce Flintstoneovi 2 - Viva Rock Vegas, který už zcela propadl z kritického i finančního hlediska. Hlavní role v něm převzali Mark Addy a Stephen Baldwin. Snímek z roku 1994 se po třiceti letech jeví jako neškodně zábavný a rozpustilý předvoj dnešních zakázkových filmů včetně Disneyho hraných remaků, přičemž pravěká rodinka s ochočeným dinosaurem upadá v zapomnění. Režisérka Elizabeth Banks (Medvěd na koksu) v současnosti vyvíjí moderní animovanou show s názvem Bedrock, v níž má být hlavní hrdinkou dospělá Pebbles Flintstone. Úspěch rozhodně není zaručený, ale animovaný formát by měl rozčílit podstatně méně nostalgiků.