Je Chrám zkázy nejlepší, nebo nejhorší Indy? Skandální i průkopnické dílo s věkem neslábne

Je Chrám zkázy nejlepší, nebo nejhorší Indy? Skandální i průkopnické dílo s věkem neslábne
Indiana Jones a Chrám zkázy | Studio Ghibli
Roku 1982 byli Spielberg s Lucasem největšími tvůrci Hollywoodu. Jeden měl k dispozici vlastní společnost Lucasfilm a na triku dva filmy ze světa Star Wars, druhý svou výjimečnost prokázal sérií oceňovaných hitů Čelisti, Blízká setkání třetího druhu, Dobyvatelé ztracené archy a E.T. Mimozemšťan, s nímž sahal po Oscarech a kina vyprodal jako žádný soudobý konkurent. Lucas si Spielberga, jenž se seknul pouze s válečnou komedií 1941, potřeboval rychle pojistit. Indyho koncipoval jako sérii a nedokázal si představit, že by se jí režijně ujal kdokoli jiný než jeho dobrý kamarád.
Indiana Jones a chrám zkázy
Indiana Jones a chrám zkázy
  • SkyShowtime
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
83%
Hledání námětu však nebylo snadné. Lawrence Kasdan, jenž obstaral scénář k Dobyvatelům na základě Lucasova námětu a dodatků Phillipa Kaufmana, nechtěl mít s tímto projektem nic společného. Chrám zkázy posléze nazval „zlomyslným a ošklivým filmem“, v němž oba hlavní tvůrci filtrovali své negativní emoce. Lucasovi se rozpadalo manželství se „spřízněnou duší“, filmovou editorkou Marciou Lucas, a Spielbergovi přidělával vrásky obnovovaný vztah s herečky Amy Irving. Nemluvě o zákulisní tragédii Spielbergem produkovaného filmu Zóna soumraku, při jehož natáčení v červenci 1982 pád helikoptéry zabil herce Vica Morrowa a jeho dva dětské kolegy.
Šlo o jejich zřejmě nejsložitější životní období, do něhož Lucas se Spielbergem vkládali další Indyho dobrodružství, které v jádru oživovalo tradice zábavných béčkových filmů. Scénáře se nakonec ujali Williard Huyck a Gloria Katz, kteří pro Lucase napsali senzačně přijaté Americké graffiti. Notně se vzdálili od prvotních konceptů, v nichž si otec Star Wars představoval motocyklové honičky po Velké čínské zdi a nalezení ztraceného světa, v němž by Ford ironicky komentoval zázračně přeživší dinosaury. Původní název se nakonec ustálil na Temple of Death, tedy Chrám smrti, a stejně jako Impérium vrací úder do předaleké galaxie, také druhý Indiana Jones vnesl jakožto prostřední článek trilogie do bádání po fantaskních mytologických předmětech neočekávanou temnotu.
Indiana Jones a Chrám zkázy
Indiana Jones a Chrám zkázy
Indiana Jones a Chrám zkázy
Indiana Jones a chrám zkázy (1984)
Indiana Jones a chrám zkázy
Příběh nakonec odstartoval v šanghajském klubu Obi-Wan, odkud Indy prchne s tanečnicí Willie (Kate Capshaw) před všudypřítomnými gangstery. Piloti přistaveného letadla ale v letu vezmou do zaječích a nesourodá dvojice doplněná o dětského parťáka Kraťase (Ke Huy Quan) nouzově přistane (na nafouknutém záchranném člunu) v Indii. Tajemný kult, jenž v podzemních prostorách paláce Pankot uctívá démonické božstvo Kálí, připravil zbědovanou místní vesnici o veškeré děti, které v dolech pracují jako otroci. Indy je musí přivést zpět stejně jako vzácné kameny Šankara a nepodlehnout kletbě Kálí, jejíž velekněz Mola Ram (Amrish Puri) dokáže z těla vyjmout tlukoucí srdce a kohokoli proměnit v poslušné následovníky.
Ve hře byl návrat Marion (Karen Allen) z Dobyvatelů a také účast jejího otce a Indyho mentora Abnera, avšak Lucas se nechtěl opakovat ani v tomto ohledu. Po vzoru bondovek, jež evokuje také protagonistův bílý smoking v prologu, přišla na řadu další romantická partie. Willie tvůrci vymodelovali podle Katherine Hepburn v dobrodružné romantice Africká královna, jako panovačnou primadonu v neustálém konfliktu s ostříleným a praktickým mužem, s nímž se nevyhnutelně sblíží. Jak ironické, že s její představitelkou Kate Capshaw se po letech sblížil Spielberg, jehož vztah s Irving pokračoval čtyřletým manželstvím. Po jeho skončení roku 1989 začal chodit s herečkou, která roli v Chrámu zkázy uhájila v konkurenci nejméně 120 uchazeček. Jméno postavy přitom tvůrci odvodili od Spielbergova kokršpaněla, Kraťas (v originále Short Round) zase vděčí za jméno mazlíčkovi Williarda Huycka.
Natáčení probíhalo na Srí Lance, neboť indickým autoritám se nezamlouvalo necitlivé vykreslení tamních stereotypů, mylných náboženských interpretací a kulturních předsudků. Většina filmu ovšem vznikla v anglických ateliérech a produkci předcházely pětiměsíční konzultace mezi Spielbergem, kameramanem Douglasem Slocombem a produkčním designérem Elliottem Scottem, kteří s pomocí miniatur vymýšleli inscenaci záběr po záběru. Kulisy a retro výprava, jež zajistil vysoký rozpočet 28 milionů dolarů (o osm milionů víc než u prvního dílu), navodily kýženou atmosféru v souhře s důmyslným osvětlováním. Úvodní přestřelka v nočním klubu a honička na důlních vozících byly nevyužitými nápady z Dobyvatelů, kde jejich realizaci zabránil právě nižší rozpočet. Zde už mistři z Lucasfilmu pracovali s větší volností, ikonická naháněná v důlních šachtách využívala miniatury, stop-motion animaci i loutky.
Indiana Jones a chrám zkázy: trailer | Paramount
Jak se dalo očekávat, z blockbusterového hlediska byl výsledek strhující. Kritik Roger Ebert v nadšené recenzi snímek opěvoval jako nejlepší dílo svého druhu, jako dokonalou formu radostného, manického a divoce imaginativního eskapismu. V tomto ohledu Chrám zkázy opravdu zůstává nejpozoruhodnějším dílem své doby. Tvůrci nekompromisně vyřešili nástrahy pokračování, jež pro uspokojení publika nesmí být ani moc odlišné, ani moc podobné originálu. Vyprávění znovu protkali odkazy na klasická dobrodružná díla včetně němého dobrodružství Fritze Langa Pavouci I (Zlaté jezero) nebo válečné komedie z pera Rudyarda Kiplinga Gunga Din. V ní se jako padouši objevili realitou inspirovaní indičtí zabijáci Thuggees, jež Spielberg s Lucasem nechali následovat Mola Rama.
Když byl hotový hrubý sestřih filmu trvající 115 minut, hlavní problém byl vskutku ojedinělý – tempo je příliš zběsilé. Spielberg to vyřešil pár minutami dodatečných ustavujících záběrů využívajících metodu kresleného pozadí, čímž však dokonale vyvážený rytmus nenarušil. Chrám zkázy je podle Quentina Tarantina vůbec nejlepší Indiana Jones také zásluhou komiky. „Je v tom ultimátní komediální aspekt, který v prvním filmu absentoval,“ řekl v podcastu ReelBlend na adresu snímku, který považuje za Spielbergův druhý nejlepší po Čelistech. Režisérovi Pulp Fiction rovněž šmakovalo jinak kontroverzní násilí, jemuž vévodí zmíněné vytržení tlukoucího srdce z těla nešťastníka, jehož následně ponoří do žhavé lávy. Scénu vymyslel Lucas v reakci na bolestivý rozvod, její provedení však posléze přiznal Spielbergovi.
Temnota filmu, v němž dětské otroky bičují zarostlí hromotluci a část nepřátel nakonec rozcupují krokodýli, vedla k soudobé kritice. Spielberg přitom obsažené násilí hájil jako ryze fantaskní a bezúhonné. „Nejmenuje se to Chrám růží, je to Chrám zkázy. Některé části mohou být pro mladší děti intenzivní, ale je to fantaskní dobrodružství. K takovému násilí normálně nedochází a lidé nemohou po odchodu z kina zkoušet takové triky na kamarádech,“ nechal se slyšet dle webu TheRaider.net. Spielberg navíc od Duelu preferoval hororové inscenace, také v Dobyvatelích si neodpustil nárazové děsivé momenty, jež utvářely celkovou „horskou dráhu“ a neúprosné tempo. Jako producent a spoluscenárista se rovněž silně angažoval v duchařském hororu Poltergeist a podle Glorie Katz on i Lucas před prahem čtyřicítky „stále reagovali jako děti.“ Pověstná scéna večeře, u níž se za přítomnosti Mahárádži podávají také brouci, živí hadi či opičí mozky, tudíž v jejich nadšenecké představivosti musela být „co nejnechutnější,“ jak Katz vzpomněla v rozhovoru pro People Magazine.
Indiana Jones a Chrám zkázy
Indiana Jones a chrám zkázy
Steven Spielberg, Ke Huy Quan
Indiana Jones a Chrám zkázy
Indiana Jones a chrám zkázy
„Spielberg posouval laťku, vytvořil rating PG-13,“ pokračoval obdivně Tarantino ohledně tehdy čerstvě zavedené hranice přístupnosti, která rodičům doporučuje děti mladší třinácti let do kina doprovodit, popřípadě jim alespoň objasnit některé rizikové momenty. „Natočil tak zatraceně kulervoucí film, že tím přidal další laťku do žebříčku MPAA,“ zmínil Tarantino společnost Motion Picture Association zodpovědnou za cenzorní zásahy a udílení přístupnosti.
Zmíněné aspekty současně vyvolávaly i záporné reakce, jež však nejvíc proudily z Indie. Tam film v době premiéry zcela zakázali jako rasistický a znevažující tamní kulturu. Bělošský spasitel podle nich zachraňuje zpátečnické domorodce v zemi uctívající démony, kde šlechta lačně požírá polévku s mrkajícími bulvami. Bohyně Kálí je navíc tradiční hinduistickou modlou a feministickou ikonou, obětní rituály v jejím jménu si Indové, citliví na komentáře zahraničních tvůrců, rovněž přebrali jako urážku.
Sám Spielberg na film nechová vřelé tvůrčí vzpomínky a v dokumentu Making of Indiana Jones and the Temple of Doom se svěřil, že Chrám zkázy je jeho nejméně oblíbeným dílem trilogie. I na něj byl nakonec příliš temný, přestože řadu referencí v čele s nechutnou večeří zamýšlel jako vtip. Tak to vnímá také představitel padoucha, bollywoodská hvězda Amrish Puri. Toho si Spielberg pochvaloval jako svého nejoblíbenějšího záporáka a žasl nad jeho výkonností, kdy v jediné chvíli dokázal pracovat na osmnácti filmech současně. „Je to založené na prastarém indickém kultu a přetvořené do fantasy,“ bránil Puri svůj nejslavnější snímek v autobiografii The Act of Life of Amrish Puri: An Autobiography. „Fantazie jsou fantazie, stejně jako naše Pančatantra a folklór. Uvědomuji si, že k vlastní kulturní identitě přistupujeme citlivě, ale děláme to i ve vlastních filmech. Brblat začínáme až tehdy, když se do toho vloží nějaký zahraniční režisér,“ dodal.
Dnes převážně milovaného a kultovního filmu se zastává také Ke Huy Quan, jenž loni získal Oscara za svůj herecký comeback ve sci-fi Všechno, všude, najednou. „Mluvíme o 40 let starém filmu, byla to jiná doba,“ smetl představitel mladého hrdiny ze stolu debaty o rasismu. „Mám jen krásné vzpomínky. Spielberg byl prvním člověkem, který nechal asijskou tvář zářit v hollywoodském blockbusteru. Kraťas je zábavný, odvážný a Indymu zachrání krk. Tehdy to byla rarita,“ vystihl sympatický herec vůbec nejlépe náturu filmu v jediném slovu. Chrám zkázy zůstává raritou mezi ostatními díly již pětidílné série, z pohledu dynamiky a množství obsažených atrakcí je opravu nejlepší částí a hladce překonává i soudobou Honbu za diamantem Roberta Zemeckise. Nápadů je v něm totiž na tři dobrodružné filmy, a že se některé globálně nechytnou, to už je úděl velkofilmů s podobným popkulturním dosahem.
Kam řadíte Chrám zkázy ve vašem žebříčku vy? Můžete se podívat, zda se umístil ve výběru nejlepších fantasy filmů podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.
Zdroje: Far Out, Movieweb, The Guardian, People Magazine, Kinobox