Kristen Stewart by Edwardovi ze Stmívání dala kopačky. Marvel je pro ni noční můrou
Série Twilight zažívá v posledních letech menší renesanci. Ne, svět nespadl na hlavu a nezačal si najednou myslet, že jde o závratná umělecká díla. Spíš se veřejně připustilo, že ženy a holky mají nárok na svou nenáročnou, trochu přihlouplou zábavu a Stmívání, ruku na srdce, není o nic hloupější než klučičí blbiny – jen je hloupé jiným způsobem. Performativní nenávist vůči třpytivým upírům byla svého času možná maličko přehnaná a možná motivovaná i něčím maličko jiným než jen upřímným zájmem o kvalitu literatury a audiovize.
Což nic nemění na tom, že si můžeme ze série Stephenie Meyer a následných adaptací dál dělat legraci, když tak budeme činit maličko zdravějším způsobem. Průkopníky v hejtování Stmívání jsou ostatně samotní herci v jeho hlavních rolích. Robert Pattinson si v mnoha ohledech vystavěl kariéru na tom, že na jednu stranu ztvárnil nadlidsky krásného, silného, chytrého a zcela mentálně vyrovnaného stoletého upíra zamilovaného do náctileté holky, ale zároveň už během původní press tour vyjadřoval vlastní pobavení nad bizarnějšími aspekty celého vyprávění.
Média milovala reportovat o tom, jak se posmívá vlastní roli a fanynkám – jak by šlo brát vážně sérii, kterou nesnáší její vlastní tvůrci? Později Pattinson přiznal, že se nechal trochu strhnout a lituje těch svých slov, která mohla ponížit čtenářky a divačky. Nicméně Robert věděl, co dělá, jeho hlasitý odpor mu umožnil velmi rychle po skončení série změnit tón a stát se respektovaným hercem. Nejprve si získal festivalové publikum ve filmech jako Cosmopolis a Maják a nakonec uzmul dokonce roli Batmana, což by se zdálo před deseti lety zcela absurdní.
A co Kristen Stewart? Jejím směrem vždy mířilo nejvíc nejjedovatější nenávisti jak od odpůrců série, tak od té části fandomu, která neměla pocit, že je „jejich“ Bellou. Stewart nikdy nebyla v rozhovorech tak hlasitá a doslovná jako Pattinson, nedávala médiím zvonivé hlášky o tom, v jak moc velkém bludu musí Meyer žít, když ji napadají takové blbosti. Přesto i u ní bylo jasné, že její ambice leží někde jinde.
Stewart se zatím nevrátila k mainstreamu jako Pattinson s netopýřím mužem, nicméně stejně jako on se stala zářivým jménem na nezávislé scéně. Ne že by bylo vše růžové, nedávno jsme psali o její neúnavné snaze zafinancovat svůj vysněný projekt, kvůli čemuž plánuje držet „hereckou hladovku“. Záhy si pak odbyl premiéru nadšeně přijatý postmoderní thriller Love Lies Bleeding, v němž hraje Stewart hlavní roli a všem cinefilům připomíná, proč o ní před kamerou nechtějí přijít.
Nedávno byla hostem podcastu Not Skinny but Not Fat, z nějž Variety vytáhlo několik zajímavých poznámek. Předně Stewart konečně nemá problém se do své role opřít, i když s úsměvem. Kritizovala především Edwarda s jeho pověstnou potřebou Bellu za každou cenu kontrolovat a ochraňovat. Přiznala, že být hrdinkou, románek by rychle skončil. „Kdybych řekla ‚Hej, tohle chci dělat‘ a on odpověděl ‚Ne, to je na mě“, řekla bych mu: ‚No a tohle je zas na mě. Celý můj život. Bez tebe.‘“
Přesto Stewart automaticky nepřijímá všechnu kritiku. V dřívějším rozhovoru pro Rolling Stone vzpomínala, jak jí média vytýkala, že se jako Bella dostatečně nesměje, což nepovažuje za adekvátní výtku. Už proto, že Bella nerozdává úsměvy ani v předloze. Nikdo navíc nikdy žádné mužské postavě nevytkl, že se „málo směje“. Vzhledem k její agendě posledních let a účasti v LGBT+ komunitě pak nepřekvapí, že si Stewart začala do Twilightu projektovat queer motivy, přestože ví, že nebyly záměrem. „Tehdy mě to ani nenapadlo, ale jen se v těch filmech na mě, Roberta a Taylora podívejte! Vím, že to napsala mormonská žena a na tohle ani nepomyslela, ale je to plné represe.“
Stewart se na tuto část kariéry vzpomíná lépe s odstupem, když už ví, že je za ní. V tuto chvíli je uznávanou nezávislou herečkou a zpět do mainstreamu se nechystá. „Neumím si představit dělat marvelovku. To zní jako po*raná noční můra.“ Aby kývla na roli v takovém blockbusteru, musel by se podle ní buď od podlahy změnit hollywoodský systém tak, aby respektoval autorské záměry, nebo by jí roli musela osobně nabídnout režisérka BarbieGreta Gerwig.