Nejzakazovanější film historie připravil české herečce jednu z nejhorších filmových smrtí

Nejzakazovanější film historie připravil české herečce jednu z nejhorších filmových smrtí
Ženy od hluboké řeky | Medusa Film
„Nejnásilnější film všech dob,“ hlásal roku 1981 popisek amerického distributora u nechvalně proslulé kultovní klasiky Cannibal Ferox, u nás známé pod názvem Ženy od hluboké řeky. Jedno z mnoha kontroverzních děl režiséra Umberta Lenziho tvoří kostru tehdejšího italského rozkvětu gore filmů o střetu domorodých kmenů s civilizovaným člověkem, jehož násilné tendence vyprovokují brutální kanibalskou odezvu. Ženy od hluboké řeky byly podle Guinnesovy knihy rekordů zakázané v jednatřiceti státech, dodnes dokáží zvednout ze židle několika nechutnými scénami a snad nejdrastičtější smrt potkala českou rodačku Zoru Ullu Keslerovou, která je pozapomenutou osobností této italské exploatační vlny stejně jako hvězdou několika často vzpomínaných tuzemských děl.
Guinessův rekord je sice diskutabilní vzhledem k pověsti filmů jako Kanibalové nebo Srbský film, jejichž necitlivé sdělení pobouřilo cenzory v nejméně čtyřiceti teritoriích, ale Ženy od hluboké řeky toto cenné prvenství oficiálně drží. Jistěže je cenné, neboť režiséři jako Lenzi, Joe D'Amato nebo Lucio Fulci, s nimiž Keslerová (v Itálii známá například pod pseudonymem Zora Kerová) opakovaně pracovala, o nic jiného než o kontroverzi a šokový efekt ani neusilovali. Jejich kmotry jsou možná Ruggero Deodato a zmiňovaní Kanibalové, v nichž dokumentární expedice nakrkne amazonské lidojedy, ale série dalších děl včetně Sežrána zaživa, Teror kanibalů nebo Porno Holocaust v násilí nijak nepolevila.
Ženy od hluboké řeky
Ženy od hluboké řeky
43%
Ženy od hluboké řeky měly krátce po Kanibalech, kteří Deodata dostali až k soudu za domnělé zabití většiny herců, mezinárodní pozornost. A do vykuchaných střev či uřezaných genitálií se vrhly po hlavě. Název Cannibal Ferox obsahuje latinské slovo odkazující ke krutosti či zdivočení a Umberto Lenzi, jenž vedle drsných kriminálek (Napoli violenta) sám rozběhl subžánr dobrodružných filmů s kanibaly svou krotší exotickou romancí Vymítač kanibalů, vsadil vše na jednu kartu.
Ženy od hluboké řeky
Ženy od hluboké řeky | Medusa Film
Přímočarý děj o trojici mladých žen, které v Kolumbii podnikají edukační výpravu s cílem vyvrátit mýtus o domorodém kanibalismu, spoléhá na morálně ambivalentní a krvavě gradovaný konflikt civilizace s předpokládaným divošstvím. K ženám se přidává nevyzpytatelný dealer Mike, jenž usmrtí domorodou dívku a svými odpornými skutky dožene situaci až do extrému, kdy sám skončí pod naostřenou kudlou a jedné z členek výpravy v podání Keslerové propíchnou prsa háky a zavěsí ji nad zem.
Působivé masky zvedají kufr stejně jako v případě Kanibalů, u nichž se lidé domnívali, že Deodato z amazonského pralesa přivezl skutečný snuff film. Lenzi v jeho stylu obstaral tendenční agitku za práva, či spíše svatý pokoj domorodců, z nichž společnost činí nehumánní bestie a sama jim likviduje životní prostředí. Pár scén dohnal na kraj únosnosti, čehož se později chytla propagace na domácí nosiče a pro snímek vznikl plakát, na němž dobře vidíme Mikea s useknutou chloubou i odhalený svršek naší herečky.
Zora Ulla Keslerová
Zora Ulla Keslerová

Herečka

6.6
Keslerová začínala v šedesátých letech jako estrádní zpěvačka a všimli si jí až v Itálii, kde z ní její ochota dávat na odiv ženské přednosti i nepopiratelný herecký šarm udělaly exploatační filmovou divu. V tamní odpovědi na Horečku sobotní noci s názvem La febbre americana si zahrála po boku George Eastmana, s nímž poté pracovala na skandálním hororu Antropofág. Keslerová hrála jasnozřivou dívku, která i s partou vrstevníků na tajemném ostrově velmi nejasnozřivě skončí ve spárech šíleného kanibala požírajícího i těhotenský plod. U nás zazářila v dramatu Křehké vztahy, v akční krimi Řetěz nebo jako Růža v komedii Fešák Hubert.
V Itálii, kde plnila i stránky módních časopisů, jí však pšenka kvetla ještě slibněji. Béčkový titán Bruno Mattei ji obsadil do erotického klášterního hororu Skutečná historie jeptišky z Monzy a Lucio Fulci, tvůrce jednoho z nejkultovnějších hororů vůbec Zombi 2, ji nechal drsně zamordovat v pokleslejší poctě giallo hororům Rozparovač z New Yorku. Ačkoli nikdy nešlo o oceňované filmy, jež by byly součástí hlavního proudu kinematografie, jejich kultovní význam je neoddiskutovatelný a Keslerová patří z určité perspektivy k nejvýraznějším tuzemským herečkám historie.
Ženy od hluboké řeky
Zora Ulla Keslerová – Ženy od hluboké řeky | Medusa Film
Myslí si to minimálně režisér Roman Vojkůvka, jenž o svém idolu a letité partnerce skladatele Petra Hapky roku 2018 natočil dokument Zora Ulla Keslerová: česká královna exploatačního filmu. „Pamatuju si Cannibal Ferox, tehdy jsem ještě nejspíš nepoznal, že je to ta ‚holka z Řetězu‘. Ta scéna umučení ve mně vyvolala přesně takové pocity, jaké Lenzi v divákovi vyvolat chtěl. Šokovala mě a zdála se mi trikově dokonale provedená. V Antopophagovi už jsem věděl, že jde o Zoru Keslerovou. Samozřejmě jsem cítil a dodnes cítím hrdost, že jsme díky Zoře součástí historie světového hororu,“ sdělil Vojkůvka v rozhovoru pro magazín Patriot a ocenil hereččinu houževnatost a cílevědomost. „Zora jde do scén, při jejichž natáčení často fyzicky trpí, je pořezána, neremcá, když má strávit hodiny v nepohodlné poloze,“ vysvětlil.
Přesně takový dojem sálá z Žen od hluboké řeky, jejichž atmosféra, autenticita a vizuální styl jsou nejen v žánrovém měřítku nenapodobitelné. Bohužel to opět zahrnulo i krutost na skutečných zvířatech, čímž filmaři do svého naivního pacifistického poselství házeli vidle. „Říkám si, kdo jsou tady skuteční kanibalové,“ slavně prohlásí Robert Kerman v závěru Deodatova proslulejšího filmu, v němž se doslova zmasakruje několik zvířat a na kameru popraví prase. Zjevně to jsou filmaři, jejichž naturalistické exkurze do nehostinné džungle zašly příliš daleko. Ani zákazy v desítkách států jim ale vítr z plachet nedokázaly sebrat, dané filmy jsou pro řadu hororových režisérů vlivné a formativní a propíchnutá prsa Zory Keslerové jsou snad nejvýraznější českou stopou v globálně zaznamenaném hororu. Přeberte si takovou poctu, jak uznáte za vhodné.
Podívejte se také na žebříček nejlepších hororů podle Kinoboxu.
zdroje: Collider, Patriot, Kinobox