Úspěch Barbie je zavádějící, ve skutečnosti je žen ve filmu méně než dřív. Čísla hovoří jasně
Organizace s názvem USC Annenberg Inclusion Initiative spadající pod Univerzitu Jižní Kalifornie přišla s výzkumem, podle něhož úspěšných filmů s ženskými hrdinkami během loňského roku ubylo. Ačkoli jsme v minulém roce slýchali hlavně o fascinujícím úspěchu Barbie, mezi stovkou kasovně nejúspěšnějších hollywoodských snímků pouze 30 z nich stálo na ženské hrdince. A to je z tohoto úhlu pohledu nejhorší výsledek za posledních deset let.
„Jde o katastrofický krok zpět pro všechny dívky a ženy ve filmu. V posledních 14 letech jsme ve filmovém průmyslu zaznamenali pokrok, takže tento obrat je jednak překvapivý a také v ostrém kontrastu se všemi řečmi o tom, jak je rok 2023 rokem ženy,“ prohlásila hlavní výzkumnice zmíněného think tanku Stacy L. Smith.
Až donedávna jsme přitom sledovali opačný trend a v roce 2022 výzkumný tým zaznamenal rekordních 44 snímků s hlavní ženskou postavou. Za zmínku stojí i další statistiky – například pokles množství filmů s etnicky minoritními hlavní hrdinkami (loni 14, předloni ještě 18, v roce 2007 přitom pouze jedna) či extrémně malé množství klíčových ženských postav ve věku nad 45 let. Stárnoucí hrdinky dominovaly pouze ve třech úspěšných filmech loňského roku, zatímco snímků se stejně starými muži v čele bylo v žebříčku hned 32.
Stagnující režisérky
Před pár týdny navíc zmíněná organizace vydala i podobný report týkající se tentokrát režisérského postu. Přestože režisérek bylo loni o trošku více než roku 2022, nárůst byl stejně jako v předcházejících letech jen velmi mírný. Stacy L. Smith to okomentovala následovně: „Za poslední více než dekádu a půl nevzrostl počet vrcholových žen-režisérek ani o deset procent.“
Pokud však výběr rozšíříme ze stovky kasovně nejúspěšnějších titulů na 250 filmů, jak učinili výzkumníci ze San Diego State University, opět narazíme na pokles v množství režisérek, a to z 18 % v roce 2022 na 16 % o rok později. Tento výzkum rozšířil svůj záběr i mimo režisérský post a spočítal, kolik se na 250 nejvýdělečnějších snímcích podílelo i scenáristek, producentek, střihaček či kameramanek a výsledkem bylo 22 % – opět o dvě procenta méně než roku 2022.
Výzkumnice Martha Lauzen, která vedla výzkum na San Diego State University, situace okomentovala zcela pregnantně: „Jde o naprostou iluzi. Zasloužený triumf Grety Gerwig popírá nerovnost, jež prostupuje mainstreamovým filmovým průmyslem. Čísla ale nelžou. Zákulisní poměry genderů v Hollywoodu zůstávají dramaticky vychýleny ve prospěch mužů.“
K rovnosti se neblížíme
Server Variety upozornil, že z důvodů přehlednější metodologie byly ze vzorku vyňaty úspěšné ženské ansámblovky 80 for Brady či Book Club: The Next Chapter, u nichž nebylo možné přesně určit hlavní role. Stejně tak i Lily Gladstone se dočkala označení za vedlejší postavu v Zabijácích rozkvetlého měsíce, takže tento film se navzdory přítomnosti silné ženské hrdinky také nepočítal. Taková rozhodnutí intuitivně dávají smysl, zároveň nám však připomínají, že prezentované výsledky jsou značným zjednodušením reality.
Web The Guardian, který o všech třech nedávných výzkumech stručně informoval, přejal rétoriku jejich autorek, že hollywoodská studia se navenek sice tváří inkluzivně a progresivně, ve skutečnosti však ženám před kamerou i za ní důvěřují mnohem méně, než by mohla. A stejně tak i reprezentace menšin zdaleka neodpovídá tomu, k čemu se největší hollywoodská studia zavázala v roce 2020 v souvislosti s úmrtím George Floyda a následnými událostmi kolem hnutí Black Lives Matter.
Zdá se tedy, že podobně jako hlasitá online menšina nehraje velkou roli v návštěvnosti tzv. woke snímků od Disneyho či Marvelu, ani halasné zprávy velkých studií o tom, že jejich nový blockbuster bude režírovat žena, nevedou k žádným skutečně zásadním změnám filmového průmyslu, na jehož čelních pozicích zůstávají bílí muži.