Nejepičtější z reklam dal Jean-Claude Van Damme světu před 10 lety. Volvu vydělal stamiliony

Nejepičtější z reklam dal Jean-Claude Van Damme světu před 10 lety. Volvu vydělal stamiliony
The Epic Split | Volvo
Řeč je samozřejmě o reklamě na kamiony od Volva, konkrétně na jejich stabilitu. „Epická roznožka“ neboli The Epic Split, jak se sedmdesát pět vteřin dlouhý klip jmenuje, vznikl jako vrchol z šestidílné série Live Tests. Volvo se tehdy před startem své nové řady nákladních aut pláclo přes kapsu a najalo švédskou agenturu Forsman & Bodenfors, aby vymyslela obzvlášť šílenou demonstraci kvality jejich zboží.
Jean-Claude Van Damme
Jean-Claude Van Damme

Herec, Scenárista

6.0
Mohli jsme tedy vidět kamion přepnutý na dálkové ovládání, které držela holčička a zlikvidovala jím vše, co jí stálo v cestě. Ze dna obřího lomu se podařilo vymanévrovat křečkovi. Vůz zvládl být zavěšený na vysokém jeřábu za jediný bod. A tak dále – zkrátka efektní blbiny, co vypadají dobře na kameře a vágně demonstrují některou z dostupných funkcí. Nic se však co do popkulturního zájmu nevyrovnalo té nejjednodušší, nejméně nákladné a nejčistší ze všech představených vylomenin.
Abychom plně docenili Van Dammovu epickou roznožku za západu slunce, doprovázenou hudbou od Enyi a jeho monologem o životních překážkách a tělu vybičovanému k dokonalosti, je dobré si uvědomit, že tento klip přišel po řadě hlasitých, zběsile stříhaných videí, jež záměrně sázela na přehršel vjemů. Oproti nim byl jednozáběrový kousek svalů z Bruselu skoro uklidňující podívanou. Vidíme jediný plynulý pohyb kamery. Kamiony se sice pohybují, díky relativní poloze záběru však jako by levitovaly na místě – jedná se vskutku o geniální nápad, když si uvědomíme, že tento specifický spot se snaží promovat stabilitu. Atmosféra kombinující nadsázku a upřímnost překvapivě funguje.
Jak epická roznožka vlastně vznikla? Paradoxně vzhledem k tomu, že se jedná o reklamu, máme záruku, že jde o reálný kaskadérský trik. Marketing na rozdíl od umělecké fikce ze zákona nesmí explicitně lhát. Jak jistě pochopí každý, kdo někdy viděl ilustrační fotky ve fast foodu, reklamáci umí s pravdou rozhodně čarovat. Přesto na nelidsky dokonale naaranžovaných snímcích hamburgerů nesmí být ani plátek rajčete navíc, nesmí být přítomná jediná ingredience, kterou nenajdeme v produktu. Stejně je tomu v případě reklamy na Volvo.
The Epic Split
The Epic Split | Volvo
Kdyby byl klip rámovaný jako parodie (jako byl následný skeč s digitálním Chuckem Norrisem rozkročeným mezi letadly, který vytvořili fanoušci), tak by mohlo jít o trik. Protože však producenti jednoznačně avizují, že se jedná o skutečný fyzický výkon, tak o lež jít nesmí. Van Damme byl jištěný popruhy skrytými v nohavicích a na obou vozech byla za zrcadly umístěna malá platforma, o kterou mohl zapřít nohy. Postprodukce vyžadovala mírnou digitální retuši těchto bezpečnostních prvků. Roznožku však musel opravdu zvládnout.
The Epic Split má na svědomí režisér Andreas Nilsson a vznikl na uzavřené ranveji španělského letiště Ciudad Real International. Nacvičovalo se tři dny a kousek se povedlo odbýt na první pokus. Řidičem toho manévrujícího z dvou vozů byl Mikael Rosell. Kamiony jely pozpátku rychlostí 25 kilometrů v hodině a v obou vozech monitoroval situaci kromě hlavního i pomocný řidič.
Jednalo se o jednoznačný úspěch. Podle švédského magazínu The Local stál tento jeden klip 3,5 milionu dolarů a vygeneroval Volvu zisk 170 milionů.
zdroje: Wikipedia, The Local
A nakonec reklama na seznam nejlepších filmů všech dob podle databáze Kinoboxu.