Fran Drescher z Chůvy k pohledání věří, že umělá inteligence je pro umělce smrtící
Od populárního sitcomu k odborářce zodpovědné za osud bezmála 160 tisíc amerických herců a hereček. Takovou proměnou prošla Fran Drescher, která odhodlaně vyrazila do boje proti vlivným filmovým studiím a hlavně streamovacím platformám. Jejím cílem jsou lepší podmínky pro herečky a herce.
V nejnovějším díle podcastu SAG-AFTRA hvězda Chůvy k pohledání označila chamtivost korporací a současný stav technologií za smrtící koktejl, který bude nadále podkopávat umělce. Drescher se ve své obhajobě zaměřuje především na řádné odškodnění a souhlas s použitím jejich podobizny. Za své poslání si vytyčila cíl hledat spravedlivé řešení pro všechny zúčastněné strany.
Drescher také vyjádřila obavy nad tím, že je umělá inteligence schopná generovat scénáře, což podkopává práci scenáristů. Nejvíce ji však znepokojuje schopnost AI duplikovat podobu pomocí technologie deepfake bez souhlasu a že herci a herečky následně nejsou řádně finančně kompenzovaní. Pokud studio chce produkovat a prodávat film, může podle momentálního nastavení systému vzít obličej hvězdy a nechat ho zobrazit na těle někoho jiného, aniž by o tom věděla, což může mít dlouhodobé negativní dopady na průmysl. Proto je třeba to řešit.
„Vyrovnání a souhlas. To je, oč se hraje. Neexistuje žádný prostor pro výmluvy. Musíte kompenzovat a musíte získat souhlas, tečka. Čeho se pak vzdáváme? Naší profese, podoby, gest, herectví, hlasů? To je přece to, co prodáváme. To je to, kým jsme. Chtějí to napodobit umělou inteligencí. Všichni se dívají na dystopické seriály jako na zábavu, zatímco moji kolegové je prožívají,“ uvedla Drescher.
Používání podobizen herců bez jejich svolení označila slavná komička za dystopický způsob, jak podkopat jejich živobytí. Současně vyjádřila obavy, že celé odvětví bude i nadále dehumanizováno, pokud nebudou zavedeny příslušné kontrolní mechanismy, které by chránily členy SAG-AFTRA před chamtivostí korporací. Nejvíce je zklamaná z toho, jak jsou ředitelé velkých studií „hluší“ k potřebám umělců, které využívají prostřednictvím umělé inteligence.
„Naše požadavky by neměly být vnímány jako kontroverzní. Mělo by to být něco, s čím by za námi studia sama přišla a řekla: ‚To je velmi rozumný návrh.‘ Ale místo toho se s námi přetahují, bojují a snaží se pro sebe udržet možnost kontrolovat používání tváří a hlasů herců. Chtějí si udržet kontrolu pro nás nevýhodným způsobem, a to není něco, co bychom mohli tolerovat,“ dodala.
Obavu o zneužití své podobizny pomocí CGI ostatně vyjádřil již před dvaceti lety asijský herec Jet Li, když odmítl roli ve druhém a třetím Matrixu s tím, že by nerad ztratil práva na svůj osobitý bojový styl. Stávka herců a scenáristů stále probíhá a momentálně to nevypadá, že by měla mít brzký konec. To vedlo k zastavení řady velkých produkcí i k oddálení premiér očekávaných velkofilmů, neboť se herci v rámci stávky odmítají podílet na jejich propagaci. Situaci pro vás budeme nadále sledovat.