Ostatní 30. 4. 2023
Kinolog: „Zítra se bude souložit všude.“ Je seriál Volha tak vulgární, že nepatří na ČT?Stávka oficiálně začala v úterý 1. května a nelze odhadnout, jak dlouho potrvá. Prognózy nevypadají růžově a studia odmítají navyšovat platy především nováčkům a nezkušeným autorům či autorkám, již pobírají minimální mzdu a nemohou se prosadit. Jejich zavedenější kolegové a kolegyně ostatně vyzobou atraktivní smlouvy na 27 až 30 týdnů, které se tradičně uzavíraly na kabelových televizích. Členové WGA jsou naštvaní, což dokládá i dubnová účast na hlasování o stávce, která činila 79 %. Pro stávku se vyslovilo hned 98 % hlasujících.
AMPTP v pondělí zveřejnilo zprávu, podle níž nemohlo vyhovět rozsáhlým požadavkům WGA. Obě strany se neshodly zejména na bodu opatřit každou televizní show určitým počtem autorů či autorek, a to pro jasně specifikovanou dobu. S přechodem na stream totiž studia odtrhla tvorbu scénářů od produkce, z autorů učinila freelancery a celkově zhoršila jejich pracovní podmínky. Polovina z nich přitom pracuje za minimální vymezené mzdy, roku 2013 šlo o 33 % případů. Doplácí tak na to, že výroba některých pořadů trvá nepřiměřeně dlouho. Jejich platy se neodvíjí od trvání produkce, nýbrž od počtu napsaných epizod. Na ty, kteří vydělávají více než 400 tisíc dolarů ročně, se nevztahuje tzv. span protection garantující, že výplata za jednu epizodu odpovídá maximálně dvouapůltýdenní práci.
WGA požadovalo, aby produkce televizních sérií zaměstnávaly větší kolektiv autorek a autorů, jejichž práce se zhodnotí podle předem stanoveného rozvrhu. S vyšším počtem vyprodukovaných show opatřených scénářem roste také počet jejich tvůrců, jejichž přínos se znehodnocuje. Průměrné týdenní odměny klesly za posledních deset let a po započtení inflace o 23 %. Týká se to především streamu, kde si autoři a často i showrunneři týdně vydělají o 46 % méně než jejich kolegové pracující ve vysílání. Studia dobře nezaplatí ani za celovečerní filmy, jež představují stále podstatnější obchodní artikl streamovací nabídky. Netflix, HBO či Amazon často garantují pouze první draft scénáře, načež mohou vyžadovat bezplatná přepisování a úpravy textu.
Ve zprávě svým členům a členkám WGA zdůraznilo význam soudržnosti a ukázalo prstem na studia. Ta si neváží jejich přínosu, který je přitom pro celý průmysl zásadní. „Společnosti rozvrátily tento byznys, což všichni autoři dobře ví. Tolik toho sebraly scenáristům a scenáristkám, kteří je živí. Nemohou nás však připravit jeden o druhého, solidaritu a o společné odhodlání zachránit naši milovanou profesi. Chtěli jsme toho dosáhnout prostřednictvím rozumného dialogu. Nyní nám nezbývá než bojovat. Pro dobro naší přítomnost a budoucnosti nám nedali jinou možnost,“ uvedlo WGA.
Autoři se mimo jiné obávají zásahů umělé inteligence do vlastní práce. Režisér Joe Russo (Avengers: Endgame) ostatně v nedávném rozhovoru pro Collider předpovídal, že umělá inteligence zvládne sama zkompletovat celovečerní filmy do dvou let.
Současný vývoj může mít pro filmový a televizní průmysl nedozírné následky. Produkci v USA hrozí obdobné pozastavení jako během koronaviru. Los Angeles, New York, Chicago a jiná centra výroby možná čeká pořádný ekonomický políček. Řada studií prochází v posledních měsících restrukturalizací a v reakci na hrozící stávku zpomalila výrobu, přičemž aktuální vývoj zřejmě veškeré programování ještě přibrzdí.
Hollywood a jeho televizní impérium se ocitlo na tenkém ledě a bude muset najít způsob, jak se s nepostradatelnými autory a autorkami usmířit. Dřívější stávky se odehrály v letech 1960, 1981, 1988 a 2007 a vždy vyústily ve změnu finančního ohodnocení, ať už šlo o odměny za televizní reprízy nebo o kompenzace za vydání díla na VHS. Nejdelší stávka z roku 1988 trvala 153 dní a naplánovaná televizní tvorba se v té době značně zpozdila.