Vzpomínáte na jednu z nejkouzelnějších fantasy osmdesátek? Podceňovaný film Willow měl přelomové efekty a menšiny v něm už tehdy hrály prim

Vzpomínáte na jednu z nejkouzelnějších fantasy osmdesátek? Podceňovaný film Willow měl přelomové efekty a menšiny v něm už tehdy hrály prim
Willow (1988) | Studio Ghibli
Po vzestupu Star Wars se v osmdesátých letech rozmohl trend fantaskních snímků pro mládež, které dnes často spadají mezi kultovní. Jedním z nich byl také Willow z roku 1988, jehož příběh vzešel z hlavy George Lucase a který právě dostal seriálové pokračování na Disney+. Nastává tedy vhodná doba na něj krátce zavzpomínat.

Od studia, které udávalo filmové trendy

Tvorbu George Lucase si většina lidí spojí pouze se Star Wars. Talentovaný filmař ale vymyslel také Indiana Jonese a jeho společnost Lucasfilm posouvala úroveň speciálních efektů jako žádný soudobý konkurent. Lucas nenáviděl hollywoodský studiový systém, od něhož se pokoušel distancovat, a spřízněným tvůrcům nabízel lukrativní a svobodné pracovní podmínky. A rovněž se upnul na realizaci vysněných dobrodružných, komiksových či fantaskních projektů, které se Star Wars sám zpopularizoval.

Trailer: Willow (1988)

Willow
Nápad na Willow dostal už roku 1972, kdy teprve připravoval průlomové Americké graffiti. Podobně jako pro Novou naději upředl příběh naplněný mytologií, žánrovými motivy a folklórem, v němž nechybí vyvolený hrdina a bájní tvorové jako draci, trollové, kouzelníci či skřítkové. Úroveň efektů ale stoupala pomalu a až v polovině osmdesátých let se přikročilo k činům. Scénář psal Bob Dolman, dosud pracující jen pro televizi, a pro režii Lucas oslovil Rona Howarda.
Howard začínal svou kariéru jako herec a Lucas jej režíroval v Americkém graffiti, ovšem už ve 23 letech přesedlal za kameru s filmem Grand Theft Auto. Roku 1985 zrovna navštívil ústředí Industrial Light & Magic (ILM), slavné trikové divize Lucasfilmu, kde probíhala postprodukce jeho filmu Zámotek. Tehdy jej Lucas oslovil pro režii Willow a roku 1986 začala preprodukce.
Studia však odmítala nákladný projekt spolufinancovat, neboť žánr fantasy se po prvotních úspěších rázem jevil jako vyčpělý. Filmy jako Planeta Krull (1983) a Legenda (1985) propadly, přičemž o mnoho lépe si nevedl ani Lucasfilm s Labyrintem a především s Kačerem Howardem z roku 1986, z něhož se vyklubala komerční i kritická katastrofa. Dohoda se nakonec uzavřela s MGM a Willow mohl vzniknout.

Menšiny proti hrůzovládě

Willow
Willow | Studio Ghibli
Příběh vypráví o fantastickém světě, jemuž tvrdě vládne zlá královna a čarodějnice Bavmorda (Jean Marsh). Proroctví předpoví narození dítěte s mateřským znaménkem, které dokáže panovnici svrhnout, a Bavmorda nechává každé novorozeně kontrolovat. Vyvolené dítě se však s pomocí chůvy dostane do opatrování Willowa Ufgooda (Warwick Davis) z kmene malých lidí Nelwyn. Willow se vydává na nebezpečnou pouť rozvráceným královstvím a spolu se samotářským rytířem Madmartiganem (Val Kilmer) ochraňuje dítě a tím i budoucnost všech.
Lucas do filmu opět zapracoval svou oblíbeného, vzrůstem malého hrdiny, jenž se postaví proti systému a vykoná velké činy. Očividně inspirovaný hobity z Pána prstenů, filmař za protagonisty vybral lidi malého vzrůstu a představil celou jejich komunitu. Hlavní role připadla Warwicku Davisovi, jenž ztvárnil Ewoka Wicketa v Návratu Jediho. Jeho výkon ještě prosluňuje už tak veselý a pozitivní snímek, který 107 centimetrů vysokého herce nasměroval k pozoruhodné kariéře, jež zahrnuje třeba sérii Skřet, Harryho Pottera, Letopisy Narnie a mnoho epizod Star Wars. Willow udělal z takto znevýhodněných lidí ctnostné hrdiny jako první v mainstreamovém blockbusteru.

Přelomové triky a ambiciózní nástupce

Willow
Willow | Studio Ghibli
Snímek ale stojí rovněž za trikovou revolucí a vystavěl základy pro efekty v takových hitech jako Indiana Jones a poslední křížová výprava nebo Terminátor 2: Den zúčtování. ILM dohlížela na výrobu vizuálních efektů pod vedením Dennise Murena, jenž později šéfoval i trikům v Jurském parku, a Willow jimi překypuje. Legendární loutkař Phil Tippett vdechl život praktickému modelu dvouhlavého draka a zmnožené projekce umožnily doplnit tytéž záběry o řadové herce i zmenšené představitele skřítků.
Největší pokrok znamenala scéna, v níž se zakletá čarodějnice vrací ze zvířecí do lidské podoby. Muren plánoval použít stop motion animaci, ale nakonec přikročil k tzv. morphing animaci, spočívající v plynulé změně tvaru. Postava se postupně proměňuje z kozy na pštrosa či páva než zůstane v lidském těle. Každé zvíře se tudíž nasnímalo zvlášť a záběry zpracoval počítačový program, který vytvořil hladké přechody. Tento novátorský proces značil důležitý milník v CGI efektech. K dokonalosti jej dovedl například Peter Jackson ve filmu Pán prstenů: Dvě věže během scény, kdy král Theodén před očima mládne. Herec Bernard Hill musel záběr absolvovat několikrát v různém maskování a vždy ho zahrát stejně, načež se jednotlivé fáze digitálně spojily.
Willow dodnes nabízí kouzelné dobrodružství, u něhož se díky dravému tempu, krásným scenériím, vynalézavé akci a příjemnému humoru pobaví celá rodina. V jeho neprospěch už v době uvedení svědčilo, že se nevyrovná žánrově a tematicky spřízněné Princezně Nevěstě (u níž jako kameraman rovněž figuroval Adrian Biddle), což mu mnozí recenzenti dávali sežrat. Snímek odešel s rozporuplnými ohlasy a s rozpočtem 35 milionů dolarů si v kinech po celém světě přišel na 137 milionů. To nadějím George Lucase neodpovídalo, ale Willow si posléze skvěle vedl na VHS a v televizi, čímž generoval další zisky.
Snímek se nyní dočká přímého pokračování ve formě osmidílného seriálu, který na Disney+ vychází od 30. listopadu. Opět nese název Willlow a vedle Warwicka Davise v něm uvidíme také delší herce, kteří si zahráli před 34 lety ve filmu – vrátí se například Joanne Whalley jako Sorsha či Kevin Pollak coby skřítek Rool. Děj se má tentokrát točit kolem šestičlenné hrdinské výpravy, která musí v dalekých krajích čelit novému zlu v podobě temných kouzel i strašidelných tvorů.

Trailer: Willow (2022)

Willow
Scénář série obstaral Jonathan Kasdan. Tedy syn Lawrence Kasdana, scenáristy Impéria vrací úder či Dobyvatelů ztracené archy a jednoho z pilířů prvotního triumfu Lucasfilmu. Seriál vypadá dle upoutávek epicky. Patříte-li k fanouškům nebo fanynkám filmu, neměli byste si ho nechat ujít. Venku jsou zatím první dvě epizody a Disney+ pochopitelně nabízí také Howardův snímek, který skýtá žánrovou zábavu, jaká už dnes nevzniká.

Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos

Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.