On, ona, oni… Nebinární Emma D’Arcy z Rodu draka příští rok zatřese kategoriemi filmových cen. Vzniklá diskuze rozhodně není ztrátou času

On, ona, oni… Nebinární Emma D’Arcy z Rodu draka příští rok zatřese kategoriemi filmových cen. Vzniklá diskuze rozhodně není ztrátou času
Emma D'Arcy si už jen posledním záběrem první série Rodu draka podle mnohých zamluvilx všechny filmové ceny. | HBO (Home Box Office)
Rod draka se stal popkulturním fenoménem, přestože mnozí se nejdřív vysmívali samotné myšlence, že si v HBO po zpackané druhé polovině Hry o trůny vůbec troufli na svůj nominálně nejúspěšnější seriál navázat. Nakonec se přesto ukázalo, že návrat ke kořenům a zopakování toho, co učinilo adaptaci Písně ledu a ohně amerického spisovatele G. R. R. Martina tak úspěšnou, zvládne publikum nejen udobřit, ale přímo nadchnout. První série se tedy i přes výrazné časové skoky opět vyznačuje kvalitním obsazením, dobře naprofilovanými postavami a dostatečným prostorem pro jejich konfrontace.
on-ona-oni-nebinarni-emma-darcy-z-rodu-draka-pristi-rok-zatresou-kategoriemi-filmovych-cen-vznikla-diskuze-rozhodne-neni-ztratou-casu
Emma D'Arcy | Axelle / Bauer-Griffin / FilmMagic
Úspěch je tak velký, že příznivci a příznivkyně začali pomalu pokukovat po různých oceněních, především po prestižních Emmy. Z nich pak nejvíc po těch hereckých. Strhující výkon předvedl Paddy Considine v tragické roli chátrajícího krále Viseryse, jehož mírnost, nerozhodnost a touha po klidu vedou celé království pomalu ale jistě ke krvavé občanské válce. Druhé jméno, které často přichází na přetřes, zní Emma D’Arcy. Ztvárnilx ve druhé polovině série královu zvolenou dědičku Rhaenyru. Jenže vyvstává otázka: Jak D’Arcy kategorizovat? Jedná se totiž o nebinární osobu, která se v angličtině identifikuje se zájmenem „oni“, tedy „they“. V češtině používáme opis s písmenem x.

Zrodila se hvězda

Média obletěla už pro leckoho provokativní citace D’Arcy: „Rádx hraju ženy a jde mi to. A není mi to cizí. Vždyť jsem jako žena dlouhá léta žilx a mnozí lidé si stále myslí, že jí jsem.“ D’Arcy (30) pochází z Velké Británie a je aktivní především na divadle a v televizi, role v Rodu draka však byla průlomová. Producenti měli nejdřív strach, že publikum D’Arcy nepřijme, protože vstupujx do seriálu v jeho polovině a přebírá štafetu po mladší kolegyni Milly Alcock, jež ztvárnila tutéž postavu v náctiletém věku.
Emma D'Arcy
Rod draka | HBO (Home Box Office)
K úlevě tvůrců si ale D’Arcy rychle získalx srdce většiny publika, a to jak výkonem v seriálu, tak charismatickými rozhovory, jež začaly kolovat internetem. V nich, často po boku své seriálové soupeřky Olivie Cooke (královny Alicent), učarovávalx všem na druhé straně monitorů. Propagace seriálu se do té doby soustředila hlavně na velepopulárního Matta Smithe, proslaveného rolí v Doktorovi Who, a zkušeného Considina, kteří byli navíc v seriálu od začátku do konce.
To oni tedy obcházeli největší talk show a dávali rozhovory do prestižních plátků. Když se ale přes sociální sítě přelila vlna virálních videí s D’Arcy a Cooke (Google dokonce vytvořil speciální doodle na počest rozhovoru, v němž D’Arcy popisuje svůj oblíbený drink negroni sbagliato), bylo jasné, že nejen seriál, ale celý mediální prostor má novou hvězdu. A pořadatelé Emmy milují, když mohou ocenit někoho, u nějž se talent mísí s popularitou. Proto to vypadá, že by to D’Arcy mohlo vyjít. Jenže… Jaké ocenění by přesně dostalx?
Rod draka ve svých nejlepších momentech překonává vrcholy Hry o trůny a v těch nejslabších připomíná její dno. Především jde o vynikající comeback
Recenze25. 10. 2022
Rod draka ve svých nejlepších momentech překonává vrcholy Hry o trůny a v těch nejslabších připomíná její dno. Především jde o vynikající comeback
D’Arcy ztvárňuje cis ženskou postavu, což by svádělo ke kategorizaci „herečka v hlavní roli“. Na druhou stranu mužské označení s sebou tradičně nese větší konotace neutrality. Obzvlášť v angličtině, kde slovo „man“ původně znamenalo „člověk“, zatímco „were“ bylo označení pro „muže“. Were se časem vytratil (zachovaný je například ve slově „werewolf“, tedy vlkodlak či vlčí muž) a jeho roli převzalo zprvu neutrální označení lidské bytosti.
To si ale zároveň z velké části zachovalo i svou neutralitu (například ve slově lidstvo/mankind). To nám mimochodem ledasco prozrazuje o postavení žen ve společnosti, kde k takovému posunu mohlo dojít. Z tohoto hlediska pak není překvapivé, D’Arcy bylx nedávno zařazenx na seznam „mužů roku“ (men of the year) magazínu Gentlemen's Quarterly.
Emma D'Arcy, Matt Smith
Rod draka | HBO (Home Box Office)
Je tu tedy argument pro začlenění do obou kategorií. Další možností, byť ne zcela praktickou, by bylo založení zcela nové. Jenže jaký by mělo smysl ocenit D’Arcy jako nejlepší nebinární osobu, když nemá žádnou skutečnou konkurenci? To je samozřejmě trochu absurdní a nejspíš by to bylo nejhorší řešení. Čtvrtou možností je pak kategorie úplně zrušit. Proč se vůbec rozdělují podle genderu?
Tato diskuze se samozřejmě vede už dlouhá desetiletí zcela mimo kontext transgenderu. Udržení rozdělení má zastánce ze strany konzervativců (samozřejmě), ale nejen jich. Někteří další lidé se obávají, že vzhledem k tomu, o kolik méně kvalitních ženských postav se v mainstreamových filmech a seriálech najde, by herečky byly upozaděné oproti svým kolegům. Protiargument tuto tezi zpochybňuje a připomíná, že ženská herecká kategorie bývá tou nejsledovanější na Oscarech, takže by možná skončili na suchu pánové.

Není to lehký, ale je to nutný

Bylo to zkrátka komplikované i před zviditelněním transgender osob. Je ale chyba si nad touto složitostí v kontextu rozdělování sošek stěžovat. Filmové a televizní ceny nemají žádnou hodnotu v určování nejlepších a nejhorších výkonů v oboru, to přece všichni víme a dokola a rádi to nahlas opakujeme. Jejich užitečnost spočívá v možnosti vyvolat diskuzi nad hodnotami, s nimiž se udělující organizace ztotožňuje. A tím i nad hodnotami, které mají být podle ní důležité pro společnost.
Rod draka
Rod draka | HBO (Home Box Office)
Oscary a Emmy jsou ceny, jež filmaři udělují sami sobě, a podle toho také vypadají. Je například známo, že drtivou většinu akademiků rozdělujících Oscary tvoří herci a herečky, proto se ocenění většinou dočkají formátem konzervativní dramata s velkým důrazem na rozvoj postav. Emmy pak rády oceňují velké projekty. Hra o trůny si odnášela hlavní ceny i v době, kdy jí zbytek veřejnosti pohrdal, protože masa televizních akademiků neměla srdce opomenout pořad, který spolkl tolik peněz a symbolizoval televizní renesanci a quality TV boom.
O všech těchto cenách také rozhodují velká a společensky důležitá témata, na něž je podle udělující instituce třeba upozornit. A protože umění a ideologie jsou spojené nádoby, bude to vždy hrát významnou roli. Kdo si stěžuje, uniká mu samotný princip toho, jak ceny všech druhů fungují. Včetně diváckých anket.
on-ona-oni-nebinarni-emma-darcy-z-rodu-draka-pristi-rok-zatresou-kategoriemi-filmovych-cen-vznikla-diskuze-rozhodne-neni-ztratou-casu-1
Emma D'Arcy | Lia Toby / Getty Images
Všechny ty zmatky tedy nejsou na škodu. Ceny jsou neužitečné jako čistý indikátor kvality, je tedy na místě využít je jako platformu, jejímž prostřednictvím lze diskutovat o světě. Rod draka je navíc této diskuzi zcela otevřen, Rhaenyra je přece postavou symbolizující boj proti genderovým barikádám. Seriál v tomto ohledu není zcela dokonalý, oproti Hře o trůny se ale díky přítomnosti scenáristek a režisérek dostává o pořádný kus dál.
Jak se vyřeší situace okolo D’Arcy? Těžko říct, nakonec je to jedno – tento individuální případ je méně důležitý. D’Arcy se teď pravděpodobně noří ve stohu filmových nabídek a má jisté další tři série Rodu draka, z níž každá mux jistě vynese o kus větší honorář. Případné ocenění bude maximálně příjemný bonus.
Důležité ale je, že se díky tomu bavíme o kategorizaci jak z úhlu pohledu binárního dělení muž/žena, tak i transgender perspektivy, kterou D’Arcy vneslx. Tohle téma dalece přesahuje Rod draka, Hollywood, televizní médium i zábavní průmysl a může nám odhalit mnoho umělých bariér mezi genderovými identitami, které ve společnosti stále existují a které se zdají arbitrární a nepřekonatelné zároveň.

Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos

Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.