Filmy 3. 11. 2022
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem HádkemPeníze jsou v komiksech. Když se podíváme na žebříček nejvýdělečnějších filmů všech dob, v první desítce nalezneme hned čtyři snímku od Marvelu – konkrétně první, třetí a čtvrtý díl Avengers a završení nové spidermanovské trilogie s podtitulem Bez domova. Pohled na kasovně nejúspěšnější tituly posledních pěti dále ukazuje, že vedle disneyovských remaků a animáků (Lví král, Aladin, Ledové království) či pokračování zaběhlých franšíz (Hvězdné války, Jurský svět) jsou snímky podle komiksů v podstatě jedinými sázkami na jistotu. A šéfové hollywoodských studií to (bohužel pro herce a herečky) moc dobře vědí.
Tyhle trendy totiž jasně naznačují, že publikum už nechodí do kina na herecké tváře, nýbrž spíše na postavy. Batman, Superman či Spider-Man přitáhne větší množství zážitkuchtivé mládeže nežli informace, že se do upnutého kostýmu nasoukal nějaký Affleck, Pattinson, Cavill nebo Holland. Výplatnice Roberta Downeyho jr. za účinkování v prvních Avengers obsahovala astronomické číslo kolem 50 milionů dolarů a následně už nebylo moc kam stoupat. Jiné hvězdy MCU v čele se Scarlett Johansson si na tučné šeky musely počkat, ale vyplatilo se. Jakmile si totiž publikum spojí oblíbeného superhrdinu s určitou tváří, jeho představitel či představitelka má vyhráno a může se těšit na výrazně štědřejší výplaty.
Utrpení tvůrčích profesí
Totéž mimochodem platí i pro režiséry a režisérky. Plat za první komiksovou štaci se údajně neliší od jiné práce pro velká studia, až s případnými pokračováními osvědčení tvůrci dostanou pořádně přidáno. Zcela tristní je situace autorů komiksových předloh, kteří za vytvoření postavy, jež se následně v rámci MCU stane továrnou na peníze, získají částku v řádech několika tisíc dolarů, často se navíc i o tyto „drobné“ musejí dlouze dohadovat.
Spousta spisovatelů a spisovatelek proto dá přednost nezávislým vydavatelstvím před molochy jako Marvel či DC, jelikož v takovém případě si mohou pro případnou filmovou adaptaci vyjednat podstatně lepší podmínky. Je to obdobná situace jako v kterémkoli jiném kreativním odvětví. Práce pod křídly korporátu umožňuje tvůrcům přenechat administrativní činnosti na někom jiném, zároveň se tak ale vzdávají značné kontroly nad svými díly.
Ale zpět k hercům, kteří nás dnes zajímají nejvíe. Někteří herci či herečky ze starší generace komiksových hrdinů mohou těžit z nostalgické touhy po oprašování dětských idolů. To je případ Michaela Keatona, jemuž se v roce 2014 podařilo restartovat uvadající kariéru díky oscarovému Birdmanovi – dílu, jehož atraktivitě značně napomáhal fakt, že Keaton hrál o čtvrtstoletí dříve Batmana.
Vedle dalších úspěšných rolí se navíc Keaton opět probojoval do plánů DC a svou slavnou roli si zopakuje hned třikrát. Nejvýrazněji v chystaném The Flash, dále v pokračování Aquamana (kde ale hrozí, že jeho scény možná skončí na podlaze střižny) a také v prokletém projektu Batgirl, jenž nakonec studio Warner Bros. zavřelo do šuplíku. Nejsou to tedy kdovíjaké role, zatím byl zveřejněný jen plat ve výši dvou milionů dolarů za cameo v Batgirl, bývalá komiksová hvězda se však alespoň nemusí starat o placení účtů.
Výnosnost jako klíčový faktor
V zámoří se někdy užívá těžko přeložitelný pojem „bankable star“, který znamená něco jako „výnosná hvězda“. Fenomén filmových star totiž nahlíží účetní optikou. Především na základě kasovní úspěšnosti předchozích titulů lze odhadnout, zdali se producentům vyplatí danou hvězdu obsadit (a jak dobře ji zaplatit).
Novinář James Ulmer před lety vytvořil neskromně pojmenovanou Ulmerovu škálu, posuzující výnosnost filmových hvězd podle řady faktorů. Vedle samotné výdělečnosti předchozích titulů dané hvězdy vzal v potaz i její profesionální vystupování v médiích, schopnost ztvárnit široké spektrum rolí či ochotu promovat snímek po celém světě. V roce 2009, kdy škála spatřila světlo světa, jí dominoval Will Smith následovaný Johnnym Deppem, Bradem Pittem, Tomem Hanksem a Georgem Clooneym. Do první desítky se dostala jediná žena, a to Reese Witherspoon, a Ulmer upozornil na jev, který přetrvává dodnes: jména hereček nepřitahují publikum zdaleka tak intenzivně jako jejich mužských kolegů.
To částečně potvrzuje i předloňský žebříček nejvýnosnějších hereček z hlediska poměru jejich platu vůči výdělečnosti filmů. V jeho čele se umístila Jennifer Lawrence, v jejíž filmografii dominují dvě kasovně úspěšné franšízy. Zatímco v Hunger Games ztvárnila hlavní roli Katniss, v několika snímcích ze světa X-Menů hrála sice důležitou, ale přece jen vedlejší úlohu Mystique. Těžko říct, zdali se fanoušci a fanynky Hladových her vypravili do kina právě na rodačku z amerického Louisville, anebo je zaujalo nadžánrové dobrodružství s vysokým rozpočtem, všestranně hvězdným obsazením a zdařilým marketingem cílícím na mladší diváckou obec.
Dle tohoto žebříčku stříbrná Kristen Stewart si také připsala účast v úspěšné sérii, v tomto případě Stmívání, kde zářila vedle Roberta Pattinsona. Podle Ulmerových zjištění jsou herečky pro studia „výhodné“ bohužel pouze v případě, že patří do ansámblu hvězdných mužských jmen.
Bez komiksů to nejde
Každopádně se zdá, že doby velkých hvězd stříbrného plátna, jež samy o sobě vyprodávají kina, jsou pryč. Magazín The Hollywood Reporter v první dekádě milénia zveřejňoval žebříčky nejvýnosnějších hvězd a v jejich čele se umisťovala jména, jež máme tak rádi: Tom Hanks, Tom Cruise, Mel Gibson, Jim Carrey nebo Julia Roberts. S výjimkou podezřele nestárnoucího a zákony trhu i fyziky popírajícího Cruise si však o podobně dlouhodobém vyhřívání se na výsluní mohou ostatní hvězdy nechat jen zdát.
V roce 2019, tedy na vrcholu celosvětové návštěvnosti kin a boření kasovních rekordů, byl za nejvýnosnější hvězdu považovaný muž, od něhož byste to nejspíš nečekali. Hollywoodský veterán Samuel L. Jackson se sice pyšní množstvím ikonických rolí napříč žánry, králem pokladen kin se však stal až díky roli Nicka Furyho v rámci MCU.
Tou dobou navíc italští vědci Livio Bioglio a Ruggero G. Pensa pomocí umělé inteligence spočítali, že Jackson je nejzásadnějším hercem popkultury. Tehdy sedmdesátiletá hvězda předčila i vliv Clinta Eastwooda a Toma Cruise. Autoři studie využili databázi čítající 47 000 filmů, které umělá inteligence přetvořila do podoby neuronové sítě vzájemně propojených a ovlivněných titulů. Za zmínku stojí, že jedinou ženou v jinak mužském žebříčku vlivných hereckých hvězd byla Lois Maxwell, jež ztvárňovala Moneypenny v bondovkách od začátku v 60. letech až do Vyhlídky na vraždu v roce 1985.
Aktuální žebříček statistického webu The Numbers zase za největší hvězdy z hlediska kasovní úspěšnosti jejich titulů z posledních let považuje Margot Robbie, Roberta Pattinsona a Toma Hollanda – a snad ani není potřeba hádat, jakému typu filmů za své úspěchy vděčí. Robbie hrála v novém Sebevražedném oddíle a v Birds of Prey, Pattinson se stal nejnovějším Batmanem a Holland si vedle spidermanovské štace připsal i úspěch ve videoherní adaptaci Uncharted.
Na základě všech těchto dat se tedy nelze divit studiovým pohlavárům, že nechtějí herce a herečky platit tak štědře jako před lety. I v tomto ohledu může jít příkladem Cruise, který za pokračování Top Gunu napřímo inkasoval „pouze“ dvanáct a půl milionu dolarů, ale díky tomu, že se z Mavericka stal zatím nejvýdělečnější film roku, Cruise vydělal ještě víc než osmkrát tolik.
Kličkování kolem streamu
Málokomu se podaří domluvit se studiem tak výhodné smlouvy jako právě Cruisovi, naštěstí však existují i jiné cesty, jak přijít k pohádkovým penězům. Důkazem je Daniel Craig, který se upsal Netflixu ke dvěma pokračováním snímku Na nože, za což by měl inkasovat přes 100 milionů dolarů. Streamovací služby se totiž (občas) snaží hvězdám kompenzovat chybějící zisky za návštěvnost v kinech, a tak je prostě rovnou královsky zaplatí.
Své by o tom mohla z druhé strany barikády vyprávět zmíněná Scarlett Johansson, jež se s Disneym hádala právě kvůli tomu, že se studio rozhodlo její Black Widow navzdory původním domluvám uvést souběžně v kinech a na platformě Disney+, kvůli čemuž herečce uteklo velké množství bonusů za publikum v kinech.
Přestože se tedy občas některé herecké tváři podaří vydobýt natolik silnou pozici, že z nějaké své populární role vytěží skutečně maximum, ve větším množství případů nezbývá takzvaným hvězdám stříbrného plátna nic jiného, než se smířit s nastavením trhu. A ten bude kvůli pandemii i válce na Ukrajině v nejbližší době ještě konzervativnější než dřív, takže komiksové adaptace a nekonečné sequely populárních značek budou jednou z mála jistot, do nichž studia bez obav napumpují peníze. Jak píše The Hollywood Reporter: „Pokud chcete dostat zaplaceno, musíte si obléct superhrdinský plášť.“
Kinolog: Všechno, všude, najednou: Úplně nejvíc nejlepší film roku?
Dva režiséři, co si říkají jen „Daniels", točí opravdu crazy videoklipy a filmy. Tento má zatím nejlepší recenze roku, ale musíte být hodně velcí fandové kung-fu, paralelních světů a buddhismu, abyste ho ocenili.