Přesná částka nepadla, avšak takhle si kariéru hollywoodské hvězdy opravdu nepředstavujeme. „Dlouho jsem se o realizaci tohoto projektu pokoušel, ale nakonec mi zaplatili jen absolutní minimum, které podle zákona mohli. Bydlel jsem s tátou a sestrou v jednom domě, který byl skoro v exekuci. Tak jsem si říkal, že musíme vydělat aspoň trochu peněz. Pamatuji si, jak jsem jednou seděl v přívěsu a maskéři se mi smáli, protože jsem vydělával méně než kdokoli z nich. A to pak byla moje motivace. Šlo mi jen o to, abych získal dost peněz na záchranu domu,“ řekl Bale.
Přestože Bale měl tou dobou (film šel do kin v roce 2000) za sebou už řadu výrazných rolí v čele se SpielbergovouŘíší slunce či hudebním dramatem Swingaři natáčeným v Praze, do Amerického psycha jej chtěla jen režisérka Mary Harron. Zato producenti byli spíše zklamaní, že roli před Balem odmítl Leonardo DiCaprio.
Nakonec se však ze snímku vyklubala kultovka a navzdory množství chyb či podivných tvůrčích rozhodnutí se Americké psycho výrazným písmem zapsalo do popkultury díky trefně přepálenému vystižení zámořských yuppies, tedy dravé a konzumně orientované zlaté mládeže. Christian Bale však není zdaleka jedinou hereckou hvězdou, která za slavnou roli nedostala adekvátně zaplaceno. Na koho dalšího nebyla hollywoodská mašinérie patřičně štědrá?
Drobné pro hvězdy
V roce 1999 si nadšení kritiků vysloužilo drama Kluci nepláčou, v němž svůj životní výkon podala Hilary Swank. Náročnou roli Teeny, jež prochází tranzicí, ztvárnila takovým způsobem, že za ni dostala Oscara. Před pár lety však milovnice hereckých výzev přiznala, že si za roli vydělala pouhé tři tisíce dolarů. Kvůli tomu ani neměla nárok na zdravotní pojištění, neboť na něj byl údajně potřeba plat ještě o dva tisíce vyšší. „Měla jsem Oscara, ale zdravotní pojištění ne,“ vzpomínala na bizarní situaci výrazná herečka.
Po úspěchu romantiky Zápisník jedné lásky z roku 2004 si Ryan Gosling mohl z lukrativních rolí vybírat, avšak dal přednost nezávislé charakterové studii ze života jednoho maloměstského taxikáře. Za hlavní roli ve snímku Half Nelson dostal zaplaceno pouhých tisíc dolarů za natáčecí týden. Výsledná částka sice není známá, ale kritického úspěchu korunovaného nominací na Oscara se Gosling dočkal.
Řadu propadů zahrnuje kariéra Lindsay Lohan. Od milionového úspěchu Protivných sprostých holek se newyorská rodačka kvůli sérii veřejných skandálů propadla až na dno – v tomto případě představovaném šekem na pouhých sedm tisíc dolarů za hlavní roli v thrilleru The Canyons.
O dva tisíce dolarů víc získal Bill Murray za účinkování v komedii Jak jsem balil učitelku. Šlo o druhý film Wese Andersona, s nímž Murray následně spojil velkou část své kariéry. Svérázná dvojice si zjevně od začátku sedla natolik, že ani plat nehodný velikosti Murray jména nebyl překážkou.
A předtím, než se z Brada Pitta stala hvězda první kategorie, musel vzít zavděk i šesti tisíci dolary za rozsahem nevelkou, přesto velmi výraznou roli ve slavné road movie Thelma a Louise. Emancipační snímek Ridleyho Scotta z roku 1991 se následně stal hitem a Pittovi vydlážil cestu k výraznějším úlohám.
Oddanost projektům
S trochou nadsázky lze brát výrokPatricie Arquette, že víc utratila za chůvu a venčení psa, než kolik dostala zaplaceno za roli ve snímku Chlapectví. Výrazná tvář americké nezávislé scény Richard Linklater natáčel drama o dospívání napříč dvanácti lety, aby herci a herečky stárli úměrně svým postavám. Tato mravenčí práce se vyplatila, snímek byl nominovaný na šest Oscarů a sama Arquette si odnesla sošku pro nejlepší herečku ve vedlejší roli. Vzhledem k délce takového závazku je však jasné, že o výnosný džob se rozhodně nejednalo.
Na řádově lepší peníze si přišel Jonah Hill díky Vlkovi z Wall Street, přesto však účetním kvůli svému platu ve výši 60 tisíc dolarů mnoho vrásek nepřidělal. Soudě dle velikosti produkce se i podle Hilla jednalo o nejmenší možnou částku, kterou mu studio mohlo nabídnout, jeho motivací však byla spolupráce s režisérskou legendou Martinem Scorsesem. „Prodal bych svůj dům a dal mu všechny svoje peníze, abych s ním mohl zase pracovat. Bez přemýšlení bych udělal absolutně cokoli,“ přiznal později Hill své nadšení z této sedmiměsíční spolupráce, během níž si Leonardo DiCaprio přišel na deset milionů.
Obdobná situace potkala i Jeffa Danielse, mezi jehož nejznámější role patří kreace v přestřelené devadesátkové komedii Blbý a blbější. Zatímco Daniels si vysloužil 50 tisíc dolarů, jeho v tu dobu populárnější parťák Jim Carrey si přišel na sedm milionů.
Pohled za oponu Hollywoodu
Načrtnuté případy jsou pouze špičkou ledovce skutečného problému, na který se v pravidelných intervalech upíná mediální pozornost. Často se hovoří o nevyrovnaných platech mezi muži a ženami a těchto smutných případů existuje spousta. Namátkou stačí zmínit pětimilionovou gáži Marka Wahlberga za snímek Všechny prachy světa, přičemž jeho kolegyně Michelle Williams si přišla jen zhruba na desetinu. A při následných dotáčkách byl rozdíl ještě větší.
Problém se přitom zdaleka netýká pouze Hollywoodu. Asi největší indická hvězda Priyanka Choprapřed pár lety přiznala, že při natáčení velkorozpočtového bollywoodského snímku na ni rozpočet pamatoval ve výši zhruba pěti procent toho, co měl dostat její filmový partner.
Navíc se také příliš často nemluví o tom, že z vyjednaných (a oficiálně zveřejněných) peněz mají herci a herečky jen určitou část. Agenti starající se o podmínky smluv či obyčejné daně totiž pobírají překvapivě velké cifry. Například herečka Taraji P. Henson vzpomínala, že za svou nejvýraznější (a nominací na Oscara ohodnocenou) roli v Podivuhodném případu Benjamina Buttona sice oficiálně dostala 150 tisíc dolarů, z této částky však nakonec měla pouhou pětinu.
Tyto globální trable dnes rozhodně nevyřešíme, výše uvedené příklady však slouží aspoň jako připomínka toho, že hvězdy stříbrného plátna, koupající se v záři reflektorů, nemají vždy na růžích ustláno.
Kinolog: Vrahoun Dahmer na Netflixu je hit. Jak moc se seriál míjí s realitou?
Sérioví vrazi jsou hlavními hvězdami žánru true crime. Nová hraná série na Netflixu ale zachází mnohem dál než všechny ostatní. Nesoustředí se jenom na postavu vraha, dává velký prostor i obětem a jeho rodinám. Ale je to dobře?