Zvládnete je všechny? Znepokojivé, šokující a depresivní filmy, které z publika vysají i poslední kapku energie – 3. část
Lidská stonožka II | IFC Midnight
Film je médium, které dosahuje zdaleka největších emočních reakcí ze všech druhů umění. Tvůrci a tvůrkyně si toho jsou dobře vědomí a vedle povzbudivých hřejivých příběhů, které burcují naše sebevědomí či vůli po sebezdokonalení, předkládají publiku také černočerné bezútěšné vize, v nichž se naděje na lepší zítřky krčí kdesi v koutě.
V následujícím seznamu nechybí filmy slavné a všeobecně uznávané, které dobře podřizují formální aspekty své nelichotivé a pesimistické výpovědi. Neopomeneme ani snímky historicky hodnotné, jejichž sdělení poukazuje například na válečná zvěrstva a svou šokující náturou slouží jako důrazné varování. Ale stejně tak se dostane na tituly nechvalně známé a kontroverzní, které skýtají fyzické znechucení a jejichž šokový efekt vystupuje do popředí i na úkor triviálnějšího příběhu. Řazené budou dle data výroby.
Na lidi, kteří propadnou závislostem na návykových látkách, ať už jde o prášky na předpis, alkohol nebo tvrdší drogy, koukáme většinou skrz prsty. Režisér Darren Aronofsky se oproti tomu ponořil přímo do myslí několika postav, které mají své sny a zbytky hrdosti, ovšem drogy jim ze života dělají peklo.
Requiem za sen je na rozdíl od autentičtějšího a neméně depresivního dramatu My děti ze stanice ZOO stylizovaný z perspektivy aktérů, kteří ztrácí kontakt s realitou, což navozuje chaotickým střihem či drásavým hudebním doprovodem. Navzdory manipulaci s publikem je tato forma efektivní a série stále hektičtějších scén nás vyčerpá způsobem, který skoro odpovídá stavu navozenému utlumujícími látkami.
Třídílná série Srpnový underground je pro řadu lidí ztělesněním filmařské žumpy. Samotný název odkazuje vedle letního období k alternativní tvorbě pro úzké „undergroundové“ publikum, přičemž forma jednotlivých snímků už nemůže být více přízemní a nepříjemná.
Fred Vogel zde sleduje skupinku zvrácených individuí, jejichž každodenní náplň spočívá v bezdůvodném zabíjení vytipovaných lidí a mučení nešťastníků, kteří skončili svázaní a pokálení v hrozivém sklepě. Psychopati si vše natáčí na kameru, jejímž objektivem vše sledujeme také my. Největší síla této série spočívá v až dokumentární čistotě, s níž se všechna zvěrstva odvíjejí. Antagonisté se poflakují, konají zlé skutky a tím, že nejsme na žádnou postavu empaticky napojení, se ocitáme přímo ve víru iracionálního násilí. Naturalismu se dosahuje rovněž zrnivým nekvalitním obrazem a absencí děje.
Nejskandálnější snímek Gaspara Noého je legendou festivalu v Cannes, odkud lidé během premiérové projekce utíkali. Jde o vyčerpávající, pozpátku vyprávěný a prostorově často záměrně dezorientační snímek, v němž trest předchází zločin a deprese bují dlouho před klidným koncem.
Vyprávění postrádá jediný viditelný střih a kamera většinou krouží prostory, z nichž chceme jako co nejrychleji uprchnout. Dvojice mužů v hrozivém gay podniku umlátí hasičákem cizího muže a následně sledujeme její hektické pátrání, jemuž předcházelo příšerné, takřka desetiminutové a staticky snímané znásilnění v podchodu.
Filmu neschází jasná umělecká představa a ukazuje, jak se zdánlivě dokonalé životy dvou mladých, krásných a zamilovaných lidí (hraných tehdejšími manželi Monicou Bellucci a Vincentem Casselem) mohou v mžiku proměnit v noční můru. Noé posléze vydal i chronologickou verzi, začínající prosluněnou scénou v parku za zvuků Beethovenovy Sedmé a drasticky vrcholící v nočním klubu s názvem Rektum.
Režisér Gus Van Sant proslul zejména díky oscarovému dramatu Dobrý Will Hunting, ale jeho zřejmě nejsilnější práci nalezneme ve Slonovi, který je prostředním článkem režisérovy trilogie o smrti. Odehrává se na fiktivní škole a okrajově vychází ze školního masakru na Columbine High School, kde dva studenti zastřelili dvanáct spolužáků a jednoho učitele. Snímek začíná několik dní před masakrem a nahodile sleduje několik postav včetně samotných útočníků.
Slon se vyznačuje chladnokrevným přístupem a je poskládaný z dlouhých, dějově řídkých a emočně odtažitých záběrů. Samotný masakr postrádá zřetelnou motivaci i časoprostorovou návaznost (některé události jsou zobrazované opakovaně z různých perspektiv) a navozuje přesně ty pocity nenadálého všudypřítomného chaosu, které musely opanovat i skutečná místa činu.
Zmasakrované blinkací panenky | Kingdom Of Hell Productions
Jestliže za nejintenzivnější film o drogách a prostituci považujete Requiem za sen, neviděli jste Zmasakrované blinkací panenky. Extrémní dílko režiséra a satanisty Lucifera Valentina zhlédlo na různých festivalech pro otrlé diváky jen málo lidí a ještě méně se dokázalo dívat až do konce. Detailní sonda do snů a myšlenek zubožené a drogově závislé prostitutky totiž dostála svému názvu.
Snímek se obejde bez příběhu i dialogů. Místo toho nás v agresivním střihu a za znění řízné muziky bere na videoklipový trip, jehož aktérům se v halucinogenních asociacích zjevuje neředěné lidské utrpení. Jestli jste někdy chtěli vidět, jak se někdo někomu doslova vyzvrací do hlavy, zde máte příležitost. Film působí amatérsky a záměrně zmatečně, ovšem „gore“ efekty a dezorientační efekt má Valentine plně pod kontrolou – existovat přístroj na kompletní zhmotňování těch nejtemnějších myslí, asi těžko by ukázal něco více zneklidňujícího.
Šokující francouzský snímek pojednává o těhotné ženě, jíž se záhadná a násilnická sokyně vkrade do domu a ji i její nenarozené dítě se pokouší za každou cenu zlikvidovat.
Současně populární i zavrhovaný hororový snímek čerpá z jednoduché a účinné psychologie, kdy dvojici nepřátelských aktérek spojuje tragická událost z minulosti. Těhotná protagonistka Sarah má coby nastávající matka poznamenaná ztrátou partnera snadný přístup k našim sympatiím a pozvolna odkrývané motivace její noční návštěvnice činí i ji přinejmenším pozoruhodnou. Dusno kolem této dvojice navíc exploduje v nečekaně násilnou konfrontaci, během níž se prolije spousta krve a každá rána zabolí.
Estonské drama o tom, kam může systematická školní šikana uvrhnout mysl obětí. Na rozdíl od odtažitého Slona se zde dostáváme titulním postavám pod kůži a plně porozumíme pohnutkám, které je vedou až k šokujícímu zúčtování.
Zkažená mládež sugestivně vyobrazuje hierarchii průměrné školní třídy, v níž skupinka studentů přebírá iniciativu a se škodolibými kumpány v zádech zesměšňuje a fyzicky týrá introvertní outsidery. Režisér Ilmar Raag nemusí formálně kouzlit, stačí mu jen pozorně zhmotňovat neutěšenou situaci, jejíž naléhavost může dosvědčit snad každý z nás. Dětská šikana představuje obtížně postihnutelný problém a Zkažená mládež se jej snaží obsáhnout nepřikrášleně, s důrazem na vnitřní proměnu obětí i apatické reakce okolí.
Jeden z nejslavnějších zástupců hnutí New French Extremity skýtá spoustu extrémních podnětů. Režisér Pascal Laugier ale řemeslu rozumí a nespoléhá jen na šokující výjevy, nýbrž vypráví rafinovaný a napoprvé nepředvídatelný příběh o tom, co nás vlastně čeká po smrti – respektive o tom, jak se tohoto zjištění bolestivě dopátrat.
Mučedníci začínají jako temný duchařský horor, načež se přeorientují na psychologicky náročnou podívanou, v níž prvotní náhlé výbuchy násilí střídá zdlouhavé mučení. A to vše zabaleno do příběhu, který publikum přiměje přemýšlet a končí přesně tak ambivalentně, jak si vyprávění o možné transcendenci lidské duše žádá.
Možná nejzakazovanější film tohoto století čerpá dle režiséra a scenáristy Srdjana Spasojeviće inspiraci z dlouhodobého stavu zkorumpované srbské společnosti. Vypráví o bývalém pornoherci, jenž se snaží zabezpečit ženu a syna a přijímá štědře placenou zakázku tajemného režiséra. Namísto tradiční erotiky je ale nucený natáčet stále brutálnější scénky, které symbolizují cestu peklem, jíž se ubírá nejen Srbsko, ale celá zmedializovaná a násilím řízená společnost.
Spasojević neuhýbá pohledem před výjevy, které budou jistě tabu i za dalších dvacet let, a současně vytváří depresivní prostředí a neutěšený dějový oblouk, po jehož odhalení zůstanete jako opaření.
Nizozemský režisér Tom Six přivolal na scénu úchylného německého doktora, jenž své oběti sešívá ústy k řitnímu otvoru a vytváří tím několik článků lidské stonožky... Jejímž vrcholem je samozřejmě „společná“ trávicí a vylučovací soustava.
V prvním dílu z roku 2009 měl tento útrpný model pouze tři lidské články a nechutná byla samotná představa posloupného krmení. V pokračování ale Six zasadil příběh do „našeho“ světa, kde je původní Lidská stonožka také jen filmem, který inspiruje mentálně nevyspělého protagonistu Martina (Laurence R. Harvey) k vytvoření vlastní stonožky.
Černobíle točený film nás noří do choré mysli titulní postavy, je špinavý a nebývale hnusný. V jedničce byl psychopatem bývalý chirurg, jenž své oběti uspal a řádně operoval. Zdejší monstrum unese tucet lidí včetně herečky z minulého filmu do opuštěného skladiště, bez anestetik jim vymlátí zuby a sešívá je dohromady. Jde o výkladní skříň odporu, kde se lámou i ta nejzarytější tabu.
Jaké filmy psychicky nejvíce zdeptaly a šokovaly vás?
Kinolog: Božský Vojta Dyk bez klobouku bos, upadnul mu nos. Dostane za to Oscara?
Po dlouhé době vzniknul v Česku tak ambiciózní historický životopisný film. Režisér Petr Václav přitom nikdy podobný projekt nedělal. Největší pastí by bylo hledat v něm nového Amadea. Il Boemo se vydává vlastní cestou.