Neměly celosvětovou premiéru, a přesto jsou hitem. 10 filmů, které se prosadily navzdory nedůvěře studií

Neměly celosvětovou premiéru, a přesto jsou hitem. 10 filmů, které se prosadily navzdory nedůvěře studií
Amélie z Montmartru | Aerofilms
I tady ale platí, že výjimka potvrzuje pravidlo. Desítka vybraných snímků je důkazem toho, že aby u publika uspěly, nemusí absolvovat premiéru po celém světě. Těmto stačilo jen pár zemí, a přesto vydělaly víc než řada filmů s celosvětovou premiérou. Velmi často se jedná o neamerické snímky, které byly uvedeny v USA jen v omezeném počtu kin.

1. Soumrak dne (The Remains of the Day, 1993)

Filmová adaptace stejnojmenného románu od Kazua Ishigury, nositele Nobelovy ceny za literaturu, v režii Jamese Ivoryho se pyšní hvězdným hereckým osazením v čele s Anthony Hopkinsem a Emmou Thompson. Příběh dlouholetého majordoma, který celý život zasvětil službě svému pánovi, si získal srdce diváků i kritiků. Ostatně počet nominací na filmové ceny hovoří za vše – osm na Oscara, pět na Zlatý glóbus a stejný počet na ceny BAFTA.
Studio Columbia Pictures rozhodlo, že komorní dobové drama nepůjde do kin celosvětově, ale že premiéra bude omezená na něco málo přes pět set kin. I tak snímek v Americe utržil přes 23 milionů dolarů, což s ohledem na rozpočet ve výši patnácti milionů není vůbec špatné. (Musíme brát v potaz, že 50 % tržeb si berou kina. Pokud je ale film úspěšný v kinech, mohl se dobře prodávat na videokazetách a DVD a mít velký prodej televizních práv.)
Soumrak dne
Soumrak dne | Columbia/TriStar

2. Match Point – Hra osudu (Match Point, 2005)

Snímek Woodyho Allena se může pochlubit témeř totožnými čísly jako Soumrak dne. I Hra osudu pracovala s rozpočtem patnáct milionů dolarů a i v okleštěné premiéře pěti set kin utržila dvacet tři milionů. Důvodem omezeného promítání bylo to, že studio Allenovi nevěřilo s ohledem na tržby jeho předešlých snímků.
Romantický thriller o bývalém tenistovi, který ohrozí své společenské postavení aférou se svou nastávající švagrovou, nezaujal odbornou sféru tolik jako Soumrak dne a vysloužil si „pouze“ jednu nominaci na Oscara a čtyři na Zlaté glóby.
Scarlett Johansson, Jonathan Rhys Meyers
Match Point – Hra osudu | DreamWorks

3. Nepříjemná pravda (An Inconvenient Truth, 2006)

Většina dokumentárních snímků nemá celosvětovou premiéru, neboť na ně chodí pouze specifický segment publika. Tento je navíc filmovou adaptací prezentace o globálním oteplování, kterou sestavil tým kolem bývalého viceprezidenta Spojených států Ala Gora. Nepříjemné pravdě se ale přesto podařilo prosadit a utržit i tak přes dvacet čtyři milionů dolarů.
Za úspěchem snímku samozřejmě částečně stojí i pozitivní ohlasy od kritiků a médií, snažící se upozornit na palčivé otázky, položené v dokumentu. Výsledkem je, že si tento počin dokonce došel hned pro dva Oscary (za nejlepší dokument roku a za nejlepší píseň).
Nepříjemná pravda
Nepříjemná pravda | Paramount

4. Nedovo zázračné vzkříšení (Waking Ned Devine, 1998)

Nezávislá irská komedie Nedovo zázračné vzkříšení režiséra Kirka Jonese pracuje s poměrně otřepaným tématem výhry v loterii. Na Neda se usmála štěstěna, místo radosti se ale dostavil infarkt a celá vesnice se snaží udělat vše pro to, aby se jí podařilo i přes Nedovu smrt peníze získat.
Rozpočet snímku činil tři miliony dolarů, tudíž bylo jasné, že zamíří do kin hlavně na ostrovech Spojeného království, ale nikam dál se asi nedostane. Ovšem poté, co se objevily nadšené ohlasy od lidí i recenzentů, začalo kin, která chtěla snímek promítat, přibývat. I díky tomu si nakonec vydělal téměř dvacet pět milionů dolarů.
Nedovo zázračné vzkříšení
Nedovo zázračné vzkříšení | 20th Century Fox

5. Ve jménu otce (In the Name of the Father, 1993)

Další irský snímek Jima Sheridana inspirovaný skutečnými událostmi vypráví příběh Guildfordské čtyřky, mužů, kteří byli falešně obvinění z bombového útoku na irský hostinec v 70. letech. Snímek si vedl v domovském Irsku tak dobře, že se nakonec dočkal i premiéry v USA a utržil přes dvacet pět milionů dolarů (rozpočet byl třináct milionů). Podíl na tomto úspěchu mělo i výborné herecké obsazení, ve filmu hráli Daniel Day-Lewis, Pete Postlethwaite, Emma Thompson a další.
Pyšnit se navíc může i sedmi nominacemi na Oscara, čtyřmi na Zlaté glóby a dvěma na ceny BAFTA.
Ve jménu otce
Ve jménu otce | Universal Pictures

6. Memento (2000)

Ani jeden z prvních snímků Christophera Nolana Memento neměl plnou důvěru studia a šel do kin v omezeném režimu. Přesto si snímek o muži, který se navzdory své nefungující krátkodobé paměti snaží vyřešit vraždu své ženy a veškeré poznatky si nechává vytetovat na tělo, publikum našel. Tržby dvaceti pěti a půl milionů dolarů při rozpočtu ve výši devíti milionů jsou více než slušné. Memento se pak stalo masivním hitem na videu a DVD.
Dvě nominace na Oscara a jedna na Zlatý glóbus to jen dokládají.
Memento
Memento | IFC Films

7. Rodinné sídlo (Howards End, 1992)

Rodinné sídlo – druhý snímek v našem výběru, který režíroval James Ivory. Opět šlo o adaptaci knihy. Autorem dnes již klasického románu Rodinné sídlo je E. M. Forster, jehož další dílo s názvem Pokoj s vyhlídkou rovněž převedl do filmové podoby James Ivory.
Rodinné sídlo je strhující dobové drama o zakázané lásce, touze po majetku i o společenských rozdílech, které se může pochlubit úžasným hereckým obsazením. Ve filmu vystupují Anthony Hopkins, Emma Thompson, Vanessa Redgrave, Helena Bonham Carter, Samuel West, James Wilby a další.
Přesto ani tomuto snímku studio nevěřilo. Film ale dokázal, že to byla chyba. Rozpočet osm milionů dolarů, tržby přes dvacet šest milionů. To mluví samo za sebe. A navíc devět nominací na Oscara, z nich tři proměněné, čtyři nominace na Zlaté glóby (jedna výhra) a jedenáct na ceny BAFTA (dvě výhry). Studio si mohlo za svou opatrností jenom rvát vlasy.
Emma Thompson, Anthony Hopkins
Rodinné sídlo | Merchant Ivory Productions

8. Menace II Society (1993)

Režijní debut bratrů Alberta a Allena Hughesových si také nejprve nezískal důvěru studia. Jedním z důvodů byla jejich dosud neznámá jména, dalším ne příliš atraktivní téma snímku o dospívajícím chlapci, který se pohybuje na hraně zákona a bojuje o přežití. Násilný a depresivní snímek údajně neměl šanci oslovit velké publikum. Ovšem i zde se ukázal pravý opak. Téměř nikdo ho nezná, a přesto vydělal víc než většina uvedených oscarových snímků. Rozpočet činil tři a půl milionu dolarů, tržby pak dvacet sedm!
Menace II Society
Menace II Society | New Line Cinema

9. Amélie z Montmartru (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001)

Ani ohromný úspěch francouzské romantické komedie Amélie z Montmartru v režii Jean-Pierra Jeuneta nikdo nečekal. Rozpočet deset milionů dolarů ale tento kouzelný film snadno vydělal zpět, když utržil přes třicet tři milionů. Přitom ze všech zde uvedených snímků se vysílal v nejmenším počtu kin v USA (jen ve třech stovkách kinosálů, všechny ostatní jich měly k dispozici aspoň pět set).
Amélie se stala miláčkem publika stejně jako její představitelka Audrey Tautou v Evropě a nakonec i v USA a dodnes patří mezi jedny z nejlépe hodnocených snímků ve svém žánru. Pět nominací na Oscara, jedna na Zlatý glóbus a sedm na BAFTA (dvě výhry) hovoří za vše.
Amélie z Montmartru
Amélie z Montmartru | Aerofilms

10. Piano (1993)

Snímek Jane Campion Piano byl vítězem ve všech ohledech. Přitom ani jemu zprvu nikdo nevěřil a jeho nízký rozpočet velkou premiéru v kinech nedovolil. I Piano se tedy hrálo jen v pětistovce kin, a přesto se mu podařil neuvěřitelný triumf – rozpočet sedm milionů dolarů, tržby přes čtyřicet milionů!
Dojemný příběh ženy, která cestuje přes půlku světa se svou malou dcerou kvůli domluvenému sňatku, si získal diváky a divačky nejen výbornými hereckými výkony (Holly Hunter, Sam Neill, Harvey Keitel, Anna Paquin), ale i neuvěřitelnou atmosférou a nábojem. A výčet cen? Osm nominací na Oscara (tři výhry), šest nominací na Zlatý glóbus (jedna proměněná), devět nominací na BAFTA (tři výhry) a Zlatá palma na festivalu v Cannes. Co víc si přát?
Piano
Piano

Kinobox: Komunisty zakázané Sedmikrásky udělaly ve světě českému filmu největší jméno

Nemají nejvíce cen, ani je nevidělo nejvíc lidí. Ale Sedmikrásky (1966) Věry Chytilové mají nejvíc záznamů v odborné filmové literatuře. Nyní přichází do kin v restaurované verzi a mají jedinou chybu…