Rušení hotových filmů a propouštění. Co se děje za oponou legendární filmové společnosti?
Čtvrtečnímu zveřejnění čtvrtletní obchodní bilance předcházela série událostí, které Hollywood v době streamovacích služeb a možná i v klasické etapě nepamatuje. Nově zformovaná společnost Warner Bros. Discovery (WBD), která vznikla v dubnu sloučením dosud konkurenčních společností WarnerMedia a Discovery, totiž nehodlá sedět se založenýma rukama a spoléhat na zajeté trendy.
Mizerné a špatně přijímané filmy mají utrum
Od příštího roku dojde k prolnutí streamovacích platforem HBO Max a Discovery+ a nový výkonný ředitel David Zaslav už nyní razí úsporný režim. Méně nápadné projevy spočívají v tichém stahování těch titulů na HBO Max, které nezaznamenaly kladné ohlasy a neměly očekávanou sledovanost. Týká se to například romantické sci-fi Za sny až na Mars, akční komedie Superintelligence, nové adaptace Čarodějek od Roberta Zemeckise nebo pandemické satiry Lockdown. Všechny tyto filmy přitom byly originální produkcí HBO Max.
Nápadnějším a kontroverznějším krokem bylo zrušení již takřka natočených projektů v čele s komiksovou Batgirl, o čemž jsme již informovali. Blockbuster od režisérů třetích Mizerů byl dávno v postprodukci, stál prý 90 milionů dolarů a zahrálo si v něm několik hereckých hvězd jako J.K. Simmons, Brendan Fraser či Micheal Keaton, jenž se po třiceti letech vrátil k roli Batmana. Podle New York Times ale dopadly testovací projekce špatně a snímek dostal nálepku „nenapravitelný.“
Zaslav si to vzal k srdci a Batgirl potopil, což na čtvrtečním sjezdu investorů nepřímo hájil utužením konkurenčního boje s Disneym a větším důrazem na kvalitu nabídky. Změny se vztahují hlavně k filmovému vesmíru DC, jehož byla Batgirl součástí a který konkuruje Disneyho Marvelu. „Nevypustíme film do světa, dokud nebude připraven,“ potvrdil Zaslav. „Nevydáme film, dokud v něj nevěříme.“
Honba na Marvel a omezení produkce
Superhrdinské filmy od DC prý čeká mnohem podrobnější plánování. „Začínáme od nuly. Upravili jsme směřování byznysu a vytvoříme samostatný tým, který bude zpracovávat desetileté plány a soustředit se pouze na DC,“ pokračoval ředitel WBD. „Jde o podobnou strukturu, jakou dali Alan Horn a Bob Iger efektivně dohromady s Kevinem Feigem (šéf Marvelu) u Disneyho. Věříme, že z DC můžeme vystavět daleko silnější a stabilněji rostoucí byznys, přičemž dosáhnout toho hodláme mimo jiné soustředěním na kvalitu.“
S tím ale souvisí hromadné pozastavování projektů a ztráty pracovních míst. První čtvrtletní bilance po sloučení sice nedopadla z pohledu čísel nijak zle, a zatímco v USA hlásilo WBD ztrátu tří set tisíc uživatelů streamovacích služeb, globálně přibyly dva miliony. HBO Max, aplikace HBO a Discovery+ mají dohromady 92,1 milionu předplatitelů, což je na první pohled výrazný propad – v prvním letošním kvadrantu totiž HBO a HBO Max hlásilo 76,8 milionu uživatelů a Discovery+ 24 milionů. Celková hodnota 100,8 milionu ovšem podle Variety zahrnovala i neaktivní účty a nyní odpadli také tzv „legacy Discovery non-core subscribers“, o čemž informoval oficiální dopis Discovery a kteří jsou podružnými účty zděděnými z předchozího období.
Zaslav nyní musí skloubit oddělené kultury dvou společností a pro začátek hodlá šetřit, kde se dá. Na rozdíl od Netflixu, který sype stovky milionů dolarů do svých filmových originálů, a přesto čelí rekordním ztrátám uživatelů. Podle čtvrtletního reportu z července přišel Netflix za tři měsíce takřka o milion předplatitelů.
Cesta k ušetření tří miliard dolarů, kterou si společnost podle webu Hollywood Reporter vytyčila už v květnu, ale bude pro mnohé trnitá. Roku 2025 chce WBD dosáhnout na 130 milionů uživatelů celosvětově, ovšem nyní hodlá podle The Wrap zastavit až 70 % svého výrobního byznysu. To, co už nyní pozorujeme na Batgirl a dalších zrušených projektech, se má promítnout „do vykuchání HBO Max a pozastavení činnosti zaměstnanců za účelem minimalizování výdajů kolem HBO a přidružené streamovací služby Discovery+.“
Větší soustředění na premiéry v kinech
Anonymní zdroje pro The Wrap rovněž prozradily, že bude stanovena mnohem tlustší hranice mezi obsahem vznikajícím bez a se scénářem. David Zaslav navíc otevřeně odmítá strategii, již rozjel jeho předchůdce Jason Kilar a která nasměrovala stamilionové blockbustery jako Duna či Matrix Ressurrections souběžně do kin i na HBO Max. Šlo o pandemické opatření, které se zdá být ve světle úspěchu druhého Top Gunu, který nijak nesouvisí s Marvelem a z kin si odnesl už 1,3 miliardy dolarů, zpátečnické a nefunkční. Akcionáře na Wall Street už tolik nezajímá počet uživatelů streamovacích služeb, ale spíše jejich profit. Proto ostatně akcie Netflixu v posledních měsících spadly.
Jinou strategii razili zástupci Universalu či Sony, kteří nechali filmovou premiéru exkluzivně v kinech 45 dní, během nichž nabyla kulturní význam a mohla putovat rovnou na stream. Něco takového čeká příští rok i očekávanou novinku Martina ScorsesehoKillers of the Flower Moon, v níž si zahrají Leonardo DiCaprio i Robert De Niro a která bude po premiéře v Cannes a po uvedení v kinech vyslána na Apple TV+.
Ani Batgirl, ani další zrušený snímek ve vývoji, jímž byl animovaný Scoob!, rozhodně nepředstavovali vysokorozpočtové konkurence těm největším kino premiérám. Šlo spíše o představení nových charakterů, které se v případě Batgirl později mohli v drahých DC adaptacích objevit. Jejich zrušení vypovídá o enormní snaze ušetřit a vrhnout síly na menší objem kvalitnějších a divácky atraktivnějších titulů, které půjdou exkluzivně do kin.
O budoucnosti televizních show jako Peacemaker či Harley Quinn na čtvrtečním sjezdu nepadla zmínka, ale Zaslav potvrdil, že se počítá s premiérami velkých komiksovek jako Black Adam, Shazam 2 a Flash v rámci aktuálního rozvrhu a že právě poslední zmíněný snímek, který byl po aférách herce Ezry Millera nedávno odsunut na příští léto, bude oficiálním resetem DC vesmíru. Zaslav chce dělat kvalitnější filmy po vzoru Marvelu a budovat konkurenceschopnou sérii, byť se podle všeho nezavrhne ani na samostatné projekty – s druhým Batmanem Matta Reevese se tedy počítá a Joker 2 dorazí roku 2024.
Na originální projekty HBO Max má být uvolňováno maximálně 35 milionů dolarů, což se skoro rovná ceně jediné epizody z páté série Stranger Things. Tradiční společnost Warner Bros. i stále populárnější HBO Max tedy prochází zemětřesením, jaké pomůže odkrýt budoucnost kin i streamovacích služeb. Řetězce kin nyní věří v renesanci, kterou by mohl David Zaslav výrazně podpořit. Stačí ale několik propadáků a nelze si představit, kam dál může obchodní strategie do kouta zahnaného giganta postoupit.
Všechno, všude, najednou: Úplně nejvíc nejlepší film roku?
Dva režiséři, co si říkají jen „Daniels", točí opravdu crazy videoklipy a filmy. Tento má zatím nejlepší recenze roku, ale musíte být hodně velcí fandové kung-fu, paralelních světů a buddhismu, abyste ho ocenili.