Tři největší filmová studia razí tři rozdílné strategie k přežití. Budoucnost kin a sledování filmů bude souviset s jejich úspěchem
Netřeba znovu únavně rekapitulovat, jak moc se koronavirus dotkl také
filmového průmyslu a jakou existenciální krizi momentálně zažívají ty největší světové řetězce kin. Od letošního února, kdy velmi solidní profit zaznamenal za pár babek pořízený Neviditelný, studia hromadně posouvají data premiér u svých očekávaných trumfů. V podstatě jediným velkým filmem, jenž se od té doby předvedl divákům v kinech, byl hojně diskutovaný Tenet od Warner Bros., jehož tržby (v současnosti lehce přes 350 milionů dolarů celosvětově) nelze označit za zklamání, ale od blockbusteru, jehož rozpočet měl atakovat až 200 milionů dolarů, by se za normálních okolností očekávalo daleko více - obzvláště v USA, kde diváci za vstupenky utratili jen tristních 56 milionů. Tedy sumu, s níž by se u filmu Christophera Nolana normálně počítalo už během otevíracího víkendu (Dunkerk udělal za první tři dny 50 milionů, Interstellar necelých 48).
Není divu, že velké podzimní premiéry v čele s Není čas zemřít a Dunou balily urychleně kufry a snad je uvidíme v průběhu příštího roku. Jediným sledovaným a drahým blockbusterem, jenž zatím odmítá krizové situaci ustoupit, tak nyní zůstává Wonder Woman 1984. Ta měla původně vlétnout do kin už v červnu a vzhledem k tržbám prvního dílu se očekávalo, že pokoření miliardové mety je více než reálné - v současnosti je ale podobný scénář v podstatě vyloučený a u Warnerů dost možná více spoléhají na symbolickou stránku věci. Podobně jako srpnový Tenet, jenž měl mohutně svolávat k návratu do kinosálů a rozprášit obavy nad budoucností kin, také zatvrzele neústupný návrat Gal Gadot, naplánovaný přímo na Štědrý den, bude riskantní výzvou směrem k divákům. Ti mohou podlehnout uvolněné vánoční atmosféře a na velkou premiéru s celými rodinami vyrazit, ale rovněž hrozí ještě bolestnější políček než v případě Tenetu.
Pokud si Wonder Woman skutečně svou vánoční premiéru udrží (což se stále nejeví úplně pravděpodobné) a odejde se ztrátami, popřípadě se rychle uklidí na některou streamovací službu, může vydatně podpořit stagnaci kinosálů a rozvoj bezpečného prodeje na VOD (video on demand), popřípadě placené PVOD (premium video on demnad). K takovým krokům už se ostatně velká studia uchylují a Apple se toho snažil využít v případě 25. bondovky, ale MGM si nekompromisně řeklo o 600 milionů dolarů, čímž dalo jasně najevo, že James Bond zkrátka patří k těm značkám, které by měly ždímat peníze z promítání na velkých plátnech.
I ty největší značky si však v nejisté době nemohou být ničím jisté a my se nyní podíváme, jak se s okolnostmi snaží vyrovnávat každé ze tří největších studií.
Warner Bros.
Dceřiná společnost zábavního konglomerátu WarnerMedia má v případě nouze možnost přesunout své filmy na HBO Max, které ale v zámoří poměrně stagnuje a disponuje méně než 10 miliony předplatiteli (Netflix jich má v USA 73 milionů). Nejen to je důvod, proč se toto tradiční studio, které patřilo ke špičce už v dobách vývoje zvukové techniky, snaží distribuovat své produkty primárně do kin. Jak klíčový režisér Christopher Nolan, tak i hlavní produkční partner DC Comics tvoří drahé filmy, které k návratnosti potřebují silnou odezvu v návštěvnosti, tudíž není překvapivé, že si dvojka Wonder Woman drží svou premiéru zatím zuby nehty.
A jak bylo naznačeno výše, pokud studio odolá tlaku na další posunutí premiéry a film při absolutním nedostatku konkurence v kinech uspěje, může se počítat se slušnými zisky (nikoli však s vysokými) a ostatní studia obdrží signál, že kina stále nejsou úplně na vymření. Pokud by se ale snímek nechytil a musel by urychleně putovat na PVOD, nebyla by hlavně pro Warnery situace vůbec příznivá - většinu ostatních velkých projektů v čele se čtvrtým Matrixem, novým Batmanem a Dunou totiž studio nedávno odsunulo do následujících dvou sezón a je evidentní, že se chce jednoznačně dočkat uvedení v kinech.
Wonder Woman tak může skutečně být druhou velkou zkouškou, do níž studio vkládá v relativně krátkém rozmezí veškeré naděje, a její úspěch či neúspěch zřejmě ukáže, zda v podobné strategii bude společnost pokračovat a zda se další majoritní hráči nechají inspirovat.
Universal
Další velmi tradiční studio v počátcích pandemie rychle zareagovalo a stalo se vůbec prvním, které své ambiciózní filmy ochotně přesouvalo na PVOD. Neviditelný ještě stačil udělat parádu v kinech, než ho diváci mohli za poplatek zhlédnout na televizi, zatímco předpokládaný animovaný hit Trollové: Světové turné byl na začátku dubna vypuštěn do omezeného počtu kin a ve stejný den zároveň na PVOD, kde se velkým hitem skutečně stal.
Takový postup chtělo studio zavést pro všechny své premiéry, ale majoritní řetězec kin AMC pohrozil, že všechny tituly od Universalu přestane uvádět. Došlo tedy k dohodě, podle níž filmy Universalu odstartují v kinech, ale po třech týdnech budou mít možnost přesunu na PVOD, za což AMC obdrží podíl z výnosu. Poslední víkend tak v kinech odstartovala hororová komedie od Blumhausu Freaky, v níž si masový vrah Vince Vaughn vymění tělo s puberťačkou (a vyhrála tržební žebříček s necelými 4 miliony dolarů), už 25. listopadu se přiřítí pravěká rodinka Croodsovi a novinka s Tomem Hanksem Zprávy ze světa má jít do zámořských kin o Vánocích, zatímco mezinárodní práva tříme Netflix.
Naprostou novinkou, která byla do světa vypuštěna teprve včera, je pak rozšíření zmíněné dohody s AMC, které se nově dotýká také dalšího velkého řetězce Cinemarku a které uvádění filmů do kin a na VOD specifikuje. Oficiální prohlášení zní takto: "Dohoda zahrnuje nejméně tři celé víkendy (17 dní) výlučnosti uvádění v kinosálech pro všechny premiéry od Universal Pictures a Focus Features (produkční a distribuční společnost vlastněná Universalem), během čehož bude mít studio možnost zpřístupnit své tituly na PVOD platformách. Jakýkoli titul, který o prvním víkendu odstartuje s více než 50 miliony dolarů, se bude hrát v kinech exkluzivně po dobu nejméně pěti plných víkendů (31 dní), než bude dostupný na PVOD."
Universalu se tak daří dobře, v posledních měsících zásobuje kina novými tituly nejvíce ze všech a dokonce si může určovat, jak dlouho film zůstane v kinech. Pro samotná kina je však tato strategie prospěšná jen momentálně, zatímco nad budoucností se objevují otazníky. Překročení 50 milionů dolarů už o první víkendu se nyní zdá nemožné a ten nejočekávanější blockbuster ve výhledovém okénku Universalu, tedy Jurský svět: Nadvláda, který by měl tuto hranici hravě zdolat, nedávno posunul datum premiéry až na červen 2022.
Disney
Vůbec největší ze současných distributorů se minulý rok podílel na přibližně 35% z celkových zámořských tržeb a jeho projekty jsou jen zřídka levnější než 150 milionů dolarů. A zatímco jeho vůbec největší želízka v ohni, mezi něž lze řadit marvelovky jako Black Widow či Eternals a nové filmy ze světa Star Wars, budou s největší pravděpodobností stále posouvána až do doby, kdy se vysoká návratnost z kin nebude jevit jako sci-fi, studio si už letos s hranou předělávkou Mulan vyzkoušelo, že se může spolehnout i na úspěšně rozjetou službu Disney+. Ta už má jen v USA takřka 50 milionů předplatitelů a Mulan slavila úspěch, přestože byla ke zhlédnutí jen za extra příplatek v hodnotě 30 dolarů. A počet předplatitelů se bude podle všeho dále navyšovat, když studio na Vánoce chytře a bez příplatků vypustí na svou platformu pixarovku Duše.
U Disneyho už existuje nová divize, která má na starosti rozhodování, kde budou jednotlivé projekty distribuovány. A byť zatím převažuje oddalování velkých premiér a vyčkávání, dá se podle všeho počítat s tím, že řada očekávaných titulů skončí rovnou na VOD, dokud se situace neuklidní - a jelikož nikdo zatím netuší, kdy to bude a jak moc se bude chtít lidem zpátky do kinosálů, o budoucnosti sledování filmů a převaze té nebo oné strategie rozhodnou až příští měsíce.