Nejlepší snímek všech dob? Quentin Tarantino, který jich viděl více než my všichni, má jasno
Devětapadesátiletý Quentin Tarantino je jedním z nejslavnějších tvůrců svého oboru. Jeho nekompromisně vyprávěné filmy plné ostrého humoru a ještě ostřejšího násilí jsou bez výjimky kultovní, ale nachází rovněž kritická uznání a vyhrávají ta nejprestižnější ocenění. Od Gaunerů přes Pulp Fiction až po Tenkrát v Hollywoodu – Tarantino už mnohokrát dokázal, že svému médiu rozumí jako málokdo a že umí bezvadně zohledňovat a využívat historický vývoj kinematografie.
Nestudoval ostatně filmovou školu, nýbrž pracoval ve videopůjčovně, kde sledoval jeden snímek za druhým. A viděl jich tolik, od těch pokleslých exploatačních béček až po vrcholné kinematografické milníky, že by mohl sepisovat učebnice. Je známo, že v úctě chová dílo Sergia Leoneho (Tenkrát na západě), žánrově nepoddajné japonské snímky jako Konkurs a Battle Royale nebo Social NetworkDavida Finchera, které vybral jako nejlepší film uplynulé dekády.
Tarantino ví, že sledovat cizí výtvory a nacházet inspiraci je pro něj jakožto pro režiséra nezbytné, ovšem současně se netají tím, že je zkrátka obrovský fanoušek. Právě tuto druhou stránku své kinematografické vášně vyjevil v podcastu ReelBlend, kde společně s Rogerem Avarym, spoluscenáristou Pulp Fiction, probral několik filmových témat. A mimo jiné zmínil, jaký snímek považuje za ten nejlepší – konkrétně užil termín „movie“, který odkazuje spíše k zábavním a konzumním titulům, jež nemusí mít až takové umělecké ambice jako „film“.
Za premianta v této oblasti považuje Tarantino legendární ČelistiStevena Spielberga. „Co se týče zábavních snímků (movie), nelze ho natočit lépe než v případě Čelistí,“ vysvětlil kultovní režisér, podle něhož možná Čelisti nejsou mistrovským filmem, ale jsou skvěle zrežírované a přinesly revoluci v tom, jak publikum i celý průmysl nahlíží na dobrodružné blockbustery.
V tomto postoji rozhodně nezůstává osamocen a spousta známých režisérů už v minulosti svou náklonnost ke žraločímu trháku z roku 1975 vyjádřila – mimo jiných třeba David Fincher, Bryan Singer nebo Christopher Nolan. Čelistí si nesmírně váží i sám Steven Spielberg, jenž si komplikovanou produkci protrpěl a smiřoval se s fiaskem, ale nakonec stvořil nejvlivnější blockbuster všech dob, jehož marketingový proces následovaly Star Wars, E.T. Mimozemšťan a nakonec i Marvel.
„Čelisti mi dali svobodu, jakou jsem nikdy neztratil,“ potvrdil Spielberg v rozhovoru pro Directors Guild of America roku 2006. A byť samotné natáčení považuje za otřesné, výsledný produkt obstál požadavkům doby i jako nestárnoucí inspirativní dílo. A Tarantino ve svém výběru určitě nesáhl vedle.