Netflix hodlá přitvrdit na kvalitě. Podle oscarové režisérky bude streamovací gigant ostýchavý ohledně bezejmenných tvůrců
Hloubavé drama Síla psa, které ve westernových kulisách zkoumalo niterné lidské pohnutky a sexualitu, patří k dosud nejúspěšnějším projektům Netflixu. Ten se v poslední dekádě vyvinul z distributora online obsahu v jedno z nejmocnějších hollywoodských a vůbec globálních studií, které ve velkém generuje vlastní programovou nabídku. A nejde jen o seriály jako Stranger Things či Dámský gambit či o filmy od relativně neznámých tvůrců, o něž kinodistributoři nestojí.
Pro Netflix si ve zjevně svobodnějších podmínkách a se štědřejším rozpočtem odskočili své projekty natočit také slavní režiséři a režisérky jako Alfonso Cuarón, David Fincher, Martin Scorsese nebo právě Jane Campion. Její Síla psa debutovala na začátku prosince a odnesla si deset oscarových nominací. A novozélandská filmařka, kterou dosud nejvíce proslavilo drama Piano z roku 1993, si spolupráci nemůže vynachválit.
V rozhovoru pro BBC News odpovídala na dotazy ohledně toho, jaký rozpočet jí Netflix pro natáčení nabídl a jakým směrem se jeho strategie podle ní vydá. A okamžitě nezapomněla zmínit, že má s lidmi od Netflixu skvělý vztah. „Asi bych měla dveře otevřené, kdybych chtěla udělat něco dalšího, protože máme dobrý vztah a jsou nesmírně loajální,“ sdělila osmašedesátiletá Campion.
Její přesvědčení ale plyne především z vlastního renomé, což potvrdila následným vyjádřením nejistoty nad budoucím směřováním platformy. „Myslím, že budou mnohem vybíravější ohledně nových projektů. Respektive se budou zdráhat riskovat s lidmi, kteří nemají takové jméno,“ potvrdila a nevědomky tak trochu navázala na vlnu propouštění zaměstnanců, k níž se Netflix po zveřejnění čtvrtletní bilance uchýlil. O práci přišly dvě procenta zaměstnanců, přibližně 150 pracovních míst bylo uvolněno.
Nejvíce postihnuta byla divize celovečerní tvorby a konkrétně hraných rodinných a nezávislých filmů, které představují projekty s rozpočtem nižším než 30 milionů dolarů. To samo o sobě značí, že společnost hodlá vrhnout větší úsilí na výrobu dražších snímků, jichž by mělo vznikat méně než dříve – a tomu by pak měla odpovídat vyšší kvalita. Netflix totiž možná párkrát do roka přichází s oscarovými želízky jako Síla psa či K zemi hleď!, ale jinak jeho nabídku tvoří kritikou cepované výplně s mizivým autorským vkladem.
Campion pochopitelně nesdělila podrobnosti, o nichž nemá přehled, ale ocenila ochotu Netflixu zafinancovat Sílu psa, tedy autorský a divácky méně přitažlivý projekt, jehož rozpočet se prý vyšplhal lehce nad třicet milionů. „Bez Netflixu by film nevznikl, jelikož nikdo jiný nebyl ochoten přiblížit se požadovanému rozpočtu.“
Právě touto cestou podpory silných režisérských osobností se bude chtít Netflix v budoucnu vydávat zřejmě mnohem více. Nepříznivé časy mu sice má pomoci překlenout také živé vysílání a třeba nedávno ohlášená reality-show ve stylu Hry na oliheň, ale právě zvýšená a konzistentní kvalita celovečerní tvorby by měla být základním faktorem pro úspěch. A třeba se vrátí i samotná Jane Campion, která se čerstvě stala teprve třetí ženou oceněnou Oscarem za nejlepší režii.