Český film Promlčeno se tváří jako thriller, ale propagují ho jako komedii. Nemaťte publikum!

Český film Promlčeno se tváří jako thriller, ale propagují ho jako komedii. Nemaťte publikum!
Z natáčení filmu Promlčeno. | Donart Production
Text statusu na oficiálním facebookovém účtu z 29. dubna zní:
„Promlčeno právě startuje v kinech. Během covidu jsme si zažili odložené natáčení i premiéru. Před námi je už poslední milník. Porazit konkurenci, která v kinech zcela dominuje. Promlčeno je film plný napětí a nečekaných zvratů, který na mezinárodních festivalech dostal řadu cen. Přesto všechno naši situaci asi nejlépe vystihuje tato fotka 😀 Teď už ale není kam uhnout. Přijďte nás prosím podpořit do kin, opravdu to teď potřebujeme!“
Doprovodné foto, na nějž status odkazuje, vypadá takto:
cesky-film-promlceno-se-tvari-jako-thriller-ale-propaguje-jako-komedie-nematte-publikum
Mem z oficiálního facebookového účtu. | Promlčeno
Jedná se o klasický „meme template“, který se obvykle používá tehdy, pokud chcete říct, že někdo je osobou na gauči a dostane pořádný pojeb. Je otázka, jak přesně to zamýšleli a chápali lidé, kteří tento template/vzor vyplnili názvy filmů. Nejspíš nějak na ten způsob, že velké hity porazí menší snímek. Pokud by fotomontáž byla dílem kolážisty Tomáše Břínka alias TMBK, jenž se ve filmu také objeví v malé roličce, mohli bychom to brát jako vyjádření toho, že autor memu předvídá, že Promlčeno dostane v kinech „na prdel“.
Konverzační český thriller Promlčeno si vystačí s málem, aby publikum udržel v napětí
Recenze28. 4. 2022
Konverzační český thriller Promlčeno si vystačí s málem, aby publikum udržel v napětí
Lze se ale domnívat, že přesně to propagátoři filmu nezamýšleli. Spíš jen chtěli říct, že konkurence je veliká a je těžké stanovit premiéru tak, aby jejich produkt (v tomto kontextu jde skutečně o pozici produktu na trhu, nikoli o umělecké dílo samo o sobě) nezapadl. A aby si ho všimlo potenciální publikum, které by na něj šlo, a nerozhodovalo se mezi ním a komiksovým trhákem nebo lidovými komediemi.
Schéma memu však naznačuje něco jiného. Jako by nebohý film nebo jeho tvůrci někomu něco provedli, byli v přímé konkurenci, někoho očerňovali, podfoukli nebo třeba naivně sváděli a koledovali si o „nářez“, jak symbolizuje fotka s nevinnou křehkou dívkou, již čeká natáčení brutálního gangbang porna. Součástí dotyčného memu je i trocha ponížení a „pošpinění“ a někdy je těžké ubránit se rasistickému podtextu.
cesky-film-promlceno-se-tvari-jako-thriller-ale-propaguje-jako-komedie-nematte-publikum-1
Vilma Cibulková a Barbora Bočková | Donart Production
Pravidla internetové komunikace se nepochybně posouvají, povaha humoru se globálně mění, zábava má přednost přede vším. Problém je, že zrovna v tomto případě cílová skupina diváků a divaček, co zvažují jít na Promlčeno, neočekává, že film bude shazovat sám sebe. Matně si představím, že by oficiální propagace jednoho z předchozích Sedláčkových filmů Jan Palach zkusila udělat nějaký vtip na upálení, hoření, spálení se či velké horko. „Když půjdete na tento film, určitě se nespálíte“, „drama, u kterého vám bude horko“, „zahoříte láskou pro toto drama“ a podobně.
Na rozdíl od jiných lidí si nemyslím, že způsob propagace, jaký zvolil tým k filmu Promlčeno na sociálních sítích, je primárně nevhodný kvůli sexuálnímu nádechu a zneužívání potenciálních a tušených sexuálních motivů. O tom, že „sex prodává“ neplatí, pojednává řada odborných sociologických studií a vlastně je tento způsob propagace úplně out. Nejde ale jen o to, že se sexualizovaný námět nehodí k filmu, jehož zápletka není založená na erotické tenzi. Mnohem důležitější je to, že celé použití memu je nesmyslné a není vhodné naznačovat, že se ostatní filmy na Promlčeno „vyřádí“ a ono zůstane ležet na gauči pokryté spermatem a se slzami v očích.
cesky-film-promlceno-se-tvari-jako-thriller-ale-propaguje-jako-komedie-nematte-publikum-2
Robert Sedláček | Donart Production
K propagaci se zkrátka nehodí poraženectví ani pomrkávání: „My víme, že nemáme šanci.“ Moderní reklama se nesrovnává s ostatními. Nemá být omluvou. Má vyzdvihovat jedinečné stránky produktu a díla. Má se dokonce snažit, abychom dílo chápali co nejméně jako produkt, což není možné, pokud se to dělá prostřednictvím memu s pornografickou tematikou, kde je dílo redukováno na objekt – tělo, které budou používat ostatní.
Když pak totiž žádáte diváky, aby dali přednost světlé blond dívce, berete zároveň černým mužům na obrázku objekt jejich vyžití. A možná se tím naznačuje, že když si vyberete jiné filmy, sami jste dívka na obrázku, která chce zažít gangbang od černochů. Vskutku, čím déle se pokoušíme tento vizuální výtvor číst, tím větší nesmysl z toho vychází a potenciální, bůhvíjak zamýšlený vtip se úplně ztrácí.
Jistěže jde o jednorázový přešlap. A vlastně je zajímavé, že v době, kdy se stále víc hlídá, aby produkty byly propagovány jednotným stylem a aby si určitou úroveň stylu zachovávaly, stane se něco takového. Svým způsobem nás takový bizarní omyl může potěšit, protože ukazuje, že v propagační mašinérii vznikají chyby.