„Tereza Ramba se jako devatenáctiletá lékárnice v novém Svěrákově filmu svléká!“ Prosím, přestaňte nám posílat takové tiskové zprávy
V novinářské branži dělám přes dvacet let. Když jsem pracoval čtyři roky v deníku, vymazal jsem denně dvacet či třicet zbytečných tiskových zpráv a do vydání občas pustil jednu dvě, většinou ale žádnou. Často jsem zahodil ty, které pak vycházely v bulvárních denících jako velký objev a „exkluzivní odhalení“, ačkoli novináři dostali vše předem na talíři. Exkluzivita spočívala pouze v tom, kdo měl nejméně studu informaci převzít a vydávat ji za své dílo.
Dnes, když vedu Kinobox, nechávám tyto zprávy filtrovat kolegu, jenž se stará o komunikaci s distributory a mediálními partnery, a informace přebíráme raději ze zahraničních serverů, překládáme je a přidáváme k nim kontext, abychom měli pocit, že čtenářům a čtenářkám přinášíme kvalitní filmovou žurnalistiku, a nestyděli se pod naše články podepsat.
Dnes nám v redakční poště (a bohužel i v našich soukromých e-mailech) přistála následující tisková zpráva.
Předmět mailu: Tereza Ramba se jako devatenáctiletá lékárnice v novém Svěrákově filmu svléká (video)
Tělo mailu:
Hezký den, nový film otce, syna a vnuka Svěrákových Betlémské světlo, který dorazí do kin už 10. března, představí herečku Terezu Ramba v nezvyklé poloze. „Chvilku po porodu mě Jan obsadil do role devatenáctileté slečny, která má ve scénáři jednu nahou scénu za druhou. Jemu tak můžu poděkovat, že jsem se během těch tří měsíců dostala do formy,“ svěřila se dvojnásobná maminka.
„Moje lékárnice Vendula si o sobě myslí, že je upjatá, ale díky Máriovi, kterého hraje Vojta Kotek, zjistí, že je vlastně vášnivá. Pro mě to byla těžká role, Jan mi vždycky připraví nějakou výzvu, ať už to bylo ve filmu Po strništi bos, kdy jsem vlastně poprvé hrála maminku, nebo tady. Ale byla to hrozně hezká práce,“ popsala Tereza Ramba svou roli ve filmu, kde se kromě Zdeňka Svěráka nebo Daniely Kolářové objeví také Ondřej Vetchý, Vladimír Javorský nebo Jitka Čvančarová.
Na rozhovor z natáčení s Terezou Ramba se můžete podívat zde:
Ano, není to tak hrozné jako ruská invaze, ale už se jí to blíží. Rád bych touto cestou chtěl vzkázat všem českým „piáristům“ a „piáristkám“: prosím, neposílejte nám podobné bulvární bláboly. Vůbec si je nevymýšlejte nebo aspoň základně přemýšlejte, jak chcete filmy propagovat a komu takové zprávy chcete posílat.
Máte pocit, že se to hodí na filmový server, nebo jen na web, který stojí na tom, kdo kde komu ukázal „kozičky a prdelku“? Co je to vůbec za informaci?
Z podobné PR zprávy přece nemůžou být nadšení ani tvůrci filmu a už vůbec ne herečka, která se najednou stává pouhým objektem.
Zprávy tohoto typu znechucují skutečné novináře a novinářky a znechucují i publikum, protože najednou se filmy, jež by třeba bylo možné brát seriózně, takto vnímat nedají. Ano, víme, že filmy, které píše Zdeněk Svěrák, v sobě často obsahují nahotu mladých žen a dívek. Tento stařecký fetiš jsme už pochopili, děláme si z něj legraci, ale není jediný důvod tuto pověst a výsměch přiživovat. Pořád chceme věřit, že při propagaci filmu jde o to, o čem film je, a rozhodně to nebude o svlékání.
Už v tuto chvíli víme, že 32letá herečka hraje 19letou lékárnici, a to samo o sobě není v pořádku z více hledisek. Jednak toto umělé omlazování už dnes ve filmech nemá co dělat, kinematografie se posunula jinam. Lékárnice také mají mít vysokou školu a tu opravdu nemají dokončenou v devatenácti. Co je to vůbec za hloupost, aby ve filmu musela být 19letá lékárnice, a proč ji musí hrát třicátnice a matka dvou dětí?
Dobře, víme také, že film Betlémské světlo bude z nějakého důvodu pracovat s určitým nesmyslem a možná to bude dávat smysl, protože příběh je o spisovateli, který si vymýšlí postavy a ty postupně ožívají proti jeho vůli. Kdo ví, jak to bude. Ale proč musíme vědět, že se herečka svléká? Proč ze všech diváků musíte dělat honimíry?
Bohatě stačí už jenom to, když Tereza Ramba ve videu říká, že její postava Vendula „si myslí, že upjatá, ale díky Máriovi přijde na to, že je vlastně vášnivá“. Tak děkujeme, že již nám Svěrákovi již po několik generací vysvětlují, co si ženy vlastně myslí, jaké jsou a co mají dělat.
V tuto chvíli nevíme, jestli se ničení své značky „hezkého českého filmu“ účastní otec a syn Svěrákovi dobrovolně, skutečně hodlají svůj snímek pojmout jen jako lechtivé dráždění a mají pocit, že takový druh propagace je k jejich jménu adekvátní.
Ale určitě je možné vzkázat všem tvůrcům a lidem z reklamek: nedělejte to, nepokračujte v tom a už nás s tím neotravujte. Nedělejte z nás komplice v šíření podobných zbytečných hovadin.
Dělejte lepší tiskové zprávy, zvěte nás normálně na novinářské projekce a všichni budeme spokojení. Představa, že jeden typ zprávy sedne všem médiím, je i nepochopení mediálního trhu.
Snižte uhlíkovou stopu a nerozesílejte stovky e-mailů zbytečně. Začněte dělat svou práci pořádně, ne takto lacině a líně. Protože pokud by to tak šlo dál, za rok dva už můžeme psát jenom o zápasech s prasaty v bahně.