Po úspěchu Vlastníků (2019) přichází divadelní a filmový režisér, scenárista a herec Jiří Havelka s novinkou Mimořádná událost. Snímek pojednává o pasažérech ve vlaku, který nikdo neřídí. Tak prosté to je. Režisér a scenárista obsadil do hlavních rolí Igora Chmelu, Václava Koptu, Roberta Mikluše, Janu Plodkovou nebo Jenovéfu Bokovou. Dle prvních ohlasů Mimořádná událost nedosahuje kvalit debutových Vlastníků, ale i tak je tvorba a přístup Havelky na poli tuzemského filmu přínosná.
Prosincová premiéra tvůrcům téhle pohádky nevyšla, tudíž dochází na netradiční únorové uvedení. Ivo Macharáček navazuje na svou deset let starou první Bambitku, kterou na televizních obrazovkách viděly téměř tři miliony diváků. Děj druhého filmu pojednává o Jakubovi, z něhož je král, o Aničce, která je královnou, a o jejich zvídavé dcerce, princezně Johance. Dědeček Karaba se věnuje hrnčířství a zlotřilí rádcové Lorenc a Ferenc jsou mimo hru. Jenže tomu tak nemusí být navždy. V hlavních rolích se představí Tomáš Klus, Kamila Janovičová, Ondřej Vetchý nebo Veronika Khek Kubařová.
Další ze série nekonečných romantických komedií. Tentokrát se o slovo hlásí Marta Ferencová, která točí co rok nový žánrový přírůstek. Novinka pojednává hned o jedenácti postavách řešících co jiného než vztahy, citová vzplanutí, zamilovávání se a dramatické rozchody. Předloha a scénář opět pochází od slovenské spisovatelky Evity Urbaníkové, která se s Ferencovou podílí už na třetím celovečeráku. Příliš osobní známost z roku 2020 byla jen jakousi jednohubkou před tímto hlavním chodem, kde vystupují Češi, Slováci, Maďaři a Balkánci. Dabing z traileru hovoří za vše, navíc je otázkou, jestli mají podobně komplikované komediální vztahovky u publika šanci (herci jako Martin Hofmann, Ondřej Sokol nebo Tereza Kostková to nezachrání).
Vojtěch Dyk křísí otce v kómatu v novém dramatu oceňovaného režiséra Václava Kadrnky (Křižáček, Osmdesát dopisů). Autor se pro své komorní drama, jehož vznik výrazně zkomplikovala pandemie koronaviru z roku 2020, inspiroval příběhem vlastního otce. Ten upadl do umělého spánku, Kadrnka ho spolu se svou matkou navštěvoval u lůžka a poté, co se po dlouhé době jeho otec probral, pamatoval si detaily toho, co u jeho nemocniční postele jeho nejvěrnější říkali. „Chci ve filmu mimo jiné ukázat, že se člověk nemá nikdy vzdávat a že i zdánlivě nesmyslné věci smysl mají. Je to pro mě nesmírně osobní věc, zkušenost na hranici života a smrti, kterou chci sdílet,“ dodává Kadrnka. Tíseň a minimalisticky komorní dojem z filmu umocní vedle hudby nezvykle úzce rámovaný obrazový formát díla.
Nový snímek oscarového režiséra Jana Svěráka opět těží ze spolupráce s otcem Zdeňkem Svěrákem. V Betlémském světlu ztvární stárnoucího spisovatele Karla Šejnohu, který autorsky tápe. Hromadí se mu rozepsané povídky spolu s jejich postavami dožadujícími se dalšího děje. Všichni po Šejnohovi zkrátka něco chtějí: získat magistru z lékárny, udělat zázrak, stát se léčitelem. K fiktivním postavám se přidává Šejnohova manželka (Daniela Kolářová), která by se stárnoucím spisovatelem ráda prožila šťastný důchod.
První hraný celovečerák Tomáše Hodana otevře dávno zapomenutou sportovně historickou kapitolu našich dějin, která sahá ještě před založení Československa v roce 1918. Příběh pojednává o německém lyžaři Emerichu Rathovi, který v silné vichřici pomáhal nasazením vlastního života zachránit Bohumila Hanče a Václava Vrbatu, ale nakonec za to kvůli svému původu pykal a zemřel jako bezdomovec, zatímco z Hanče se stala legenda. Film Poslední závod slibuje silný příběh, poutavé horské scenérie a výrazné herecké obsazení (Kryštof Hádek, Marek Adamczyk, Pavla Beretová, Oldřich Kaiser a další).
S covidovým odkladem vstupuje do českých kin remake původně divadelní hry a poté i úspěšné italské konverzační komedie Naprostí cizinci (2016), která se může pochlubit rekordním počtem cizojazyčných zadaptovaných verzí. V té české se v hlavních rolích představí Tatiana Pauhofová, Martin Hofmann, Tomáš Měcháček, Tomáš Maštalír nebo Klára Issová. Režírovala Zuzana Mariánková, která zpracovala scénář zkušeného Petra Jarchovského. Tak uvidíme, jaká zábava to u jednoho stolu se zapnutými mobily bude v českém podání.
Ceněný slovenský režisér Peter Bebjak s úspěchem odhaluje televizním divákům tuzemské Devadesátky a již za dva měsíce v kinech představí krimi thriller Stínohra, který vznikl jako vůbec první producentský počin Jana Bradáče z distribuční společnosti Falcon a sítě multikin CineStar. Stínohra je spletitým příběhem, v němž postava v podání Milana Ondríka usiluje pomstít vraždu své ženy. V tomto filmu není nikdo tak docela bez viny, scénář odráží realitu, míchá se zde prostředí kriminalistů, boxerů a civilistů. Že bychom se dočkali podobně kvalitní látky jako v případě seriálových Devadesátek?
Ikonický fotbalový floutek Lavi se vrací na scénu spolu s celovečerákem, který už měsíce před premiérou odhalil minimálně jednu zákulisní kauzu (aféra kolem někdejšího funkcionáře Romana Berbra spojená s úplatky a ovlivňováním výsledků zápasů). Lavi v podání Jakuba Štáfka bude muset dospět (to je vtip?) a vypořádat se s nejednou záludností jak na poli sportu, tak v civilu. Pro fanoušky původního seriálu Vyšehrad nebo hokejové Lajny jasná srdcovka a povinnost.
Rudolf Havlík točí jak na běžícím páse a výhradně s Jiřím Langmajerem, který se v pokračování komerčně úspěšné komedie Po čem muži touží vrací na scénu v tandemu s Annou Polívkovou. Tentokrát si obě filmové postavy role prohodily a ženské já se demonstruje v mužské roli Jiřího Langmajera. Zda z toho můžou vzniknout nějaké hlubší humory, o tom se přesvědčíte v traileru výše.
Ceněný režisér Robert Sedláček bude mít v kinech kromě psí komedie též tajemný krimi thriller s Igorem Barešem, Denisou Barešovou (nejsou příbuzní) a Karlem Rodenem v hlavních rolích. „Radek se po dvaceti letech vrací na pár hodin do Prahy, aby zde nalezl jistou mladou ženu a jednou provždy se vyrovnal se svou minulostí. V pátrání po neznámé ženě mu pomáhá Eva, ambiciózní rozhlasová moderátorka. Radkův příběh si exkluzivně vymíní pro svou živě vysílanou noční show. Netuší ale, že se sama stane součástí pochmurného příběhu, do kterého v jednu chvíli zasáhne i pražská kriminálka.“ Trochu jiné kafe...
Na filmová plátna se nepřevádí jen úspěšné zahraniční divadelní předlohy, ale i ty tuzemské. Pánský klub je dílem Matěje Balcara, který komedii o lásce a jejích podobách uvedl v Divadle Na Jezerce a nyní debutuje coby režisér u filmu. Snímek svede dohromady „eroticky závislé“ na jedné terapii. V hlavních rolích se představí Jiří Mádl, Milan Šteindler, Bolek Polívka, Martin Leták a Zdeněk Žák. Sezení výstředních účastníků probíhají pod taktovkou psycholožky Lindy (Kristýna Hrušínská), které se terapie brzy vymkne z rukou.
U celovečerního filmu debutující Koloman Rybanský oživuje odkaz prvních snímků Miloše Formana, vesnice, hasičů a neherců. Kdyby radši hořelo pojednává o jednom zdánlivém teroristickém činu, respektovaném náčelníkovi hasičů (Miroslav Krobot) a ochraně vesnice. „Součástí mého přístupu je absurdita, humor a civilní herectví kombinované s neherci. Chtěl bych žánr komedie o obyčejném člověku aktualizovat do dnešní doby a navrátit mu závažnost, kterou často měly právě komedie z 60. let. Při práci klademe důraz na kontrasty vážného a komického, které vytváří všudypřítomnou absurditu života,“ svěřil se režisér.
Jedním slovem renesanční je Martin Pohl, který kromě režírování rapuje pod maskou a označením Řezník a tvoří nekompromisní černohumorné Mártyho frky. Párty Hárder navazuje na předchozí teenage komedii Párty Hárd (na YouTube už má přes milion zhlédnutí, promítala se v rámci alternativní distribuce a za krátkou dobu se dočkala kultovního statusu). Na scénu se vrací kámoši Miky a Tomáš, kteří po maturitě vyrážejí na Mácháč, legendární tuzemské místo plné mejdanů, hudby a sexu. Vše spěje k festivalu Summer Massacre, kde pochopitelně oba hrdinové nemohou chybět. Režisér Pohl se tentokrát rozhodl pro klasickou kinodistribuci, nutno však dodat, že tenhle kousek bude jen pro otrlé povahy.
V Lásce nebeské (2003) se zamiloval britský ministerský předseda v podání Hugha Granta, v tuzemské novince dojde na první českou prezidentku ztvárněnou Aňou Geislerovou, která se dá dohromady se sochařem Ondřejem Vetchým. Ten však nemá ani ponětí, že randí s prezidentkou, protože ta se na dobrodružné cesty z Hradu vydává inkognito v přestrojení. Vše se ale jednoho dne zvrtne a prezidentka bude muset řešit nejen státnické povinnosti, ale i citlivé soukromí. Režisér Havlík pojal filmovou Prezidentku coby ryzí romantickou komedii.