Detektivní seriál, jehož jsou hojně diskutované Devadesátky prequelem, je inspirovaný skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté oddělení vražd na území Prahy 1. První oddělení je elitní útvar, jenž dosahuje extrémně vysoké objasněnosti závažných trestných činů (spoluautorem scénáře byl stejně jako u Devadesátek bývalý šéf oddělení vražd Josef Mareš). Zdařilý titul se opírá o vysokou míru autenticity a přesnosti v popisu policejního prostředí a vyšetřovacích postupů. Způsob pátrání a usvědčení zůstal u všech případů víceméně zachován. Jednotlivé epizody jsou inspirovány také mediálně známými případy – dopadením sexuálního útočníka z Jižního města, případem vraždy televizního pracovníka atd. Atraktivitu seriálu zajistilo i skvělé herecké obsazení v čele s Bolkem Polívkou a Ondřejem Vetchým.
Hrdinou spletitého příběhu je novinář (Matěj Hádek), který se zabývá kauzou kolem významného státem řízeného podniku. Při zajišťování podkladů ke vznikající reportáži narazí na kontroverzní informace týkající se jeho bratra (Michal Dlouhý), který je do skandálního případu zapletený. Šestidílná minisérie v režii Vladimíra Michálka (Je třeba zabít Sekala, Babí léto) je adaptací vycházející ze stejnojmenné norské předlohy. Formálně vytříbený, napínavý a herecky nadprůměrný počin se řadí k produkcím, které ukázaly, že i domácí televizní tvorba má za správných podmínek potenciál konkurovat kvalitním zahraničním dílům.
Když se starostka severočeské vesnice (Zuzana Stivínová) ocitne na vrcholu svého boje proti velké těžební společnosti nabízející obyvatelům obce vysoké odstupné výměnou za opuštění jejich domovů, postavených na ložiscích hnědého uhlí, záhadně zmizí její čtrnáctiletá dcera Míša. Pátrání po dceři zoufalou ženu po letech bezproblémového soužití s ostatními přivede k pochybnostem ohledně celé komunity, která se pod vlivem událostí začíná rozpadat a ukazovat svou pravou tvář. Režiséři Ivan Zachariáš a Alice Nellis natočili dle scénáře oceňovaného Štěpána Hulíka (Hořící keř) vysoce ambiciózní osmidílnou minisérii, která má stylem i celkovými kvalitami velmi blízko k ponurým psychologicko-sociálním severským detektivkám.
Rok 2016. Policista Filip Marvan (Václav Neužil) musí ukrást důkaz, aby zachránil svého bratra před mafií. Záhy ho srazí auto a on upadá do bezvědomí. Probouzí se v nemocnici v roce 1982. Jak se v minulosti ocitl? Proč? A jaká je cesta zpátky? Filip potkává svoje rodiče několik měsíců předtím, než se má narodit. Poznává otce, kterého si z budoucnosti pamatuje jen jako zlomeného muže, který dobrovolně ukončil svůj život. Na pozadí pátrání po příčinách, které jeho rodině změnily život, je Filip nucen vyšetřovat sérii detektivních případů ve městě na severu Čech. Na základě zahraniční licence (viz seriály Life on Mars nebo Polda z Marsu) před pěti lety vznikla zápletkou netradiční, ale zato nápaditá reflexe normalizace, která se navíc dokázala obejít bez konejšivé nostalgie. Jde o společný projekt scenáristů Roberta Geislera, Ondřeje Štindla a Benjamina Tučka a režisérů Marka Najbrta a Radima Špačka. Štindl se Špačkem předtím natočili oceňovaná Pouta, která taktéž kriticky nahlížela normalizaci z pohledu tehdejší (tajné) policie.
Skutečný případ, který před deseti lety spojil policii, soudy, novináře i politiky. Na sklonku letních prázdnin v roce 2012 otřásly Českem události, které veřejnost, kriminalisté ani právníci nepamatují. Alkohol vyrobený ze směsi etanolu a prudce jedovatého metanolu zabil padesát lidí a vážně přiotrávil desítky dalších. Dvoudílná minisérie specialistky na palčivá témata Terezy Kopáčové (Soukromé pasti, Nevinné lži, Případ Roubal) vznikla podle scénáře Lenky Szantó a Matěje Podzimka. Je příkladem výborného ztvárnění významných a bezprecedentních událostí. Metanol o nich vypráví optikou pachatelů, obětí i policejních vyšetřovatelů a nabízí tak komplexní zmapování kauzy, která měla vliv na celou českou společnost.
Československo, rok 1992. Po nedávném pádu komunistického režimu se sovětská okupační armáda po železnici stahuje zpět do východní Evropy. Vagony odjíždějící ze země jsou napěchovány zbraněmi, municí a dalšími cennými věcmi. Dva studenti, testující nový železniční sledovací systém, zjistí, že některé sovětské vagony se cestou na východ v evidenci nepochopitelně ztrácejí. Dvojice se rozhodne přijít problému na kloub. O několik dní později je jeden z nich nalezen mrtvý a druhý je pravděpodobně na útěku. Nadpraporčík Roman Rédl (Ondřej Sokol) se s týmem vyšetřovatelů snaží přijít na to, co bylo důvodem k vraždě a kam až sahají nitky zločinu, který možná překračuje hranice Československa někam daleko na východ. Čtyřdílná minisérie Jana Hřebejka a talentovaného scenáristy Mira Šifry je temným a nelichotivým pohledem na období první poloviny 90. let, kdy se Československo rozdělilo na dvě samostatné země. Příběh se zaměřuje na rozkrývání organizovaného zločinu, na němž se podíleli i představitelé minulého režimu.
Patnáctiletý Marty (Jakub Nemčok) měl celý život před sebou. Teď je ale mrtvý. Zbyla po něm jen série mrazivých videí, která natáčel krátce před svou smrtí. Truchlící otec (Jan Grundman) skládá dohromady střípky Martyho online života, aby odhalil okolnosti jeho tragického konce. Osmidílný webový seriál inspirovaný skutečnými případy kyberšikany v sobě mísí prvky sociálního dramatu, detektivky a psychologického thrilleru. Tematicky závažný projekt režiséra Pavla Soukupa a scenáristů Jana Stehlíka a Jaroslava T. Mišky získal hlavní cenu na mezinárodním festivalu Serial Killer, Českého lva za mimořádný počin v oblasti audiovize, a především se stal historicky prvním českým seriálem, jenž obdržel prestižní televizní cenu Emmy (konkrétně v kategorii krátkometrážních seriálů).
Vodník je čtvrtá řada z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice, vycházející ze stejnojmenné knižní série Michala Sýkory. Policistka Marie Výrová (Klára Melíšková) na vlastní pěst vyšetřuje policií dávno uzavřený případ nepochopitelné vraždy malého dítěte na olomoucké periferii, která se odehrála před více než pětadvaceti lety. Znepokojující svědectví aktérky dávného neštěstí přiměje Výrovou, aby se děsivým případem znovu zabývala a pokusila se očistit nespravedlivě odsouzeného. VodníkViktora Tauše je jednak klasickou detektivkou, obsahuje však i prvky mysteriózního hororu a především psychologického rodinného dramatu. Kromě poutavého vyšetřování ukazuje třídílná minisérie destrukci vztahů uvnitř jedné rodiny, kterou potkala nenapravitelná tragédie.
David (Cyril Dobrý) s kamarádem Reném (Miloslav Pecháček) jsou drogoví dealeři, pracující pro česko-vietnamskou drogou mafii. David je ale také informátorem protidrogové policejní jednotky, která se snaží dopadnout Davidovi mocné zaměstnavatele. Po smrti své policejní spojky se však David dostává do situace, kdy mu jdou po krku obě strany – policie i mafie. Je čím dál zoufalejší a snaží se najít cestu, jak přežít. Další vysoce ceněná česká minisérie věnující se fungování kriminálního podsvětí svedla dohromady scenáristu Rédla Mira Šifru a režiséry Viktora Tauše a Matěje Chlupáčka. Vznikl tak osobitý titul, který systém i důsledky rozsáhlého drogového byznysu zprostředkovává perspektivou jeho přímých účastníků i policejních složek, které se ho snaží potírat.
Aleš Pelán (Lukáš Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Na popud ministra školství se stane školským ombudsmanem, jehož prací je vyšetřovat závažné a komplikované případy související s danou oblastí. Detektivně laděné sociální drama je sice fikcí, jednotlivé kauzy, které Pelán vyšetřuje, ale vycházejí ze skutečnosti. Seriózním a duchaplným způsobem se zde řeší témata šikany, problémových žáků, sexuálního obtěžování, práv studentů apod. Skvěle koncipovaný i zrealizovaný počin, za nímž stojí Tereza Kopáčová a Tomáš Mašín, scenáristé Tomáš Feřtek a Matěj Podzimek a producent Michal Reitler, byl čerstvě oceněn na Cenách české filmové kritiky v kategorii Mimo kino.