Slavní herci a herečky, jejichž filmy soustavně a často bolestivě prodělávají
Divácká přízeň je ve filmovém byznysu zásadní, ovšem současně vrtkavá. Většina celebrit, které budou tvořit tento seznam, se prosadila v populárním hitu (či hitech), ovšem následně upadala v zapomnění či přímo v zatracení kvůli sérii finančních propadáků, které se v Hollywoodu jen tak neodpouští. Kasovní neúspěch filmů pochopitelně nebývá vina herce. Jde o mnohem komplexnější souběh událostí, ale tyto slavné tváře zkrátka nezažívají tak ziskové období, jak by prestiž jejich jmen často napovídala. Kdo patří k vyhlášeným „box office poison“, tedy jedovým aspektům tržeb v rámci Hollywoodu?
Pětačtyřicetiletý britský herec je známý tím, že velké a drahé produkce pravidelně střídá s nezávislými snímky, kde může svobodněji rozvíjet svůj neobyčejný talent. Talent, který mainstreamové publikum dlouhodobě nedoceňuje a přehlíží. Colin Farrell byl roku 2002 součástí úspěšné sci-fi Minority ReportStevena Spielberga, ale od té doby si i pod křídly těch největších režisérů připisuje jen propadáky. Alexander Veliký vydělal celosvětově jen 167 milionů (při masivním rozpočtu 155 milionů), Miami Vice od Michaela Manna se zastavilo ještě o tři miliony níže a Imaginárium dr. Parnasse v režii Terryho Gilliama nezajímalo vůbec nikoho. Další výbuch přišel s remakem Total Recall roku 2012, který stál 125 milionů (a dalších sto se obvykle sype do reklamy), přičemž dokázal získat jen 212 milionů. Farrellův nevděčný status, který zachraňují autorské snímky jako Zabití posvátného jelena či V Bruggách, pak zpečetily ještě akčňáky Pomsta mrtvého muže a AVA: Bez soucitu, na které do kina nevyrazil skoro nikdo.
Nedávný narozeninový oslavenec je hereckým pojmem z jiného světa. Nicolas Cage byl v devadesátých letech hitmakerem, jenž se mohl směle rovnat Bruci Willisovi, ovšem léta kasovní prosperity jsou nenávratně pryč. Extravagantnímu oscarovému herci zlomila vaz série drahých propadáků, které jej začaly doprovázet od roku 2005. Moc peněž nevydělal už skvělý Obchodník se smrtí, ovšem pravé průšvihy znamenaly ambiciózní snímky Pan rosnička od Gore Verbinskiho, který ani nepokryl produkční náklady, a horor Rituál. Cage sice zůstával u korýtka zásluhou dvou dílů Lovců pokladů, ale to se definitivně změnilo kolem roku 2010. Tehdy si synovec Francise Forda Coppoly připsal v krátkém sledu na konto hned čtyři finanční přehmaty – Hon na čarodějnice nepřesáhl v tržbách 100 milionů, Drive Angry vydělalo jen 41 milion, Ghost Rider 2 pak 149 mega při rozpočtu 75 a béčko Napospas osudu dostálo svému názvu, když přisypalo do kasičky studia jen 20 milionů a odkázalo Cage k účinkování v nezávislých a často ztřeštěných produkcích.
Jeden z nejslavnějších herců všech dob je v současnosti na odpis kvůli propírané kauze kolem bývalé partnerky Amber Heard, která jej nařknula z domácího násilí. V návaznosti na toto obvinění byl Johnny Depp nahrazen v sérii Fantastická zvířataMadsem Mikkelsenem, čímž přišel o zřejmě poslední výdělečnou značku ve své chřadnoucí filmografii. Tu drželi nad vodou zejména Piráti z Karibiku, kteří se v posledních letech vyjímali jako maják v oceánu tržebních katastrof. Depp si připisoval propadáky ve filmech jako Rumový deník (příjem 21 milionů proti nejméně dvojnásobnému rozpočtu), Osamělý jezdec (260 milionů zdaleka nepokrylo produkční náklady přesahující 200 milionů), Transcendence (103 miliony), Mortdecai (tristních 30 mega proti dvojnásobnému rozpočtu) či Black Mass (98 milionů dolarů). Dny Johnnyho Deppa na hollywoodském výsluní tedy byly s velkou pravděpodobností sečteny ještě mnohem dříve.
Čtyřicetiletý kanadský rodák byl na začátku minulé dekády žhavým zbožím. Alespoň si to namluvili hollywoodští producenti, kteří jej obsadili do rekordně drahé hrané adaptace od Disneyho. John Carter: Mezi dvěma světy stál neuvěřitelných 250 milionů a jeho nevyhnutelný finanční krach (282 milionů celosvětově) jde hlavně za studiem, které vůbec neodhadlo atraktivitu látky. Taylor Kitsch ovšem na takto nepříznivý výsledek navázal Bitevní lodí, která si sice vedla trochu lépe, ale 313 milionů bylo při dvousetmilionovém rozpočtu pořád hodně málo. Zmar podtrhla stylová krimi od Olivera StoneaDivoši a také akčňák Americký zabiják, jehož osmašedesátimilionový příjem k profitu také nevedl.
Zatím poslední představitel Jamese Bonda má jednu nepopiratelnou kariérní výhodu – Jamese Bonda. Všechna Craigova dobrodružství v obleku 007 si vedla dobře, přestože letošní Není čas zemřít kvůli vleklým odkladům o nějaký ten dolar přišlo. Jak ale Daniel Craig válí v bondovském vesmíru, tak se mu vůbec nedaří v jakémkoli jiném žánru či námětu. Charismatický herec se blýskl v dramatu Stevena Spielberga Mnichov, který ale i vinou politického příběhu vydělal jen 131 milion dolarů (rozpočet se pohyboval kolem 70 milionů). A následovala série propadáků ve znamení Invaze (tržby 40 milionů dolarů), Zlatého kompasu (367 milionů nezní špatně, ale digitální velkoprojekt spolkl obrovské množství peněz v produkci), válečného Odporu či fantasy blbiny Kovbojové a vetřelci (176 mega skoro nepokrylo ani náklady). Craig se naštěstí trochu zahojil úspěšnou detektivkou Na nože, jejíž dvě plánovaná pokračování mu zajistila obrovsky lukrativní smlouvu.
Herečka s hypnotickou vizáží zamířila ke hvězdám díky úspěšnému remaku Texaského masakru motorovou pilou, který vyšel roku 2003. Jenže očekávané hity ústily v jeden propadák za druhým. Stealth: Přísně tajná mise z roku 2005 vydělala necelých 80 milionů, přičemž stála hned 135 mega. Podobně dopadlo také sci-fi Next s Nicolasem Cagem (73 miliony), drahý animák Planeta 51 či akční A-Team, který se nezmohl ani na 180 milionů. Jessicu Biel jsme mezi velkými hvězdami naposledy zaznamenali před deseti lety, kdy se pomyslně loučila dalšími přešlapy jako Šťastný nový rok a zmiňovaný Total Recall. Od roku 2017 se partnerka Justina Timberlakea neobjevila v žádném novém filmu a vidět jsme ji mohli pouze v seriálech Hříšná duše a Limetown.
Věčný sympaťák se v posledních letech vyšvihl na výsluní díky Deadpoolovi, který byl jeho vysněným projektem a pasoval mu přesně na míru. Sprostý a sebeuvědomělý superhrdina vydělal v obou filmech velké peníze a Ryanu Reynoldsovi konečně vynahradil jinak nepříliš úspěšnou kariéru, do níž se herec sám často s oblibou strefuje. Mizérie započala komiksovkou Green Lantern, která byla pořízena za 200 milionů dolarů, ale studiu nasypala zpět jen o 19 milionů více. Neuspěla ani komedie V cizí kůži (75 milionů při rozpočtu kolem 50), ani bláznivá fantasy komedie Útvar rozhodně neživých agentů (79 milionů znamenalo při skoro dvojnásobném rozpočtu bolavý políček). A moc se nevyplatilo ani letošní pokračování Zabijákova žena & bodyguard, které rovněž nesplatilo ani svůj rozpočet. Budoucnost Ryana Reynoldse je tak momentálně spojována jen s Deadpoolem, popřípadě se streamovacími službami a projekty ve stylu nedávného Red Notice. Na druhou stranu, letošní Free Guy nedopadl vůbec zle a herecký vtipálek nám možná ještě vytře zrak.
Rodák z kanadského Ontaria byl v počátcích nového milénia obrovským hereckým objevem, jemuž byla předpovídána zářná budoucnost. A to hlavně poté, co roku 2007 přesvědčil o svých specifických komediálních kvalitách v úspěšném teenagerském snímku Juno. Tehdy bylo Michaelu Cerovi pouze 19 let. A je určitě velká škoda, že od té doby se jeho filmům vůbec finančně nedaří. Propadla bláznivá komedie Rok jedna s Jackem Blackem, ale především popkulturní pecka Scott Pilgrim proti zbytku světa, která přitom měla pojistit Cerův hvězdný status. Sympatickému herci s věčným klukovským výrazem se i nadále nedařilo a po dalších tržebních fiaskách jako Uvnitř mé hlavy a Crystal Fairy zakotvil u menších produkcí, popřípadě u dabingu animovaných snímků.
O hvězdě Mumie toho bylo napsáno mnohé. Před dvaceti lety se Brendan Fraser vyhříval na vrcholu, kam ho kromě dvou dílů Mumie dostaly i dramatické úlohy ve filmech jako Bohové a monstra. Nešťastný výběr rolí a táhlý, předražený rozvod jej však v podstatě zruinovaly a uvrhly i do českých koprodukcí s Bolkem Polívkou. Kasovní úspěchy začaly ustupovat s rodinným filmem Looney Tunes: Zpět v akci, který kombinoval animaci s herci po vzoru Space Jam. Ač jde o povedenou a příjemnou komedii, diváci ji odmítli a za lístky utratili jen 54 miliony dolarů, což při rozpočtu 80 milionů moc radosti nepřineslo. Ještě hůře pak dopadlo kvalitně obsazené drama To, co dýchám a Fraserův střemhlavý pád dokonaly dobrodružné propadáky Cesta do středu Země a Inkoustové srdce. Kdysi slavného herce, jenž v posledních letech značně přibral na váze, nyní čeká hlavní role v chystaném filmu Darrena AronofskyhoThe Whale. A kdo ví, třeba o něm ještě uslyšíme.
Většina zmiňovaných herců přeci jen zažila světlé a výdělečné období, než se začala stávat prodělečnou značkou. V případě charismatického Clivea Owena se ale zdá, že se na něj lepí smůla celý život. Ač je už dvě dekády uznávaným charakterním hercem, jenž se čas od času pořád objevuje v ambiciózních velkofilmech, jeho snímky diváky v kinech nezajímají. Nijak slavně nedopadl už Král Artuš, který pro Owena znamenal první opravdu velkou hlavní roli – historický kolos stál hodně přes sto milionů, ale vydělal jen trochu přes 200. Potomci lidí, možná nejlepší film Owena i oscarového režiséra Alfonsa Cuaróna, pak s tržbami 70 milionů dolarů naprosto propadl. A to samé lze napsat také o akčňáku Sejmi je všechny, historickém kostýmním dramatu Královna Alžběta: Zlatý věk či o ValerianoviLuca Bessona, který stál přes dvě stě milionů a přibližně stejně utržil v kinech. Zatím posledním ze série bolestivých propadáků je ambiciózní Blíženec s Willem Smithem, jenž měl znamenat technickou revoluci, ovšem studio Paramount zajímaly spíše ztráty přesahující sto milionů dolarů. S budoucností tohoto skvělého a nedoceněného herce to tedy vypadá velmi bledě.
Známá potížistka sice nikdy nebyla tváří drahých velkofilmů, ale jako největší pubertální hvězda z počátku tisíciletí musela následně spolknout hořkou pilulku diváckého nezájmu. Filmy jako Past na rodiče, Mezi námi děvčaty a Protivný sprostý holky byly hity, které z Lindsay Lohan učinily teenagerský idol srovnatelný s Britney Spears. Zrzavé pihovaté děvče ovšem dospělo a publikum přestalo zajímat. Propadla už nepovedená Zpověď královny střední školy, která s patnáctimilionovým rozpočtem vykřesala z kin pouze jednou tolik. O poznání větším fiaskem pak bylo historické drama Emilia EstevezeAtentát v Ambassadoru (tržby 20 milionů při 14milionovém rozpočtu) či rodinné drama Vlastní pravidla (rovněž dvacet milionů). A moc nevydělala ani řezničina Roberta RodriguezeMachete, kde Lohan krátce hostovala. Lindsay Lohan už dávno není ani středoškolskou královnou, ani vyhledávanou filmovou hvězdou – v jejím případě to jde na vrub i komplikovanému osobnímu životu, ovšem stejně jako u ostatních jmenovaných herců se jedná také o odraz slábnoucího diváckého zájmu.