Nabodnuta na lodní stěžeň, roztrhán výbušninami. Skutečný pohádkový teror pod taktovkou Disneyho filmového studia
Každý z vás si asi vzpomene na mongolského válečníka Shan Yua z animované Mulan (1998). Během finálního boje na život a na smrt na střeše jedné z budov v císařském městě Mulan použije velmi vypočítavou techniku. S pomocí duchovního ochránce, dráčka Mushua a cvrčka pro štěstí ukončí Shan Yuův život odmrštěním do skladu plného rachejtlí. Ty následně vybouchnou a jeho osud je zpečetěn. Celá scéna nepůsobí na první pohled tak drasticky jen proto, že animák zcela logicky nenabízí pohled na Shan Yuovy ostatky.
Snad ještě hůř dopadl padouch v animáku Život brouka (1998). Tato pohádka vyprávějící příběh mravenčího smolaře, jemuž leží na bedrech záchrana celého mraveniště, je nejen z těch originálnějších titulů, ale také jedním z těch, které zahrnují opravdu brutální smrt hlavního záporáka. Tentokrát se jedná o kobylku Hoppera, jenž je ve velkém finále uloven ptačí mámou, hledající čerstvé maso pro svá tři vylíhnutá ptáčátka. Jedná se rozhodně o jednu z těch drastičtějších smrtí, protože nabízí pohled na skutečnou bezmoc, vnitřní děs a strach odrážející se v očích ubohé kobylky, snažící se vymanit ze zobáku, zatímco sleduje malé, v hnízdě hladem nadskakující strávníky.
Velitel Rourke z Atlantidy(2001) má jednu z kreativnějších smrtí. Během jeho pokusu o to zmocnit se prastarého ochranného krystalu strážícího ukryté město Atlantidu se sám promění v živoucí krystal. Následně se pokusí svému protivníkovi pomstít i v této na první pohled nezničitelné podobě, jenže to by se nesměl střetnout s rotující vrtulí létajícího stroje, který jeho "tělo" rozcupuje na milióny kousků. Pro dětského diváka je nejspíš přeci jen lepší vidět poletující modré kousky krystalu než části lidského těla a proudy krve.
Ve velmi podobném duchu se odehrála i násilná smrt, kterou Jack Skellington připravil svému strašákovi Oogiemu Boogiemu v Ukradených Vánocích Tima Burtona (1993). Strašák se po svém neúspěšném pokusu o to sežrat Santu Klause střetne v boji na život a na smrt se svým halloweenským králem, kostlivcem Jackem. Oogie ale brzy přijde na to, že proti němu nemůže vyhrát, a tak se pokusí o útěk. Film režíroval Tim Burton, proslulý svými temnými, melancholickými a také poněkud drastickými nápady. Jack jednoduše zatáhne za pytlovinu, ze které je strašák stvořený, ta se rozpáře a jeho vnitřnosti v podobě brouků se rázem ocitnou v rozžhavené lávě. Ten nejbizarnější moment ale nastává ve chvíli, kdy se jednomu z brouků podaří ze spárů smrti uniknout – to ale zasáhne Santa Klaus, jenž se nezdráhá nebohého tvora zašlápnout.
Co takhle trochu bitev s meči a následné probodnutí? O takovém souboji by mohla vyprávět Maleficent z původní Růženky (1959), kdyby jej přežila. Tento souboj ale zároveň zaručeně patří mezi nejvelkolepější a nejepičtější momenty z animovaných pohádek od Disneyho. Během finále zde temná čarodějka vyvolá pekelné síly, s jejichž pomocí se promění v obrovského draka chrlícího zelené plameny. Princ Filip by tento souboj zaručeně prohrál nebýt pomoci tří kouzelných víl, které okouzlí jeho čepel a napoví mu, aby jí trefil Maleficent přímo do srdce. Když se tak stane, meč naplněný kouzelnou mocí porazí temnou magii a čarodějka se v podobě draka zřítí bezmocně do propasti, kde po ní zůstane pouhý černofialový flek.
Dalšího nezapomenutelného konce se dočkal záporák z Krásky a zvířete (1991). Když se Gastonovi podaří uniknout ze spárů smrti zezadu na svého rivala v lásce zaútočí. Sice princi uštědří ránu do boku, ale zároveň ztratí balanc a padá po zádech do propasti pod hradem. V jednom z blízkých záběrů na Gastonův zděšený výraz v očích si můžeme v zorničkách všimnout dvou lidských lebek. Dost zajímavý a krutý detail.
Gastonův pád nebyl prvním ani posledním, který Disneyho studio hlavnímu padouchovi připravilo. Stejný osud potkal například zlou královnu z úplně prvního celovečerního animáku Sněhurka (1937). Poté, co se královně podaří jablkem otrávit svou nenáviděnou nevlastní dceru, uteče do lesů zatímco ji pronásledují trpaslíci. Královně se podaří uniknout až do skal, kde narazí na slepou uličku, a tak je odhodlaná své pronásledovatele zastavit tím, že na ně svrhne velký balvan. Štěstí ale nikdy není na straně padouchů, a tak se během bouře, při níž se scéna odehrává, ocitne pod přímou palbou blesku. Ten ji téměř zabije, navíc ale odlomí kus skály, na které stála, a královna padá do propasti. Je teoreticky možné, že tento pád přežila, jejím směrem se nicméně svalil též onen veliký balvan. Scéně dominuje dvojice supů sedící na větvi a očekávající večeři...
Snad ještě o něco drastičtějším způsobem zahynul ve Lvím králi (1994) Scar. Nejdříve vlastního bratra svrhnul ze skály, navíc se o pár let později pokusil udělat totéž synovci Simbovi. Ten jej ale nakonec přepere a tím, koho čeká krutý pád, je Scar. Přežije ho, ale spiknou se proti němu hyenní poskoci, dotčení slovy, že jsou jen proradnými mrchožrouty. Tentorkát si hyeny pochutnaly na vskutku čerstvém mase.
Možná vůbec nejhorší a nejdrastičtější smrt z pohádkového Disney universa potkala mořskou čarodějnici Uršulu v Malé mořské víle(1989). Tato čarodějnice toužící po pravé lásce se ve finále zmocní Tritonova žezla a koruny a pokusí se mladý nadějný pár navždy oddělit mocnou magií. Uršula se díky kouzlům zvětší do obřích rozměrů a vyvolá vodní vír doprovázený silnou bouří. Právě rozbouřené moře ale nakonec hraje hlavní roli v jejím zániku. Princ Erik se na polorozpadlém vraku lodi vrhne čelem k čarodějnici a vrazí jí ostrý stožár rovnou do srdce. Uršula následně přichází o svou moc i velikost a navždy se potopí do hlubin moře společně s vrakem lodi.
Co se týče disneyovských pohádek, scenáristé a další tvůrci hrozivými osudy určenými padouchům dvakrát nešetřili. Kromě výše uvedených bychom mohli pokračovat dál - macecha Lociky z Na vlásku (2010), Syndrom z Úžasňákových (2004), který skončil rozcupován motorem letadla, tragický pád Frolla ve Zvoníkovi u Matky Boží (1996) nebo osud voodoo čaroděje Dr. Faciliera z Princezny a žabáka (2009). Všechny disneyovské padouchy čeká na konci jejich běsnění jediný osud – smrt. Ta je jediným možným východiskem a vykoupením se z hříchů.