Bylo to o prsa, ale na chvostu celého seznamu nakonec po zásluze skončil snímek, který se zasadil o to, že se plány na DCEU rozpadly. Je pochopitelné, že po rozpačitých reakcích na BvS hlavouni Warnerů trochu znervózněli. Vzít ale prakticky hotový film s jasnou strukturou a nechat ho z 80% přetočit Jossem Whedonem, aby to více připomínalo jeho Avengers a co nejméně se zajímalo o nové postavy, to byl vpravdě sebevražedný (a zpětně i značně nepochopitelný) tah. Už z kin bylo patrné, jak mizerně tenhle pokus o změnu směru dopadl, teprve až s vydáním Snyderova sestřihu je ale evidentní, o jak často nesmyslné ústupky šlo. Nová verze nicméně nedává na Whedonovu kino-kastraci přímo zapomenout. Spíš z ní vytvořila kuriozitu na téma "co vše způsobí zásahy studia". A nejzbytečnější zářez v celé sáze.
Warneři dostali přes prsty hned dvakrát za to, že hodně kecali do natáčení v rámci DCEU (u výše zmíněné Ligy a Sebevražedného oddílu, k němuž se dostaneme). U první Wonder Woman ještě tlačili na akčnější konec, zato u dvojky kvůli obavám z další vlny kontroverze (navíc tenhle film točila žena, takže by případný pozdější lynč byl o to horší) raději dali ruce pryč úplně. A ironií osudu je, že se to také nevyplatilo. Inu, extrém vystřídal extrém. Wonder Woman 1984 nelze upřít zajímavou výchozí zápletku, ale tím to končí. Zasazení do osmdesátek je zbytečné, akce nezajímavá, drama jalové a poselství sporné. Zůstala jen fantastická Gal Gadot, sympaťák Chris Pine a příběh zahleděný do sebe. Zrovna tady by se býval nějaký dozor sakra hodil.
Nebylo toho mnoho, co v Sebevražedném oddílu opravdu fungovalo. Jestli se ale na něčem všichni shodli, byla to Harley Quinn v podání Margot Robbie. Šlo o jeden z těch vzácně dokonalých castingů. Když padly plány na vše možné (včetně sólovky Jokera s Harley Quinn), rozhodli se Warneři dopřát Robbie velké sólo. A protože u "sousedů" slavili s Deadpoolem a Sebevražedný oddíl to mimo jiné schytal za "mládeži přístupno", šla Harley cestou drsnější zábavy. Škoda, že to nevyšlo. Správné ingredience tu totiž nechybí. Obsazení nových postav je fajn, skladba hravá a vtipů je rozeseto nespočet. Jen to jako celek vůbec nešlape. Částečně i proto, že Harley Quinn již není pouhým kořením, ale musí v hlavní roli fungovat i jako komplexní charakter. A jakmile se všechno točí jen okolo ní, není s ní taková zábava.
Pokud jsme do téhle chvíle mluvili i spálených šancích a mizerných produkčních/tvůrčích rozhodnutí, u Batman v Superman se není na co vymlouvat (snad vyjma snahy dohnat dvěma filmy to, co Marvel budoval dekádu). Snímek chce nabídnout takový ten správně epický a osudový komiksový příběh. Bere si opravdu těžké téma (střet dvou superhrdinských ikon), hází do placu mnohé významné postavy z universa, má silný vizuál, údernou hudbu, dobrý casting, nejeden strhující moment a... opravdu pitomý scénář, který veškerou snahu neskutečně degraduje. A nebavíme se o patosu, který k žánru ve Snyderově podání patří, ale o logických dírách, jaké by Superman viděl i z vesmíru (a bohužel je nedokázal uspokojivě zalepit ani prodloužený sestřih na Blu-ray). Je to škoda, protože jinak je vlastně vše na svém místě. Upřímně se ani nelze divit, že po téhle šlamastice ve studiu zpanikařili. Že to udělali tím nejhorším možným způsobem je již druhá věc.
Pořád ještě nejsme z lesa venku. Sebevražedný oddíl je další fascinující ukázkou selhání studia. Tohle je ale zajímavé tím, že bylo střiženo v duchu... traileru! Když studio vidělo, jak dobře si vedla upoutávka s medailonky jednotlivých postav, rozhodlo se ve stejném duchu udělat celý film. Opravdu - střih snímku dalo na starost studiu, které bylo podepsáno pod zmíněnou upoutávkou. Přirozeně se také tlačil dolů temný tón, aby to nedopadlo jako BvS, něco se přetočilo, hodně toho skončilo na podlaze střižny, prostě chaos. Navzdory všemu vyřčenému Sebevražedný oddíl docela funguje jako popcornová jednohubka (hodně za to vděčí přesnému obsazení). Týmovka superpadouchů každopádně slibovala víc. Nakonec z toho vzešla story o partičce relativně neškodných rebelů, kteří se přes kupu hlášek a drobných konfliktů probojují k tradičnímu finálnímu digibordelu. Fanoušci nyní bojují za režisérský sestřih a studio je zatím proti s tím, že "tohle nikdy nevznikne". Vzhledem k tomu, jak vše Warneři vedou, bychom to tak černě neviděli.
A přecházíme do té lepší poloviny, která vesměs potvrzuje, co kritici říkali od začátku - že byla pitomost s DCEU spěchat a napřed měly prostor dostat sólovky. Ty vstupní totiž fungují o poznání lépe. Shazam! končí poslední hlavně proto, že měl nejmenší ambice (a rozpočet) a zatímco ostatní hrdinové jsou prezentováni v obřích dobrodružstvích a fešných kulisách, Shazam! je klasická rodinná komedie pro mladší diváky. A v rámci zvolených mantinelů film funguje. Zkrátka žánrová oddechovka, která DCEU chyběla.
Aquaman měl od začátku dobře našlápnuto tím, že Jason Momoa je pro roli neskutečná výhra. Jestli nějaký chlap může jen přes plátno přepisovat u lidí sexuální orientaci, je to jednoznačně on. Bylo otázkou, jak si povede v sólovce, protože ve Whedonově týmu byl jen takový mručící rocker v pozadí. Momoa naštěstí potvrdil, že sám utáhne celý film. Ten navíc tvůrci vybavili ohromujícím podmořským světem (je z toho takový podvodní John Carter). Ano, není tu vlastně nic moc výjimečného a zase se jen nastavují budoucí linky. A hororový guru James Wan se u kormidla pořádně předvede v jediné scéně (loďka na otevřeném moři). Ale Aquaman rozhodně baví, dobře utíká, má skvělý casting vedlejších postav (Patrick Wilson, Nicole Kidman, Willem Dafoe, Dolph Lundgren), strhující akční scény a ukazuje svět, do kterého se chce komiksový nadšenec pravidelně vracet. A to není na origin vůbec málo.
Jak se v rámci DCEU nedařilo držet nastavený směr a nějak smysluplně budovat celé universum, jednu věc tahle série uměla od začátku - obsazovat klíčové role. Gal Gadot je toho důkazem. Jen málokdo tipoval, že právě ona bude dokonalou trefou pro Wonder Woman(fanoušci si pro roli vysnili jiné, podstatně vyvinutější favoritky). A přesto, navzdory všem předpokladům, si Gadot roli s přehledem ukradla. Nástup Wonder Woman do akce v BvS je zcela bez přehánění nejlepší moment celého filmu, který funguje i při opakovaných projekcích. A je to do velké míry zásluha právě Gadot. První Wonder Woman se její osobnosti plně podřizuje a jde nejen o jeden z nejlepších filmů DCEU, ale komiksových originů vůbec. O to více zamrzí, jak špatně dopadlo pokračování. Doufejme, že třetí díl bude k Dianě přívětivější.
Start celé ságy ustál Zack Snyder s ohromnou sebejistotou (možná i proto působí scénář k BvS tak hrůzostrašně). První půle Muže z oceli nabízí tíživost osudu, nejasnost vlastních cílů, víru i beznaděj. A hlavně nikam zbytečně nespěchá. Henry Cavill má tak dostatek prostoru, aby mohl s rolí opravdu splynout a všechna témata dodávají Supermanovi dosud nevídaný rozměr. Zmínit je třeba též opravdu dech beroucí úvod na Kryptonu a famózní casting obou Supermanových otců, kteří se následně postarají o nejemocionálnější momenty filmu. Od prvního místa Muže z oceli vytrhává jen přepálené akční finále, které ke zbytku podívané moc neladí. Působí tlačené na sílu, aby si milovníci destrukce přišli na své a je jak z jiného filmu. Což nic nemění na tom, že jde o špičkový start DCEU a skvělou sólovku.
Místo, které bude pro mnohé problematické. S tak velkou kampaní, jakou tenhle fanoušky vymodlený sestřih měl, přichází i velká kritika. A najdou se tací, kteří na filmu nenechali nit suchou. Statistiky nicméně mluví jasně. Ze všech zmíněných kousků je Liga spravedlnosti Zacka Snydera zdaleka nejlépe hodnoceným kouskem napříč celým spektrem (a to jak v rámci recenzí, tak i diváckých ohlasů). To je prostě fakt. A osobně si myslím, že nejde o nezasloužený úspěch. Jistě, film je dlouhý. Ale nabízí ucelenou a propracovanou vizi, zajímavé postavy, konečně Liga působí (v potřebný moment) jako tým a nechybí velké emoce. Je až šokující, o kolik lépe tu Snyder oproti BvS pracuje s příběhem. Je ohromná škoda, že něco tak velkého a pečlivě poskládaného nebude pokračovat. Ale oni by to nejspíš stejně zase Warneři nějak zvrtali, takže berme Ligu spravedlnosti Zacka Snydera jako skvělé rozloučení s "největší komiksovou sérií, která nebyla".