Recenze 4. 11. 2020
Talentovaný Roman, nebo umanutá Pavlína? Finále MasterChef Česko 2020 bylo nervydrásajícím kuchařským duelemSvatba na první pohled se s Výměnou manželek rozhodně nedá srovnat. Druhý zmiňovaný pořad plní dlouhé roky stránky bulváru bizarním výběrem zúčastněných, nahlížením do pro mnohé neviděných sociálních bublin naší společnosti a natáčecí smlouvou a financemi posvěceným parazitováním (je oním parazitem spíš profesionální televizní štáb nebo divák, který se sledováním životů druhých často vyhýbá sám sobě?) na cizím neštěstí zinscenovaném do pouhých několika desítek minut.
Ujetost a bizár ve "Svatbě" až na drobné výjimky odpadá. Česká verze reality show je koupenou licencí, v níž se tvůrci ohánějí tím, že přinášejí originální sociální experiment, v němž se dva dobrovolníci (žena a muž, uvidíme, zda časem dojde i na registrované partnerství) prvně setkávají během svatebního ceremoniálu na základě predikce "atraktivity a kompatability" od odborníků na lidskou genetiku, psychologii a vztahy. A mají měsíc na to se spolu sžít, nebo s "chomoutem" prásknout a jít si zase po svých. V tom to aktéři show mají v porovnání s Výměnou manželek o poznání jednodušší, motivace pro účast ve "Svatbě" jsou totiž různé a ne vždy jde danému člověku skutečně o to najít si partnera na celý život (je to prostě jen hra na manželství, v níž nikomu kromě potecionálního partnera a sebe nemůžete ublížit).
"Svatba" stojí a padá spolu s charismatem a motivacemi protagonistů. Sestřička Natalie a podnikatel František do toho "praštili" v prvním dílu. Působí jako nesourodá dvojice, které ke sblížení nepomohou ani exotické kulisy ostrovu Zanzibar. Věkový rozdíl 13 let, kdy jí je 23 a jemu 36, zkrátka a jednoduše nemůže fungovat v případě, kdy on ví, co chce, a ona teprve hledá, co nechce. Skutečně pár Natalie a Františka vybírali vztahoví experti? Nebo spíš dramaturgií záměrně zamíchali autoři pořadu, aby bylo tak říkajíc dusno? Viděl bych to na variantu "B".
Štěpánka (31 let) a Pavel (38 let), kteří šli k oltáři ve včerejším dílu, naopak působí jako "ideální dvojice". Ona je extravagantní "pin-up girl" z autobazaru, on optimistický kuchař s životními zkušenostmi ze zahraničí. Mají své za sebou a vážně věří tomu, že jim účinkování v reality show může změnit život (k lepšímu). Nebýt této dvojice, nebylo by se v rámci druhé "Svatby" de facto na co dívat.
Product placement prokládaný klasickými televizními reklamami je hotové peklo (reklama na cestovku, zámek, svatební salon apod.). Avizovaní odborníci na vztahy a genetiku dostávají minimum prostoru (částečně jde pochopitelně i o PR jejich aktivit). Prostřihy z jednotlivých prostředí, situací a stylizovaných výpovědí v zákulisí nepůsobí vůbec dynamicky, ale spíš vytrhávají z děje (v tomhle smyslu podle mě nejde o klasickou reality show, ale o mix několika žánrů) a působí rušivě.
O čem podle mě vypovídá Svatba na první pohled? Částečně o krizi příležitostí a seznamování. Adepti show musejí být často zoufalí (pokud nejde o vtipálky a "dobrodruhy"), když jdou dobrovolně do "chomoutu" kvůli pouhé možnosti se s někým "zajímavým" seznámit. Částečně jde o krizi komerční televizní zábavy, protože tenhle formát narozdíl od Výměny manželek v České republice zkrátka fungovat nebude. Na extroverty typu Štěpánky a Pavla narazíte vzácně, v tom se americký formát míjí účinkem. Návaznost na bulvární média je zřejmá a když si člověk přečte některé emocionálně přepjaté titulky a "články", přičemž daný díl pořadu viděl, musí pochopit, o jak senzacechtivý "podvod" se ve výsledku jedná.
Stále si ale myslím, že "Svatba" je čajíček v porovnání s tím, jakou "službu" všem zúčastněným a divákům přináší Výměna manželek, která po středeční "Svatbě" na TV Nova následuje. Tady se všemožných chomoutů budou aktéři reality show zbavovat jen velmi těžko. A divák si bude lebedit, že na tom vlastně vůbec není tak špatně a do konce svého života nebude mít potřebu dělat lautr nic.