Umělci (a mezi nimi i filmaři) ale vždy směli provokovat, posouvat hranice a cenzuru obejít. V současnosti to ale mají o dost těžší, nesmí nikoho urazit, politická korektnost je nutností, stejně jako správné rasové složení hereckého obsazení... Někdy to dá skutečně pořádnou práci dát to všechno dohromady. No a pak je tu Čína. Přes její cenzory jen tak něco neprojde a pokud se tvůrci nepřizpůsobí a na filmu nezmění požadované aspekty, může se snadno stát, že do Číny se prostě nepodívá a ztratí ohromný trh. Co s tím? Většinou dojde na nějaký ten kompromis, ale někdy se prostě filmaři zatvrdí a stojí si za svou prací s tím, že kvůli nějakým chytrákům na úřadě svou práci měnit nebudou. Zde jsou ti režiséři, kteří řekli čínské cenzuře ne.
Quentin měl problémy s Čínou již dříve, nejprve se týkaly Nespoutaného Djanga a nyní se objevily trable s Tenkrát v Hollywoodu. Ovšem zatímco v prvním případě se cenzorům nelíbila přílišná dávka násilí, v druhém oslovila cenzory sama Shannon Lee, dcera legendárního mistra bojových umění Bruce Leeho. Shannon se nelíbilo, že je její otec ve filmu ztvárněn dosti nelichotivě a trvala na vystřižení všech scén, ve kterých se postava Bruce Leeho v podání Mikea Moha objevuje. To ale Tarantino striktně odmítl.
I Christopher Nolan byl nucen, aby ze snímku Temný rytíř vystříhal všechny scény, kde zkorumpovaný obchodník letí do Hong Kongu. To se ale nestalo a Nolan i studio Warner Bros. se rozhodli, že čínský trh může jít k šípku.
Ani snímek Skrytá identita se nikdy do čínských kin nepodíval. Pokud se domníváte, že to bylo kvůli velké dávce násilí, mýlíte se. Cenzorům vadilo to, že ve snímku bylo několikrát zmíněno, že čínské úřady tajně nakupují pokročilé vojenské vybavení. Scorsese samozřejmě odmítl na svém filmu cokoli měnit.
Ani jeho Lara Croft: Tomb Rider - Kolébka životase v Číně nepromítala. A co cenzorům vadilo tentokrát? Podle jejich názoru byla čínská společnost ve filmu ztvárněna jako chaotická a bez silné vlády.
Snímek Kapitán Phillips vypráví skutečný příběh amerického námořního kapitána zajatého somálskými piráty. Mohlo by se tedy zdát, že ve filmu čínská cenzura nic nenajde. Omyl. Proč se tedy Tom Hanks jako Phillips do čínských kin nepodíval? Protože byl zachráněn armádou Spojených států! Armáda vyslala vojenskou jednotku na záchranu jediného svého občana, což by čínské vojsko nikdy neudělalo. Takže proto.
Paul Feig i studio Sony byli připraveni na to, že jejich Krotitelé duchů neuspějí. A měli pravdu. Filmy s paranormálními jevy mají v Číně stopku. Ne, že by úplně všechny automaticky do kin nešly, ale zcela jasně musí být na konci filmu jasné, že všechny tyto jevy - duchové, strašidla, démoni a další - jsou pouze výplody lidské fantazie. Pokud se tak nestane, tradá.
Ani jeho Purpurový vrch nesměli čínští diváci vidět. Mohlo by se zdát, že právě proto, že se ve filmu také objevují paranormální jevy, ale to byl pouze jeden z důvodů. Cenzorům hlavně vadil vyobrazený romantický vztah mezi sourozenci.
Ano, Millerův film Šílený Max: Zběsilá cesta se do kin v Číně nepodíval. Ačkoliv oficiální důvod, proč přes cenzuru neprošel, nebyl zveřejněn, jsou hned dvě možnosti. Proslýchá se, že důvodem bylo dystopické téma, na které jsou v Číně také alergičtí stejně jako na násilí, paranormální jevy nebo témata různých sexuálních orientací. Navíc má Čína přesně daný počet zahraničních filmů, které za rok pustí do kin, takže i kdyby Miller byl ochotný film změnit, možná by mu to stejně nebylo platné, jelikož mohl skončit pod čarou.