Nolan nedělá nic polovičatě. Když postava Heathe Ledgera Joker z filmu Temný rytíř (2008) vyhodí do povětří nemocnici, jde o skutečnou budovu, kterou režisér v Chicagu se svým štábem opravdu zdemolovat.
Evakuace 300 tisíc vojáků z francouzského přístavu Dunkerk během 2. světové války slibuje nebývale fyzický a emocionální zážitek. Jak k natáčení milovník třetího rozměru a netradičních obrazových formátů přistoupil?
V Dunkerku Nolan popisuje památnou heroickou událost 2. světové války, kdy se podařilo z odříznutého francouzské území přes Lamanšský průliv přepravit na Britské ostrovy přes 300 tisíc spojeneckých vojáků. I proto se Nolan během natáčení nehodlal spokojit se zaběhlým přístupem k válečnému příběhu. Koneckonců, i on je Brit, hrdý na dosti náročnou logistickou operaci, kdy svou kůži nasazovali majitelé těch nejmenších rybářských bárek.
„Neustále jsem se vracel k vyprávění z první ruky, ve kterém pamětníci popisovali obrazy a zvuky z toho, co prožívali, když byli na pláži, nebo když nad pláží přelétávali v letadle, nebo když na lodích z Anglie připlouvali na pomoc vojákům, kteří uvízli ve Francii,“ svěřuje se Nolan. „Myslím, že pro všechny zúčastněné byla jednou z nejstrašnějších a nejhorších věcí nejistota pramenící z toho, že nikdo přesně nevěděl, co se děje.“
Vedle toho, že štáb Dunkerku najal a postavil na tamní pláže tisíce komparzistů, používal Nolan a jeho hlavní kameraman Hoyte Van Hoytema těžkopádné - téměř 25 kilogramové - IMAX kamery způsobem, jakým ještě nikdy nebyly v celovečerním filmu použity. „Hoyte natočil kamerou z ruky několik velmi efektních scén již pro Interstellar. Na základě toho jsem se mu rozhodl oznámit, že v tomto filmu to tak bude dělat ve velkém,“ říká Nolan. „A to si pište, že jsme mu během natáčení museli zaplatit celou řadu masáží.“
Velkoformátové kamery umožnily sledovat herce kamkoliv se hnuli – ať už to byl nováček Fionn Whitehead vlekoucí po pláži na nosítkách raněného kamaráda nebo Tom Hardy v kokpitu skutečné stíhačky Spitfire. Tento způsob natáčení umožnil zprostředkovat jistou intimitu, která se s formátem IMAX obvykle nespojuje. „Mohli jsme s řadou postav nasednout do malého člunu a natáčet jako kdybychom natáčeli kamerou GoPro,“ dodává režisér.
Upoutávka na Dunkerk:
Podařilo se Nolanovi zúročit investované finance, techniku a zápal pro věc? Na to si budeme muset počkat do 20. července, který má Dunkerk v českých kinech premiéru.