Herec Mickey Rourke napsal scénář o boxerovi Johnny Walkerovi, který - jak správně tušíte - utopil zářivou kariéru na dně sklenky a majitelce manéže se pokouší pomáhat s prodělečným provozem podniku. S každým následujícím úderem do hlavy se ale jeho zdravotní stav zhoršuje. Rourke scénář napsal na základě svých boxerských zkušeností, kdy spíš než ringy vymetal bary. Neúspěšná sportovní kariéra nám přinesla jednoho z nejcharismatičtějších herců filmového plátna. Vedle Rourkea v Homeboyovi září podlý manažer Christopher Walken, v soundtracku Eric Clapton a jako kulisa newyorská zábavní čtvrť Coney Island.
Jedna česká vlaštovka. A ne jen tak ledasjaká. Pěsti ve tmě nastartovaly kariéru Marka Vašuta, který pod dohledem boxera a kaskadéra Jaroslava Tomsy podal obdivuhodný výkon. Příběh filmového Vildy Jakuba byl inspirován skutečným boxerským esem - Vilémem Jakšem. Ten se stal roku 1935 vicemistrem světa. Jeho budoucí hvězdnou kariéru zastavila válka, angažmá v RAF a havárie bombardéru v roce 1943. Ve filmu je to ale "trochu" jinak. Jakub bojuje s nacistickou propagandou, která má drápy i v boxerském ringu. Dvojitou prohru Jakub spolkne, když jej opustí milovaná dívka. Pěsti ve tmě jsou poctou odhodlanému lidskému duchu, tuzemskému meziválečnému boxu a pověstným zápasům v pražské Lucerně.
Druhý celovečerní film někdejšího fotografa a budoucí kinematografické ikony se točí kolem newyorského boxera Davy Gordona (Jamie Smith), jehož okouzlí Gloria (Irene Kane), dívka od vedle. Ta žije ve spárech gangstera Rapalla (Frank Silvera). Podaří se Davymu svou milovanou osvobodit? Snímek s nádechem žánru noir se sice boxu věnuje jen v první polovině, záběry z padesátých let nicméně stojí za to. Dvakrát tolik, když je pečlivě komponoval mistr detailu Stanley Kubrick.
Jeden z největších sportovců 20. století, ale taktéž jedna z nejvýznamnějších osobností světa vůbec. Řeč je o Muhammadu Alim, legendárním boxerovi těžké váhy, který porazil většinu svých protivníků, rasismus a další bariéry. Jediné, na co nestačil, byla Alzheimerova choroba. Oscarem oceněný dokument Muhammad Ali: Na vrcholu zachycuje boxera v africkém Zairu roku 1974 během čekání na legendární zápas s Georgem Foremanem, překřtěný na "Rachot v džungli". Dokument se na Aliho dívá jako na schopného řečníka a sjednotitele "černého kontinentu", který si neodpustil kritiku rasové diskriminace v USA. Co v současnosti zvládají herci, zpěváci a hudební kapely, dokázal v 70. letech Ali. Po jeho návštěvě Zairu chtěl být boxerem každý místní kluk.
Box a ring není jen doménou chlapů. Ve sportovním dramatu Million Dollar Baby to dokazuje Hilary Swank. Herečka se v téhle psychologicko-sportovní sondě obešla bez dablérky. A za svou roli odhodlané Maggie, s kterou se osud nepáře, si odnesla Oscara. A byl to jeden ze čtyř slavných "plešounů". Druhý šel za Morganem Freemanem, jedním z Maggiiných filmových trenérů. Třetí za režisérem, hercem a hudebním skladatelem Clintem Eastwoodem, který během natáčení ohromil perfektní fyzickou kondicí. Million Dollar Baby se stal během udílení Oscarů též nejlepším filmem roku 2004. Splňuje všechny parametry - nechybí zde tah na branku, prvotřídní herecké výkony, kostlivci ve skříni, silné emoce a překvapivý zvrat.
Boxerský ring, kde se hrdina nepere jen se svým soupeřem, ale s vlastními démony, připomíná též oscarovýFighter. Tentokrát se bude prát špinavé prádlo uprostřed rodinného klanu. Dickie Wara (Christian Bale) býval šampionem, ale neustál porážku a dal se na drogy. Mladší bratr Micky (Mark Wahlberg) chápe, že jinak než boxem se z chudého dělnického prostředí nevyhrabe. Bratr-trenér mu ale neustále háže klacky pod nohy, tak se Micky rozhodne stát se sám sobě trenérem. I sebeslavnější úspěch ale pošramocené rodinné vztahy nezahladí. Fighter dokazuje, že se dá v rámci "boxerského žánru" i v 21. století přijít se zajímavým námětem. Herecké výkony a zpracování pomineme - samozřejmě jsou prvotřídní.
Mickey Rourke podruhé. Tentokrát v mnohem lepší formě než v případě Homeboye, navíc v jediném filmu žebříčku, kde nejde o box, ale o wrestling. I tahle show pro oko a emoce diváka zatraceně bolí. Aronofsky to natočil oproti veškerým očekáváním nebývale civilně a minimalisticky. Na audiovizuální halucinační scény a černé můry z autorovy tvorby (Requiem za sen, Černá labuť) můžete zapomenout. Mickey Rourke se vrátil ve velkém stylu. Jeho výkon vás strhne fyzicky i emočně. Wrestler i ve 150 kilových chlapech odhalí kluky, kteří pláčou. Snímek byl dvakrát nominován na Oscara.
Téměř 42 let uplynulo od premiéry kultovního Rockyho. Sylvester Stallone, který si hvězdného boxera nejen zahrál, ale jeho příběh také napsal, se inspiroval u zápasu Muhammada Aliho. Práce mu šla od ruky, se scénářem byl údajně hotov za tři dny. Do té doby neznámý herec se stal přes noc hvězdou první velikosti. Slavný kritik Roger Ebert Stalloneho dokonce překřtil na "nového Marlona Branda". Rocky získal deset nominací na Oscara, přičemž si odnesl sošky za nejlepší film, režii a střih. Film se zapsal do duší diváků díky řadě hlášek, kultovních scén a ikonické hudbě. Ty, co se zajímají o zákulisní perličky, překvapí například to, jak režisér Avildsen natočil závěrečný zápas Rockyho s Creedem. Proběhlo to od konce, takže maskéři z obou borců postupně sloupávali vrstvy monoklů a dalších zranění. Na konci natáčecího dne byli herci jako ze škatulky.
Když má boxer dost starostí sám se sebou, natož se svým soupeřem, je to docela průšvih. Své o tom ví Jake LaMotta, jehož příběh v další žánrové klasice nezapomenutelně ztvárnil Robert DeNiro. Nezvladatelný italský temperament, epileptické blesky fotografů, které režisér Scorsese využil jako invenční střihové spojováky, postavičky gangsterského rázu (zabijácký Joe Pesci) a zašlá sláva obtloustlé hvězdy uprostřed hudebního klubu. Scorseseho styl vyprávění nemusí sednout každému, ale ten, kdo se rád prodírá klenoty kinematografie, by tuhle klasiku neměl minout. Černobílá Zuřícímu býkovi sluší. Stejně jako dvojice Oscarů - za nejlepší střih a herecký výkon Roberta De Nira.