Hra na oliheň jako velký podvod? Indický filmař tvrdí, že fenomén Netflixu ukradl jeho nápad
Vždy se najde někdo, kdo by si z obřího fenoménu rád ukousnul. Sám Netflix tak učinil přidruženou reality show Hra na oliheň: Výzva, s níž přenesl koncept fiktivního jihokorejského seriálu do mezinárodní televizní soutěže, ve které naštěstí nešlo o holé životy. Pokud to náhodou ještě nevíte, Hra na oliheň od scenáristy a režiséra Dong-hyeok Hwanga (Dogani) pojednává o přísně utajovaném podniku pod drobnohledem bohaté smetánky, v němž sociálně slabší jedinci po dobrovolné přihlášce šokovaně zjišťují, že slibovaná soutěž o velkou peněžní odměnu má hlavní nehumánní pravidlo – prohrávající umírají a naživu zůstane jediný výherce.
Soham Shah přitom u newyorského soudu vznesl žalobu, podle níž seriál obšlehl hlavní zápletku, postavy, motivy, atmosféru, zasazení i celé sekvence z jeho vlastního snímku Luck. Ten vznikl před patnácti lety, kdy Hwang údajně začal se psaním svého budoucího fenoménu, který v prosinci Netflixem otřese druhou sérií. Jeho synopse z dobové recenze plátku The Indian Express zní následovně: „Ram je obyčejný člověk, který potřebuje hodně peněz. To samé platí pro Ayeshu, Majora a Shortcuta. Přichází Velký sázkař Musa a jeho pravá ruka, kteří dají tuto finančně zuboženou skupinu dohromady a odvezou je do Jižní Afriky, kde budou hrát o své štěstí a o vlastní životy.“
Shah má zaostřeno na nespecifikované odškodnění a hodlá Netflixu zabránit, aby dál paraziticky těžil a vydělával na produktu, který podle něj porušil autorská práva. Luck byl podle režiséra v době premiéry široce dostupný a Hwang film pravděpodobně viděl, což jej inspirovalo k psaní vlastní série. Hra na oliheň má dle společnosti Bloomberg hodnotu kolem 900 milionů dolarů a zástupce Netflixu podal směrem k žalobě jednoduché vyjádření: „Toto tvrzení nemá žádné opodstatnění. Hru na oliheň vytvořil a napsal Hwang Dong Hyuk a máme v úmyslu se proti této záležitosti energicky bránit.“
Žaloba přitom tvrdí, že oba příběhy vypráví o skupině zoufalých, zadlužených lidí, které nalákají k účasti v sérii soutěžních her o velké sumy peněz, jen aby později zjistili, že prohrát znamená zemřít. Shahův film dle reportu webu TMZ rovněž obsahoval bohaté diváky, kteří sázeli na hráče a soutěž si zpestřovali vysokými sázkami, zatímco se hráči snažili zůstat naživu, aniž by přitom zaprodali svou duši.
Jak stojí už v perexu, podobných námětů se v tomto století vyrojila spousta, částečně přitom pramení z akčního subžánru honu na člověka, který zahájila Nejnebezpečnější hra z roku 1932. Přihoďte špetku či celou hrst dystopických přísad a vedle Battle Royale dostanete třeba Únikovou hru, Běžícího muže, jehož do moderní verze právě předělává Edgar Wright, nebo seriály Liar Game a 3 %. Luck se mezi těmito mainstreamovými souputníky ztrácí, v době uvedení v kinech vydělal pouze půl milionu dolarů.
Vytáhnout do boje proti Netflixu se přitom nevyplácí. Zkoušely to egyptské instituce v reakci na pobuřující seriál Africké královny - Královna Kleopatra, v němž si starověkou vládkyni zahrála herečka tmavé pleti Adele James. Scenárista Jeffrey Kennedy pro změnu osočil tvůrce seriálu Stranger Things z toho, že okopírovali jeho příběh o dívce se speciálními schopnostmi, která čelí monstrům z jiné dimenze. Autor loni žalobu odvolal tři roky po jejím vznesení a jen pár týdnů před plánovaným startem procesu.