Bílý lotos je napodruhé o kus temnější. Opět se ale jedná o jeden z nejlepších seriálů roku
Místo Havaje se tentokrát podíváme na Sicílii, kde se opět sejde skupinka hostů, kteří marně doufají, že najdou chvíli klidu a míru. Jenže těžko uniknout před těžkostmi života, když nemůžete nechat doma sebe sama. Vše začíná, podobně jako minule, zjištěním, že kdosi zemřel. Nevíme kdo, nevíme proč. Následně se přesouváme o týden zpět, kdy se k italským břehům blíží loď s našimi hrdiny a hrdinkami. Kdyby tušili, co je čeká, nejspíš by odmítli vystoupit na břeh.
Není kam uniknout
Potkáváme syna, otce a dědečka, (Adam DiMarco, Michael Imperioli, F. Murray Abraham). Navštěvují místo, odkud pochází jejich rodina, byť skutečné kořeny byly přetnuty už dávno. Dokonce ani nejstarší z nich už nemluví italsky, natož aby chápal místní zvyky. Žádná žena z jejich rodiny se přidat nechtěla, protože otec se dopustil něčeho hrozného, co vyvolalo krizi, jež pravděpodobně skončí rozvodem. Tři muži tedy využívají volného týdne k tomu, aby nevyhnutelnému konfliktu ještě na chvíli unikli.
Tato dějová linka se věnuje hlavně generačnímu předávání nešvarů nezdravé maskulinity. Dědeček je šovinista, který s každou ženou mluví jako s Barbie určenou na hraní (jemně řečeno). Kvůli jeho věku to už moc lidí neřeší, jen si občas vyslouží pozvednuté obočí. Je ale jisté, že tenhle muž v minulosti nebyl ideální hlavou rodiny. Svého syna nenaučil udržovat funkční vztahy s ženami, vždyť manželka i dcera na něj pouze ječí do telefonu, kdykoli se ozve, a nechtějí ho už nikdy vidět.
Nejmladší z trojice se zdá být nejblíže šanci uniknout z tohoto koloběhu. Coby student Stanfordu je zjevně vzdělaný a velmi reflexivní ohledně neblahého vlivu obou svých mužských předků. Toxicitě, kterou jeho otec přejal od dědečka, se chce sám vyvarovat. Jenže umět pojmenovat problém není totéž jako zvládnout se s ním vypořádat.
V další příběhové linii sledujeme dva sezdané páry, které se vydaly na společnou dovolenou. Harper a Ethan (Aubrey Plaza a Will Sharpe) přijali pozvání Daphne a Camerona (Meghann Fahy a Theo James), přestože se zdá, že jsou vůči celé akci poněkud rezervovaní. Ethan a Cameron byli spolužáci a spolubydlící, Cameron tehdy platil za hlasitějšího, oblíbenějšího, úspěšnějšího u žen a rychle vydělal velké peníze. Nyní konečně zbohatl i Ethan. Harper spekuluje, zda její manžel celý pobyt využívá jako snahu konečně se před Cameronem vytáhnout a získat jeho respekt, nebo ho snad dokonce ponížit. Ethan samozřejmě tvrdí, že za vším je jen nevinná touha strávit čas s dávným kamarádem.
Tuto část Lotosu je asi nejbolestivější sledovat. Připadáme si uvěznění v pekle, které je zaplněné výhradně pasivně agresivním small talkem. Harper s Ethanem jsou kulturní, sečtělí lidé, kteří chodí volit a probírají spolu všemožná společenská témata. Daphne a Cameron se jeví jako bezduší boháči bez zájmu o cokoli kromě dobře stráveného času. Není jasné, co je – krom sexu – vůbec drží pospolu. Harper si vytyčí za cíl odhalit nějaké děsivé tajemství pod povrchem, které by dokázalo, že takhle bezmyšlenkovitě spokojený pár musí své štěstí jen předstírat. A čím víc se snaží dokázat, jak moc dysfunkční jsou noví přátelé, tím víc prasklin se objevuje v jejím vlastním vztahu.
A v neposlední řadě se vracíme k naší staré známé Tanye (Jennifer Coolidge), která se i se svým (několikátým) manželem Gregem (Jon Gries) pokouší zažít vysněnou dovolenou v Itálii, během níž se bude moct cítit jako Monica Vitti. Tanya je poněkud labilní multimilionářka, dědička nezměrného majetku, která nemá na práci nic jiného než hledat lásku a štěstí. A právě to se jí nedaří.
Tanya není zlá žena, neumí být ale tak úplně „dobrá“. Upíná se na všechny okolo sebe a požaduje od nich loajalitu a věrnost, ale jakmile je spotřebuje a nabude dojmu, že nejsou „těmi pravými“, z minuty na minutu je odhodí a přesouvá se o dům dál. Její linka má nejblíž nejen k frašce, ale také k tragédii, protože Tanya působí (možná v důsledku závažného traumatu, jak je v jednu chvíli naznačeno) jako člověk patologicky neschopný navázat oboustranně zdravý intimní vztah. A nejvíce tím nyní kromě jí samotné trpí její mladá asistentka Portia (Haley Lu Richardson), jež se o ni má strat, přestože se sama potýká s krizí kvůli své neschopnosti pociťovat štěstí.
Hoďte kamenem. Jen to zkuste!
Krom toho sledujeme ještě několik dalších zápletek, většina děje se ale soustředí na tento triptych. A přestože recenze ještě nezná rozuzlení ani konečnou eskalaci, je nutné říct, že režisér a scenárista Mike White zvládl i se zcela novým setem postav dojít ke stejně silnému výsledku. Sledovat Bílý lotos opět bolí tím nejhorším způsobem. Chování jeho postav marně se potýkajících s limity vlastního intelektu, sociálního i rodinného vychování a nakonec i se s mentálním zdravím je bolestně povědomé.
Není nám umožněno se nad někoho povýšit, někým pohrdat, někoho odsoudit, protože každý hozený kámen se nakonec vrátí jako bumerang. Ne že by z jedinců White snímal odpovědnost za snobství, ignorantství, šovinismus, sexismus, závist či malichernost. Ani je nezobrazuje jako ekvivalentní chyby. Nejde o to, abychom přijali, že „každý je nějaký“; rozhodně je zde patrná hierarchie špatnosti jednotlivých hříchů.
Nicméně postavy jsou tak hyperlidské, viditelně zranitelné a křehké, že k nim dokážeme cítit empatii, i kdybychom ke stejným lidem v realitě nechovali nic než zášť. I u postav blízkých karikatuře v případě nesnesitelného páru Daphne a Cameron je mnohokrát připomenuto, že jsou to lidé, kteří nedělají nic jiného, než se pokouší v klidu a pohodlí žít. Snaha Harper odhalit jejich vztah jako podvod a přetvářku vypovídá víc o ní, nehledě na to, co během svého pátrání opravdu najde.
Druhá série je o kus těžší, vážnější, chvílemi trochu didaktičtější. S výjimkou linky s Tanyou najdeme jen málo přímých pokusů o humor. Ze všech dějových linek je cítit hlavně tíseň, ztracenost, nejistota a v mnoha případech bobtnající agrese a narůstající frustrace, jež v posledních dvou epizodách nejspíš explodují. Nezapomínejme, někdo tu ještě zemře! Ale pokud na to všechno člověk má sílu, těžko do konce roku objeví lepší seriál.
hodnocení pěti epizod: 90 %
Kinolog: Marilyn Monroe týraná po své smrti. A s ní na Netflixu šíleným filmem i publikum
Snímek Blonde má dlouhých 160 minut. Většina diváků a divaček ho prý vypíná po 10 až 20 minutách. Je opravdu tak hrozný? To, že vadí „běžnému publiku“, se dalo předpokládat. Proč ho ale odmítají i ti náročnější a kultivovanější?