Démonický Jiří Schmitzer pilotuje Ďáblovo rogalo. Dojem ze zajímavé žánrovky kazí přílišná doslovnost
Pan Valoušek (Jiří Schmitzer) žije na samotě v rozpadajícím se domě se zdmi počmáranými satanistickými symboly. Společnost mu dělá jen několik koček. Stařec je rád, když si uvaří čaj a připraví skromné jídlo. Po jednom záchvatu si zavolá záchranku, která ho odváží do nedaleké nemocnice.
V sanitce se o něj stará doktor Richard (Igor Bareš), který byl u toho, když Valouškova žena zemřela během „banální“ operace slepého střeva. Jak toto setkání po letech dopadne? Dojedou všichni ve zdraví do nemocnice?
Stařec, doktor, řidič a policistka
Ďáblovo rogalo je se svými 55 minutami poměrně sevřeným dramatickým kusem, který se odehrává pouze na třech místech (ještě na samotě uprostřed lesa) v obsazení stařec, doktor, řidič a policistka (důležitou roli hraje v druhé polovině pilotu). Na rozdíl od mnohých kriminálních sérií, kde je publikum zahlcené řadou postav, je toto tvůrčí rozhodnutí Filipa Renče osvěžující.
Schmitzer hraje mstícího se „dědka“ s kuráží a důrazem (pamatuji, zaujal před několika dekádami v Kanárkovi), Bareš je v úloze doktora s nahlodaným svědomím submisivnější a řidič v podání Zdenka Vencla si rád pustí ostřejší muziku, dá si svačinu a vyhlíží konec šichty.
Natočit sevřenější, minimalistický thriller s nádechem tajemna se snažilo již víc tuzemských porevolučních tvůrců. V roce 2009 přišel Miloš Kohout s dramatem Oko ve zdi, které sice mělo solidní atmosféru a vizuál, ale slabý příběh. O dva roky později vznikla Vendeta, v níž si to v pustině rozdávali sokové v podání Ondřeje Vetchého a Oldřicha Kaisera. Působivá byla též exploatační žánrovka se Štěpánem KozubemHrana zlomu (2021).
Renčovo Rogalo se víc zaměřuje na mainstreamové publikum, v rámci stylu a vyprávění se drží klasického modelu, než aby experimentovalo jako třeba Hrana zlomu.
Dva obrovské klady
Ďáblovo rogalo má dva obrovské klady, uvěřitelného Jiřího Schmitzera a kameru Jana Filipa, která si mimořádně vyhrála s dronovými záběry sanitky ujíždějící pustými hvozdy. Jako hudbu Renč využil syntezátorových ploch Theodora Vachlera, tvrdších rockových pecek a Mozartova Requiem. Podkresu je ale v Rogalu až příliš, snaží se zakrýt hlušší místa a výsledný žánrový hudební mix působí občas zmateně, jindy pateticky.
Pilotní díl Rogala si publikum může přehrát na platformě Prima+, ale je možné, že ho pomyslná první polovina kvůli pomalejšímu tempu odradí. I v rámci skromnější stopáže totiž Rogalo působí v některých scénách natahovaně a přílišnou doslovností. Když se třeba na poprvé objeví doktor Richard, z jeho chování a vzezření tušíme, že něco není v pořádku.
Takovýchto návodných scén a záběrů je v Rogalu víc. Větší spád má pomyslná druhá část, v níž mladá policistka (Natálie Řehořová) vyráží do Valouškova „satanistického“ hnízda zjistit, co všechno se před osudným výjezdem odehrálo. Možná kdyby ve vyprávění došlo k prohození pořadí obou půlí, byl by výsledek poutavější.
V rámci sledovanosti se Ďáblovo rogalo dostalo až na páté místo, když před ním v neděli 5. března skončila Kriminálka Anděl (TV Nova), 168 hodin, Kurz manželské touhy a Odznak Vysočina (TV Nova), mezi nimi tedy hned dva klasické kriminální seriály. Ďáblovo rogalo jejich kvality nepřesahuje, přišlo však s originálnějším pojetím a formátem, tudíž je škoda, že se minimálně v blízkých měsících na pilotní díl série nenaváže.
hodnocení: 50 %
Kinolog: Covid byl srandokalypsa, říká film Velké nic, který vás naštve, jak už to Klusák umí
Pandemie covidu trvala s přestávkami dva roky. S malým odstupem přichází dokument Mariky Pecháčkové a Víta Klusáka o tom, jak absurdní divadlo jsme v Česku zažívali. Bohužel nešlo jen o mediální show, ale i tragédii s desítkami tisíc mrtvých.