Pozůstalí po obětech sériového vraha Dahmera zuří nad sledovaným seriálem Netflixu. Cítí se traumatizovaní a zneužití

Pozůstalí po obětech sériového vraha Dahmera zuří nad sledovaným seriálem Netflixu. Cítí se traumatizovaní a zneužití
Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera | Netfix
Fantom, jenž v letech 1978 až 1991 zavraždil a posmrtně zneužíval nejméně sedmnáct mužských obětí v americkém státu Milwaukee, dostal roku 1991 obličej tehdy jednatřicetiletého Jeffreyho Dahmera. Jeho vražedné běsnění, které přerůstalo i v nekrofilii či kanibalismus, zahrnovalo převážně gaye afroamerického, hispánského či asijského původu. S tím ostatně souvisel vlažný přístup státních orgánů a místní policie, kteří některé stížnosti na dobře vypadajícího a nadprůměrně inteligentního Dahmera ignorovali.
„Název sice zní Příběh Jeffreyho Dahmera, ale nejde tu pouze o něj a o jeho minulost. Důležitá je spíše odezva, jak společnost a celý systém mnohokrát selhaly v jeho dopadení kvůli rasismu a homofobii,“ tvrdí ve videu z YouTube kanálu Netflixu Evan Peters, jenž Dahmera ztvárnil v desetidílné minisérii s názvem Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera. Ta si odbyla premiéru 21. září a o prvním víkendu se rychle ocitla v čele sledovanosti.

Trailer: Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera

Evan Peters | Netfix
Značná popularita seriálu mezi diváky a divačkami se odráží i na hodnocení – na tuzemské ČSFD svítí 87 % a mezinárodní IMDb ukazuje neméně lichotivé skóre 8,4 z 10. Mnozí oceňují interní náhled do života nelítostného vraha i sociální přesah. Píše se o procedurálním thrilleru navazujícím na Mindhuntera, smutném znázornění policejního selhání i truchlení a rozhořčenosti pozůstalých nebo o znepokojivé rekapitulaci toho, jak se vlastně stát sériovým vrahem.
Kritici oproti tomu vyjadřují nespokojenost nad tím, že podstatná část seriálu věnuje pozornost samotnému Dahmerovi a utrpení zavražděných. „Vystoupení většiny obětí a jejich rodin jsou redukované pouze na bolest, což je jejich zneužití oproti adekvátnímu uctění památky mužů, kteří Dahmerovou rukou přišli o život,“ uvedl ve své recenzi Daniel Fienberg z Hollywood Reporter.
Příběh sériového vraha a kanibala se povedl jen částečně. Seriál Dahmer těžko potlačuje sympatie k viníkovi
Seriály29. 9. 2022
Příběh sériového vraha a kanibala se povedl jen částečně. Seriál Dahmer těžko potlačuje sympatie k viníkovi
Richard Lawson z Variety dodává, že série „proměňuje Dahmera v šerednou nesmrtelnou ikonu“. Pochybný přístup hlavních tvůrců Ryana Murphyho a Iana Brennana podtrhuje ještě Jen Chaney z New York Magazine, která napsala: „Murphy i jeho spolupracovníci jsou si vědomí toho, jaké to je, když se příběhy o sériových vrazích dostanou do rukou vraždami posedlé veřejnosti… Ale seriál se nikdy nedokáže vyhnout stejné neřesti.“
S tímto posledním verdiktem ostatně souhlasí také pozůstalí, jimž Dahmer navždy sebral milované členy rodiny. Ritu Isbell, jejíhož devatenáctiletého bratra Dahmer zavraždil, v seriálu ztvárňuje herečka DaShawn Barnes. Isbell podala svědectví roku 1992 u soudního projednávání, na jehož konci byl vrah odsouzený k patnácti po sobě jdoucím doživotním trestům. Tento moment, na který by truchlící žena nejraději zapomněla, se dočkal věrné hrané rekonstrukce. A jelikož jsou záznamy z tehdejšího procesu ve veřejném vlastnictví, Netflix se nemusel namáhat pozůstalé kontaktovat. Tím méně pak bral ohledy na jejich psychiku či názor ve věci nového dramatického otevření třicet let staré kauzy.
Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera
Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera | Netfix
„Některé části seriálu mě potrápily, zejména když jsem viděla samu sebe. Když jsem spatřila své jméno na obrazovce a když herečka začala odříkávat totéž, co jsem kdysi pronesla já,“ napsala Isbell v eseji pro magazín Insider. „Kdybych neměla dostatek informací, skoro bych se domnívala, že to jsem opravdu já. Její vlasy byly stejné a měla totéž oblečení. Připadalo mi, že to celé znovu prožívám. Všechny tehdejší emoce byly zpátky,“ prohlásila.
Netflix podle Isbell jen profituje z tragického příběhu a na uctění památky mu nezáleží. „Netflix se nás mohl zeptat, zda s tím souhlasíme a jaký to na nás dělá dojem. Oni to ale prostě natočili. Pochopila bych, kdyby alespoň dali nějaké peníze dětem po zavražděných… Oběti mají děti i vnoučata. Kdyby je seriál jakkoli odměnil, nevyznělo by to tak tvrdě a bezohledně. Je smutné, že z té tragédie rýžují peníze. Je to pouze chamtivost,“ dodala žena, která viděla jen epizodu, v níž sehrála zmíněnou úlohu. Vše prý sama prožila a nepotřebuje to sledovat v televizi.
Rozhořčený byl i Eric Perry, bratranec stejné oběti, tedy devatenáctiletého Errola Lindseyho. „Moje rodina je z té série znechucená,“ uvedl na svém twitterovém účtu. „Procházíme tím traumatem znovu a znovu. A proč? Kolik filmů, seriálů a dokumentů potřebujeme?“ rozvášnil se Perry, podle něhož je věrná dramatizace emočního selhání u soudu, jakým prošla jeho příbuzná, nepřístojná.
Perry v následujícím vláknu doplnil, že jeho rodina se o výrobě seriálu dozvěděla jako všichni ostatní. Dopředu je nikdo nekontaktoval a nic se nezměnilo ani v případě dalšího pořadu o Dahmerovi, který Netflix tento podzim uvede. Nese název Conversation With a Killer: The Jeffrey Dahmer Tapes a premiéru bude mít už 7. října.
Obočí se při sledování série nadzvedlo rovněž mnoha členům LGBTQ+ komunity. Netflix totiž Příběh Jeffreyho Dahmera označil tagem „LGBTQ“, přičemž toto žánrové označení pro lidi s jinou než heterosexuální orientací se skvělo vedle dalších tagů jako „temný“ nebo „hororový“. Toto přiřazení souviselo zřejmě s tím, že Dahmer byl gay stejně jako řada jeho obětí.
Uživatelé z dané komunity si ale začali na internetu stěžovat, že o takovou reprezentaci nestojí. LGBTQ+ pořady ostatně sledují protagonisty, s nimiž se mohou příslušní diváci a divačky ztotožnit – v případě homosexuálního sériového vraha šlo o netradiční krok, který také Netflix v reakci na kritiku přehodnotil a tag „LGBTQ“ ve středu zmizel.

Kinolog: Thor 4 prožívá milostný vztah s kladivem a úspěšně paroduje sám sebe

Čtvrtý díl komiksového Thora už není lehká komedie, ale vyloženě sebeparodie. Drama zmizelo, i když hrdinovi umírá jeho milá a hrozí mu smrt.