Seriál o natáčení Kmotra, do kterého „kecala“ i skutečná mafie, je nabídkou, kterou byste neměli odmítnout
Tvůrci v něm mapují nelehký vznik prvního Kmotra. Jeho cesta do kin nebyla vůbec jednoduchá. Projekt dostal na starost nepříliš zkušený producent, studio nechtělo za adaptaci úspěšného románu Maria Puza příliš utratit, neustále někomu vadilo, koho chtěl režisér Francis Ford Coppola obsadit do hlavních rolí, a jako by to nestačilo, do natáčení se pletli i skuteční mafiáni, kteří zase měli problém s tím, jak film u veřejnosti poškodí jejich pověst.
Trailer: The Offer
Obecně se dá říci, že pozadí natáčení prvního Kmotra je minimálně stejně zajímavé jako příběh samotného filmu. Takže dává smysl, že došlo na seriálové zpracování. Momentálně je na streamovací službě Paramount+ vypuštěných pět hodinových epizod (vycházejí týdně, show je v polovině), proto si již můžeme udělat určitou představu o tom, co seriál nabízí.
Kdybychom vynechali historické pozadí celé podívané, máme před sebou v mustru klasickou gangsterku o někom, koho unaví být pan Nikdo, a proto se začne prosazovat ve světě, jemuž možná plně nerozumí, ale je odhodlaný mu vládnout. U seriálu The Offer je vtip v tom, že navzdory stylu vyprávění, který dává vzpomenout na gangsterské klasiky Martina Scorseseho, není v centru show gangster, ale začínající producent Albert S. Ruddy (Miles Teller).
O světě, do kterého se střemhlav vrhl, příliš neví a celkově moc nechápe pravidla Hollywoodu. Právě to mu ale paradoxně umožňuje, že často vidí za roh, protože ho neomezuje tradiční myšlení. Ruddy není originální, ale je to mile svéhlavá postava, kterou Teller pojímá úsporně, bez přehnaných gest, zato s jasně pronikavým hlasem a očima.
Ale abych neodbíhal. The Offer je v prvé řadě historická rekonstrukce. Což může znít nudně, v Paramountu nicméně show pojali jako výkladní skříň vlastní historie. Jde tak o velmi štědře zafinancovanou rekonstrukci, která technicky září na všech frontách naprosto bezchybnou výpravou a dobovými kostýmy počínaje a střihem a ozvučením konče.Časově se nacházíme na přelomu šedesátých a sedmdesátých let a seriál s tím pracuje komplexně. Jednou je v kanceláři producenta Steve McQueen, jindy Ruddy zamíří na plac natáčení filmu Butch Cassidy a Sundance Kid (1969), aby si promluvil s Robertem Redfordem. Je to jako alternativní verze Avengers. Ultimátní týmovka, kde ale camea hrdinů vystřídaly legendy starého Hollywoodu.
Na jedné straně tak seriál působí jako oživlá sekce Trivia z IMDb. Kdo se vyžívá ve filmových zajímavostech, bude doslova v sedmém nebi. Na druhé straně, a s tím budou bojovat hlavně mladší diváci, tu je řada jmen, která se na chvíli objeví a zase zmizí, jejich přínos pro příběh je vlastně minimální, ale pomáhají dotvořit genius loci doby. Kdo se neorientuje ve jménech, která jsem již napsal, o dost přijde. V detailech leží velká část kouzla The Offer.
Mezi herci vyjma Tellera nejvíce září Patrick Gallo jako Mario Puzo, Dan Fogler v roli Coppoly – jejich společné psaní je radost sledovat – a velkým překvapením je Giovanni Ribisi coby gangster Joe Columbo. Samostatnou kapitolu tvoří představitelé herců z Kmotra. Ti jsou vybráni, aby co nejvíce odpovídali svým předobrazům, a to jak fyzicky, tak hlasem. A někdy je to možná až moc. Anthony Ippolito (Al Pacino) a Justin Chambers (Marlon Brando) jsou natolik blízcí hercům, jež ztvárňují, až mi jejich výkon často připadal spíše jako velmi dobrý stand-up výstup, kdy někdo imituje známou osobnost.
Ani po pěti odvysílaných epizodách si stále nejsem jistý, jestli bych se u The Offer stejně dobře bavil, kdybych nebyl extrémní fanoušek Kmotra, neměl tak nastudované jeho natáčení, a kdybych nemiloval starý Hollywood. Je bez debat, že tempo jednotlivých dílů občas vázne, ne každá linka je zajímavá, o některých vedlejších postavách nemluvě, a někdy je těch informací na jedné ploše trochu moc. Složitý vznik filmové legendy je ale vyprávěný srozumitelně a věřím, že je natolik zajímavý, aby tuto nabídku nikdo nemohl odmítnout.