Marvelovka Agatha se schovává za čarodějky i kriminálku. Snaží se zbavit puncu zbytečnosti
Zatímco hluchoněmá hrdinka Echo vycházela z Hawkeye a namotala na sebe také Kingpina s Daredevilem, postava Agathy Harkness se nám poprvé představila v seriálu WandaVision, který patří mezi ty svěžejší a řemeslně zvládnutější počiny, jež nám MCU na Disney+ naservírovalo. Příběh zlomené Scarlet Witch s tváří Elizabeth Olsen, která se snaží vyrovnat se ztrátou poněkud nadpřirozeným a destruktivním způsobem, byl autorkou Jac Schaeffer zabalen do žánrové hříčky, v níž každá epizoda vzdávala hold jiné éře či stylu populárních sitcomů.
Hlavním záporačkou zde byla právě Agatha v podání správně přepálené Kathryn Hahn, která si v závěru získala natolik divácké pozornosti, až jí nakonec Disney s Marvelem odklepli vlastní seriál. Jenže opravdu je seriál o další vedlejší postavě v době, kdy MCU prochází velkou krizí, potřeba? Divácké natěšení před dnešní premiérou nebylo velké a panují obavy, že novinka po stránce sledovanosti spíše zklame. Zvládne tedy Agatha minimálně prokázat pozici tahounky a ukázat, že její sólovka dává smysl? Po prvních čtyřech epizodách, které jsem díky Disney+ mohl exkluzivně zhlédnout, si tím nejsem úplně jistý.
Agatha byla na konci WandaVision poražena, připravena o své schopnosti, přišla o paměť a dostala jinou identitu. Nyní se tedy ve Westview pohybuje coby kriminální vyšetřovatelka Agness, jež je přivolána k případu mrtvé ženy. Jenže smrt tajemné rusovlásky si bere hrdinka až nečekaně osobně a navíc se kolem ní začnou dít divné věci. Netrvá to samozřejmě dlouho a ukáže se, že onou mrtvolou je samotná Wanda, díky jejíž smrti se může vymanit ze všech možných kouzel. Opět se tedy stává Agathou. Aby ovšem získala zpátky své mocné schopnosti, musí se vydat na nebezpečnou cestu plnou čarodějnických zkoušek. A k tomu bude potřebovat coven aspoň trochu nadaných čarodějek.
Žánrová hříčka, nebo nové Čarodějky?
První epizoda dává naději, že i tentokrát bude navrátivší se autorka Jac Schaeffer spoléhat na hraní si s rozdílnými žánry. Úvod se tak celý nese v duchu temných kriminálek, nejvíce vytane na mysl evidentní vzor v podobě Mare z Easttownu či různých severských titulů. Scénář hezky opisuje jejich klišé, zároveň si z nich dělá malinko legraci, a i když divák díky trailerům a promo materiálům ví, kam to celé směřuje, vlastně to dohromady docela baví a funguje. O to více zamrzí, že od druhého dílu jakékoliv výraznější žánrové hrátky zmizí a přesuneme se do plně čarodějnického módu. Agatha dává dohromady svůj nový klan plný rozdílných čarodějek a vydávají se na nebezpečnou cestu, při níž je v každé epizodě evidentně čeká jiný úkol či osobní výzva.
Jenže v této fázi nastává hned několik problémů. Tím prvním je, že tvůrčí tým okolo Schaeffer, jenž ve WandaVision hýřil nápady, v podstatě přestává překvapovat a přechází do módu rutinní čarodějnické podívané, která si sice ze sebe čas od času udělá příjemnou legraci, jinak se ale sune přesně těmi dějovými zákrutami, jaké čekáte. Další překážkou navíc je, že se scenáristům nedaří vypracovat zajímavé a výrazné postavy. Coven je tak plný zaměnitelných figurek, které se sice scénář snaží časem odlišit a dát jim i osobní podzápletky, jsou však prozatím tak nudné a sterilní, že se na ně nemá divák jak moc napojit. Všechno tak musí utáhnout Kathryn Hahn a diváky oblíbená Aubrey Plaza v roli tajemné Rio, jejichž komplikovaný vztah může ještě přinést nějaké to překvapení a scenáristickou vynalézavost.
Agatha vše nezachrání
Obě herečky si pro sebe kradou veškerý prostor a zejména Hahn si návrat do kouzelnické image proklatě užívá a je zpátky ve formě. I přes její snahu si však po čtyřech epizodách stále nejsem jistý, zda je Agatha ideálním materiálem pro vlastní seriál. Tvůrci se evidentně snaží udělat z ní čarodějnickou verzi Lokiho, tedy antihrdinku, které se v sólovce dostaneme víc pod kůži, začneme ji chápat a taky trochu fandit. Jenže tyto pokusy zatím vychází tak napůl, její proměna v divácky přívětivější postavu je velmi pomalá a člověk stále nemá moc důvodů, proč jí držet palce. Na druhou stranu, právě v nejsobečtějších scénách Hahn coby Agatha nejvíce baví a dává jinak rutinnímu kousku trochu šťávy.
Agatha: Za vším schovaná tedy v prvních čtyřech dílech nezapočala svou cestu ideálně. Mohla být hezky odtrženým kouskem od hlavního dění MCU, co si bude dělat věci po svém a aspoň trochu originálním způsobem. Jenže po slibném startu se zatím vydává cestou rutinní čarodějnické podívané s nemastnými postavami, která sice postupně vykládá na stůl dostatek otázek a záhad, jež diváka aspoň malinko udržují v pozornosti, jinak ovšem novinka postrádá správně hutnou atmosféru či intenzivnější hrátky s žánrovými a hororovými klišé. Agatha si zkrátka i přes skvělou Hahn a tradičně nadstandardní Plazu důvod vzniku zatím neobhájila a musíme doufat, že v druhé půlce série si pro nás scenáristé ještě přichystali dostatek trumfů.
Agatha: Za vším schovaná prozatím nijak nevyčnívá z průměru marvelovských seriálů a nedává jasnou odpověď na to, proč se zrovna tato vedlejší postava musela dočkat vlastní sólovky. Příznivci čarodějnických seriálů možná dostanou aspoň fajnovou jednohubku, jinak si pro nás Marvel (zase) nepřipravil nic extra výjimečného a režijně svěžího.