Čtvrtí Expedanbles obtížně maskují, že už o ně ani akční legendy nemají zájem
Devět let. Tolik času uteklo od chvíle, co jsme Barneyho Rosse (Sylvester Stallone) a jeho bandu viděli v kinech naposledy. Od té doby se toho hodně změnilo. Bruce Willis kvůli nemoci ukončil kariéru, Jet Li prakticky přestal hrát (během let do své filmografie přidal jen dva filmy), Terry Crews ze série odstoupil kvůli sexuálnímu obtěžování (nikoli, že by ho spáchal on, naopak tvrdí, že se stal obětí; producent série po něm chtěl, aby obvinění stáhl) a Stallone, srdce celého retro projektu, se rozhodl předat žezlo a být ve filmu minimálně. A s jeho ústupem jako by se vše rozpadlo.
Ve čtyřce tak sice Barney znovu vyšle své postradatelné do akce, zapojí se však minimálně. Na jeho místo nastupuje Christmas v podání Jasona Stathama. Ten se sice pro akční role narodil, tahle série ale nikdy nebyla o něm. A protože nemá oporu, kterou bychom od podobné podívané očekávali, najednou z toho nejsou cítit Expendables. Je to jen další z řady akčňáků se Stathamem v hlavní roli.
Ve čtyřce se prořídlé řady hrdinů, kdy akční legendy vystřídala jména jako Megan Fox, Andy Garcia a 50 Cent, musí popasovat s tím, že pokazí důležitou misi, kterou je poté třeba napravit. Nechybí sice krev a sem tam nějaká hláška, ale nemá to onen potřebný fanservis, který předchozím dílům (včetně nepříliš dobré trojky) dodával status žánrové události.
Nejhorší na tom všem je, jak špatně snímek maskuje, že plány byly jiné. Garciova role je evidentně Willisův Church (případně Churchova náhradníka s tváří Harrisona Forda z trojky). Místo Matadora Antonia Banderase tu máme jeho syna, jehož představitel si sice zaslouží uznání, jak dobře mimikuje projev původní hvězdy, ale kopie zůstane kopií. A 50 Cent příběhu, vyjma dojmu „to byl původně Crewsův Hale Caesar“, nic dalšího nedá.
Nejlépe z nucených nováčků vychází Fox, která dokazuje, že se stále umí prodat v akční roli a ještě u toho působit sexy a stylově. Jenže na to, že by měla být jedním z nových taháků, jí scénář nabízí minimum osobitých momentů. Iko Uwais a Tony Jaa by mohli představovat nějakou žánrovou zábavu (v soubojích se umí ohánět jako málokdo), ale režie je nepodpoří. Celou dobu se jeden neubrání otázce, proč najednou chybí kromě Banderase Wesley Snipes nebo Arnold Schwarzenegger a jestli v náboru nových tváří opravdu nešlo najít nějaká zajímavější jména, než co snímek nakonec nabízí.
Může se to jevit jako lpění na minulosti, ale právě absence známých tváří je jedním z důvodů, proč Expend4bles pocitově nefungují. Každá emoce a snaha o nějakou myšlenku by totiž vyšla mnohem silněji, kdyby se vázala na někoho, koho známe, nebo byla mířená k těm, co mají v sérii minulost. Když se v baru, kam postradatelní chodí, pozvednou číše a v řadě vidíme jen tři původní obličeje, je to odcizující. Více než přímé pokračování to najednou evokuje nějakou snaživou kopii.
S takovou zůstává jen akce. To jediné, co by mohlo tuhle partičku zachránit. A Scott Waugh, ač bývalý kaskadér, bohužel naplno selhává. Přestože na soubojích pracovali i lidé z týmu Jackieho Chana, není to na výsledku vůbec znát. Akce je generická, zbytečně často sází na střih a úzké záběry, místo aby ohromovala celky s promyšlenou choreografií. Málokdy se vytasí s nějakou nápaditou parádičkou. Obecně jí není málo, ale ve své nenápaditosti a generičnosti je víc ubíjející než opojná.
Ale ne, není to nejhorší akčňák, jaký v kině uvidíte. Přeci jen nějaké peníze stál a minimálně úvodní rozdání karet má jeden silný moment. Nic tu však nevyčnívá, a protože už nejde o radost pro milovníky testosteronových osmdesátek/devadesátek, není z toho cítit žádná hravost. Jen řadová žánrovka, která mohla klidně skončit na videu. Kdyby se tedy nejmenovala Expend4bles.
40%
Slib, že tentokrát nepůjde o podívanou pro teenagery, byl sice splněn, ale to je to jediné, co dělá čtyřka správně. Vzhledem k tomu, že sám Stallone je ve filmu nějakých patnáct minut a ani jednou se fyzicky nezapojí do akce, byl tenhle kousek nejspíš už na papíře předurčený k neúspěchu.