KVIFF: Fascinace sériovými vrahy a dark webem. Red Rooms rozvádí nejhorší zvěrstva

KVIFF: Fascinace sériovými vrahy a dark webem. Red Rooms rozvádí nejhorší zvěrstva
Red Rooms | KVIFF.TV
Red rooms
Red rooms
72%
Tvůrci při uvedení zmínili kulturní trendy, které během koronaviru definitivně vyústily do různých psychologických či sociologických analýz fenoménu sériových vrahů. Red Rooms vychází z realistického námětu, mladé ženy padající do náručí uvězněných zločinců představil například dokument Netflixu Night Stalker: Hon na sériového vraha. Příběh je vázaný na perspektivu modelky a hackerky Kelly-Anne (výborná Juliette Gariépy), která by sama mohla stát na místě netečného obžalovaného. Na své okolí reaguje bez emocí a pohlcují ji témata či osoby, z nichž většině lidí naskakuje husí kůže.
Red rooms: trailer | KVIFF.TV
Jenže tento efekt je především pro televizní reportáže žádoucí. Red Rooms mimo jiné zpodobňují medializaci osobních tragédií a bezohlednou lidskou snahu proniknout hluboko do cizích traumat, potažmo pod zástěrkou všeobecně diskutované temné události. Část filmu je naturalistický soudní thriller, kdy si poslechneme postoje obžaloby i obhajoby a kdy pomalu v nás narůstá pocit veřejné exploatace. Zákon založený na presumpci neviny vyvíjí nátlak na obě strany i za užití krajních metod (policie promítá získaná videa mučených a zavražděných dívek) a novináři se za dveřmi soudní síně ženou za senzacemi.
Postupně však odbočíme výhradně k protagonistce, která vykazuje psychopatické znaky. Její posedlost titulním vrahem a možnostmi dark webu je pro ni esenciální a nevyžaduje vysvětlení. Na rozdíl od další fanynky vraha, s níž se seznámí a která se obviněného zastává z chabého přesvědčení, že nikdo není vinný, dokud mu to průkazně nedokážou, Kelly-Anne tato otázka nezajímá. Nechává se vtáhnout napjatou situací, což publikum podstupuje s ní.
Snímek sice tápe v propojení realismu s hyperrealistickou formou a lépe by zafungoval jako úsporný teror ve stylu Guse Van Santa, ale přesto vás spolehlivě dostane tam, kam potřebuje. Herečky v hlavních rolích odvádí skvělou práci, intenzivní hudební podkres strhne a příběh rozvádí všechna načrtnutá témata překvapivě, a přitom uspokojivě.
80%
Red Rooms je jedním z černých koní letošního festivalu, který oslovuje publikum hned na několika tematických frontách. Hlavně v poslední třetině je film napínavý, mrazivý a myšlenkově ambivalentní. Pevně stojí na tenké hraně mezi mainstreamem pro širokou distribuci a přemýšlivou festivalovkou.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka