Třetí Creed poprvé bez Stallona, přesto je duch Rockyho stále cítit. Proti Adonisovi stojí nejsilnější soupeř
První Creed (2015) částečně kopíroval děj prvního Rockyho (1976), u pokračování z roku 2018 se zase díky přítomnosti syna Ivana Draga nabízely paralely se čtvrtým dílem. Novinka s názvem Creed III se snaží oprostit od zjevného napodobování série, z níž vzešla, což v praxi vede k tomu, že se neinspiruje jen jedním, ale rovnou dvěma snímky z Rockyho franšízy. Navzdory nedostatku originality to však funguje vcelku dobře.
Útěk před minulostí
S Adonisem Creedem (Michael B. Jordan) se setkáváme pár let po událostech z druhého dílu, na jehož konci Creed porazil Viktora Draga (Florian Munteanu) a stal se šampionem. Nyní je ve sportovním důchodu, pořádá boxerské zápasy aprovozuje úspěšnou boxerskou tělocvičnu společně s trenérem Little Dukem (Wood Harris). Užívá si též rodinného života s manželkou Biancou (Tessa Thompson) a dcerou Amarou (Mila Davis-Kent).
Poklidný život naruší pomyslný duch z minulosti ve stylu ScorsesehoMysu hrůzy. Bývalý Adonisův kamarád Dame (Jonathan Majors) se totiž po téměř dvou dekádách za mřížemi vrací do běžného života a chce pokračovat v nedobrovolně přerušené boxerské kariéře. Obrátí se proto právě na Adonise, který trochu cítí vinu za tehdejší nešťastný vývoj událostí.
První polovina filmu působí dojmem hollywoodsky vypulírovaného sociálního dramatu o bývalém vězni, s nímž už jeho staří přátelé nechtějí mít nic společného. Cringe atmosféra u prvních setkání obou mužů by se dala krájet a je až fyzicky nepříjemné sledovat Adonisovu nervozitu v kontaktu s chodící připomínkou minulých selhání. Po troše nátlaku ale začne Damovi pomáhat, aby se někdejší boxerský talent mohl vrátit do ringu; zpočátku sice jen jako sparingpartner nastupující hvězdy Felixe Chaveze (Jose Benavidez), ale je jasné, že Damova cesta na vrchol nebude trvat dlouho. Navíc nemůže být pochyb o tom, že křivdy minulosti nakonec dva ústřední siláky postaví proti sobě.
Ve snímku se mihnou i Creedovi soupeři z předchozích dvou dílů, tedy Viktor Drago a Ricky Conlan (Tony Bellew), nově představenou mlátičkou je pak zmíněný Chavez. Emocionální jádro ale tkví v komplikovaném vztahu Adonise a Dama, který je působivý hlavě díky charismatu Jonathana Majorse.
Třiatřicetiletý herec se před pár dny představil jako superpadouch Kang v marvelovce Ant-Man a Wasp: Quantumania, o živobytí i dostatečnou publicitu tak má postaráno na několik let dopředu, kdy bude vystupovat v rámci dalších projektů MCU. Zde však dokazuje, že o tři roky staršímu Jordanovi je víc než vyrovnaným hereckým parťákem a dlouholetý spor jejich postav bez problému udrží diváckou pozornost.
Rozdílné přístupy ke křivdám
„Jaké to je, když někdo zpívá tvůj song?“ ptá se Dame Biancy, která kvůli poruše sluchu musela nechat pěvecké kariéry a „pouze“ produkuje písně pro jiné interprety. Bianca stejně jako Dame nemohla zcela naplnit své sny, avšak nepřízni osudu se dokázala přizpůsobit a je vděčná za to, co má. To Dame nedokáže, jeho smýšlení o světě se během pobytu ve vězení zjevně nijak nezměnilo. Bojuje se životem a občas bez skrupulí rozdává podpásovky.
Zatímco v Damovi kvůli částečně nespravedlivému uvěznění rostla křivda, Adonis se snaží na traumata minulosti zapomenout. Nemluví o svých pocitech a snaží se předstírat, že je vše v pořádku. To je rozhodně méně antisociální přístup než Damův, ale vzdaluje se tak své manželce, takže ani tahle strategie úplně nefunguje. „S tebou to nemá nic společného,“ pronáší Adonis už skoro klasickou větu směrem k Biance. A tak přestože je úspěšná hudební producentka vzorem toho, jak smysluplně pracovat s vlastními pocity, nakonec jde stejně hlavně o dva muže, kteří si to musejí rozdat v ringu – jsme přece ve sportovním dramatu.
Osvědčená formule
Mantinely tohoto žánru se Jordan ve svém režijním debutu rozhodně nesnaží překračovat. Vychází z toho, co fungovalo nejen v předchozích snímcích creedovské série, ale i z motivů rozehraných u Rockyho. Ze třetího dílu si Dame bere velkohubost a hrubou sílu Clubbera Langa, v obou třetích pokračováních je navíc tematizováno i tápání boxerů poté, co jejich kariéra dosáhla zenitu. A na pátého Rockyho si zase vzpomeneme ve chvíli, kdy se Adonis stará o rozdmýchání Damovy kariéry s podobnou vervou, jako když stárnoucí Rocky trénoval nadějného (a podobně nevděčného) Tommyho Gunna.
V duchu boxerských snímků se tedy dočkáme zlomového zápasu zhruba v polovině a následně dalšího na konci. Ten je nadstandardně stylizovaný, čímž připomene černobílou estetiku Zuřícího býka, především se však stejně jako zbytek filmu pyšní špičkovým řemeslným zpracováním. Boxerské sekvence jsou často snímané z velké blízkosti, můžeme sledovat spoustu detailů zpocených svalů, někdy i ve slow motion. Formálně tedy zápasy působí velmi kontaktně a imerzivně, přesto si z nich kromě pouličně humpoláckého Damova stylu zřejmě nic nezapamatujete.
Nechybí ani nezbytná tréninková montáž, jejímž vrcholem jsou pohledy do zrcadla dávající na vědomí odvěkou pravdu, že největším protivníkem jsme si sami. Všechny tyto povinné a ohrané propriety jsou podané sice nepřekvapivě, ale dostatečně působivě na to, aby film příjemně utíkal. Napomáhá tomu i umírněná stopáž, která se navzdory trendu současných blockbusterů dokázala zastavit pod dvěma hodinami.
Posun díky hádkám
Pokud čekáte na zmínku o účasti Sylvestra Stalloneho v jeho nejpamátnější roli, nedočkáte se. Poprvé během devíti snímků vzniklých v rámci Rockyho či Creedovy franšízy se totiž italský hřebec na plátně neobjeví. Důvodem je Stalloneho dlouhodobý spor s producentem Irwinem Winklerem, vlastníkem práv na obě filmové série. Winkler totiž plánuje řadu dalších pokračování, spin-offů a možná i seriálů využívajících odkaz Rockyho a dalších Stallonem vytvořených postav, a to aniž by slavnou akční ikonu adekvátně odměnil. Peníze jsou tedy důvodem, proč pravděpodobně nevznikne sedmý Rocky a proč se Stallone na třetího Creeda dokonce ani nepodívá, jak nedávno několikrát zopakoval.
Odklon od Rockyho však může Creedově sérii nakonec hlavně prospět. Předchozí dva snímky hojně těžily z nostalgie, nyní se Adonis postaví na vlastní nohy a bude pracovat s tím, co se podařilo vytvořit jemu. Tak situaci aspoň prezentuje sám Jordan. Což o to, krok dopředu je jistě vítaný, nelze však přehlédnout, že se jedná jen o velmi pomalý, bezpečný krůček. Stále je totiž řada postav hlavně syny svých otců a předkládané příběhy variacemi viděného. Není to nutně problém, ale mělo by zaznít, že Creedova série z cestičky vyšlapané Rockym Balbou jen tak nesejde.
Snímek tedy nakonec nabízí bezpečné poselství o tom, že by se muži měli naučit vyjadřovat emoce i jinak než pěstmi. Ačkoli občas se nedá nic dělat, jak dokazuje i boxerská ambice Creedovy neslyšící dcery Amary porvat se s životem podobným způsobem jako její tatínek. Třetí Creed tedy úspěšně kombinuje chlapáckost, jakou od boxerských filmů jejich publikum očekává, s pár nenásilně zakomponovanými a bezesporu sympatickými přesahy, které sportovní nadšence nepobouří a citlivější duše potěší. Výsledek se dá proto označit za Jordanovo režijní i herecké vítězství, přestože „jen“ na body – emočně knockoutovaných diváků a divaček bude spíše poskrovnu.
hodnocení: 70 %
Kinolog: Brendana Frasera nepoznáte. V Hollywoodu by měli přestat používat „tlustoobleky“
Herec Brendan Fraser si v životě prošel těžkými krizemi. Nyní se vrací v roli o tlustém učiteli literatury, který se snaží usmířit s odcizenou dcerou. Jak jsou dnes ve filmech zobrazovaní tlustí lidé a jaká klišé se k tomu vážou?