Recenze: High Life - kosmický film s největším množstvím spermatu od roku 1981

Recenze: High Life - kosmický film s největším množstvím spermatu od roku 1981
High Life | Film Europe
A nyní následují má upřesnění a opravy k oficiálnímu textu distributora:
High Life
Především, High Life není sci-fi, neboť toto slovo implikuje přítomnost nějaké vědy ("sci-"). V High Life se žádná věda nevyskytuje. Odehrává se totiž v hlubokém vesmíru na kosmické lodi, ze které když něco vyhodíte, nebo vám něco při opravě pláště upadne, spadne to někam dolů do vesmíru (viz trailer níže, čas 1:03) rychlostí, která nápadně připomíná normální pozemskou gravitaci. Což je vysvětleno tím, že tato loď neustále (mnoho let) zrychluje a generuje pozemské přetížení 9,81 m/s2. Což nevysvětluje, proč se několik předmětů, vyhozených z této neustále zrychlující lodě v rozmezí několika minut, následně vznáší ve vesmíru několik desítek metrů od sebe.
A už vůbec to nevysvětluje, jak fungují skafandry, které mají v zadní polovině přilby obrovskou díru, ledabyle zakrytou kusem plandající látky.
Výprava v tomto filmu je obecně strašlivá, často až směšně laciná. Například hlavní komunikační stanoviště je ztvárněno normálním pracovním stolem, na kterém stojí normální současný PC monitor a miniaturní projekční laserová klávesnice (taková ta laciná, co před pár lety frčela, ale dnes už se moc neprodává, protože všichni vědí, že pořádně nefunguje).
Například česká Ikarie XB1 (1963) svou výpravností tento film naprosto zastiňuje. High Life vypadá spíše jako nedávný český Mars (2018).
Na rozdíl od Marsu ale v High Life není ani stopa humoru, neboť to má být hardcore art, filosofie a nastavování zrcadla (nebo něčeho jiného) něčemu.

Trailer:

High Life
Všimněte si, jak se trailer chytře vyhýbá celkovým záběrům, ze kterých by bylo patrné, že to na této kosmické lodi vypadá úplně jako ve sklepě nějakého paneláku (plus v malém skleníku).
Další otázka k textu distributora: Opravdu potřebuje lidstvo hledat náhradní zdroje energie, když může na vězně vyplýtvat motory, které mnoho let nepřetržitě poskytují obrovské kosmické lodi zrychlení 9,81 m/s2?
Také musím něco říct k úvodnímu popisu děje, neboť v něm distributor brutálně spoileruje (o cestě k černé díře se začne mluvit až ke konci filmu).
Naopak v popisu děje chybí úvodní scéna filmu, ve které Pattinson zabije celou posádku (kromě své dcery) tím, že ji při hibernaci vyhodí do vesmíru. Většina následujícího filmu je pak flashback, ve kterém uvidíme vše, co se dělo během předchozích let (a nyní už víme, že to skončí zabitím posádky). V poslední části filmu je již dcera dospělá (zatímco Pattinson vypadá pořád zcela stejně starý) a oba letí k černé díře / do jiného světa, kam zřejmě doletí, ale neuvidíme to a film skončí.
Z toho všeho vyplývá, že značnou část filmu se v něm vyskytuje pouze Pattinson a jeho dcera, která je buď nemluvně, nebo je zticha...
High Life
High Life | Wild Bunch Distribution
Možná se v tuto chvíli ptáte, o čem vlastně film je, a co se v něm vlastně děje. A odpovědi na tyto otázky zní: O ničem moc a nic moc.
Vězňové se spolu různě hádají, občas řeší nějaký technický problém a občas někdo někoho zmlátí nebo znásilní. Ústřední postavou (možná ústřednější než Pattinson) je lékařka (Juliette Binocheová), která se o vězně stará, ale sama je odsouzena za vraždu.
Ta posléze Pattinsona ve spánku znásilní, pak ze sebe vysaje jeho sperma a nepozorovaně inseminuje Pattinsonovu ex-přítelkyni (které se pak narodí dítě).
Vzhledem k tomu, že pacienti také pravidelně chodí na kontrolu plodnosti, je High Life pravděpodobně kosmický film s největším množstvím spermatu od roku 1981. Ale nevzpomínám si, že by Binocheová nějak "zkoumala lidskou sexualitu", jak tvrdí distributor.
Binocheová také předvede poměrně dlouhou scénu sebeukájení na nějakém hydraulickém stroji, při které je toho celkem hodně vidět. Ale tato scéna je záměrně natočena tak, aby bylo brutálně jasné, že má Binocheová svá sexy léta už dávno za sebou.
Juliette Binoche
High Life - Juliette Binoche | Wild Bunch Distribution
Musím přiznat, že mě aktivně štvalo rozhodnutí Claire Denisové natočit svůj film jako sci-fi (přičemž zjevně sci-fi nenávidí a nezajímá ji). Kdyby se místo toho film odehrával někde v zakleté čarodějnické věži, mohly by postavy říkat věty jako "Všechny magické svitky zničí kouzlo třetí úrovně až se přiblíží démon Azathoth" a neznělo by to tak dementně jako "Všechna data zničí firewall až proletíme černou dírou" (což v High Life zazní).
Dokonce by mi pravděpodobně dávalo větší smysl kdyby High Life nebyl film, nýbrž divadelní hra. Ale nešel bych na ni.
Hodnocení: 30%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE