46. týden-kinopremiéry: Brad Pitt osvobozuje Evropu, James Brown americké černochy a Leviatan autoritativní Rusko
Brad Pitt se vrací do Evropy na sklonku 2. světové války. Tentokrát ale nepůjde o kurz italské lingvistiky, lov německých skalpů jako v Hanebných panchartech (2009). Akční drama Železná srdce sleduje pětičlennou posádku amerického tanku, která je obklíčena zesláblým, ale o to agresivnějším německým nepřítelem. Důležitější roli ve snímku scenáristy a režiséra Davida Ayera hraje herecké obsazení, respektive autorské pojetí zuřivých bojů. Vše v intencích dynamické filmařiny 21. století.
Kromě Pitta se ve filmu představí třeba Shia LaBeouf, Logan Lerman nebo Michael Peña. Rozdílné charaktery mají na klaustrofobické ploše jednoho kovového monstra vykreslit archetypy americké společnosti. Takže nechybí ani kněz, kterého si zahrál LaBeouf a ostatní ho oslovují přízviskem "Bible".
Z recenze Františka Fuky: "Výpravné válečné filmy jsou v dnešní době dost vzácné. Obzvlášť filmy, které jsou sice výpravné, ale přitom jim nejde v prní řadě o spektákl, nýbrž o nahlédnutí do vojákovy duše a okolí. A takovým filmem by chtěla být Železná srdce. Ale bohužel se jim to, přes zjevnou snahu zúčastněných (Pitt film produkoval), daří jen částečně." Jestli vás zajímá, jak se dá v roce 2014 poměrně netradičně přistupovat k události, od níž nás dělí téměř 70 let, vyrazte směle do kina.Recenze filmu si přečtěte zde. Průměr z hodnocení je prozatím na známce 78 procent.
Za necelé dva týdny uplyne už osm let od smrti hudebního a showbusinessového velikána, kmotra soulu, který získal celou řadu dalších přiléhavých přezdívek. Film o Jamesi BrownoviGet On Up míří do českých kin. Jaký je? Plný písniček, příběhů s horším i lepším koncem. Na ploše 139 minut ale nemůže celý příběh a problematičnost osobnosti postihnout. Citujeme z rozhovoru Honzi Dědka s Jamesem Brownem: "Byl jsem mladík, kterého pořádně svrběly koule, tak to prostě muselo ven, hochu. Byly tady ženské, to je jasné, bylo jich dost, ale některé energie vás nezbaví ani harém ženských, uleví vám jenom hudba. Tak jsem točil jednu skladbu za druhou, jako bych se snažil vytřást z kalhot škorpiona." Jestli se tenhle "I Feel Good" pocit podařilo tvůrcům (byl mezi nimi i Brownův obdivovatel Mick Jagger) do filmu dostat, pak klobouk dolů. Recenze filmu najdete zde. Prozatím 73 procent.
Další dům, ve kterém straší, míří do potemnělých kinosálů. Snímek Jessabelle: V tváři démona působí poměrně tuctově. Režíroval a stříhal ho Kevin Greutert, autor několika dílů série Saw. Snímek je zatím bez české recenze. Na serveru rottentomatoes.com jej hodnotí 23 procenty...
Do kin dále míří dvojice festivalových snímků, které reflektují současnou situaci v postsovětské éře. Leviatanem usilují tvůrci o boj za lidská práva. Podobenství zaujalo na festivalech v Cannech a Karlových Varech. Ruský snímek se strefuje do vlastních řad a dá se očekávat, že bude vážným kandidátem na sošku Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Bravurní snímek i aktuální politická situace tomu nasvědčují. Recenze si přečtěte zde. Prozatím 87 procent.
Kukuřičný ostrov, na jehož vzniku se podílela i Česká republika, zase popisuje hranici dvou kavkazských států - Gruzie a Abcházie. Na ostrůvku uprostřed řeky, která obě země odděluje, pěstuje jeden starý rolník kukuřici. Drama nastává ve chvíli, "kdy se motorový člun pohraniční stráže přiblíží na dohled ostrůvku." Recenze psychologického dramatu si přečtěte zde. Autoři jej hodnotí 79 procenty. Snímek získal hlavní cenu na letošním MFF Karlovy Vary.
Rodinám s dětmi chce zpříjemnit pobyt v kinech norská fantasy pohádka Magické stříbro - Hledání kouzelného rohu. Severská mytologie, skřítci, zima a dobrodružství. Tak co, jdete do toho?
A protože se blíží 25. výročí od událostí ze 17. listopadu 1989, míří do klasické kinodistribuce dokumentární film Libuše RudinskéPavel Wonka se zavazuje. Důvod? Reflexe a demýtizace posledního politického vězně, disidenta a antikomunisty, který v cele roku 1988 zemřel. Rudinská spekuluje o tom, jak šel na ruku StB, jak údajně donášel na své kamarády. Její dokumet vzbudil vášnivé ohlasy již na festivalu v Jihlavě. Snímek se stává politikem, mnozí z těch, kteří se na původní koncepci podíleli, se od výsledného snímku distancují. Autorku obviňují ze zaujatého pohledu, kdy jako důkazní materiály proti Wonkovi bere výpovědi komunistických estébáků, bachařů atd. Recenze si přečtěte zde.