Zemřela první dáma českého filmu, legendární režisérka Věra Chytilová
Věra Chytilová vystudovala architekturu, u filmu začínala v typicky ženských profesích: jako klapka, skriptka, asistentka režie a pomocná režisérka. Teprve po několikaleté praxi odešla studovat režii na FAMU do ročníku Otakara Vávry.
První dáma českého filmu po začátcích ovlivněných metodou cinéma verité - středometrážní filmy Strop (1961) a Pytel blech (1962) a dokumetární O něčem jiném (1963) - natáčí stylizované Sedmikrásky (1966) a filosofické podobenství Ovoce stromů rajských jíme (1969).
Věra Chytilová měla nejen kvůli tomu, že patřila ke tvůrcům československé nové vlny, problémy s komunistickým režimem. Pro dokumentární cyklus Těžká léta československé filmu (2013) se vyjádřila takto: „Jakkoliv jste se za totality dotkl mravů, dotkl jste se komunistické ideologie. A v tom okamžiku váš film byl neustále cenzurován, neustále sledován. Ve scénáři se zdálo, že je to naprosto nevinné a teprve v souvislostech vychází to vyznění. Moje filmy měly jasný politický podtext, protože byly vlastně angažované, zabývaly se tou dobou. A já si myslím, že se vždycky má film dobou zabývat, nebo být svědectvím své doby. A tomu nemůžete uniknout. Co je politika? Politika je správa věcí občanských a tam zase záleží na mravech.“
V roce 1998 natočila černou komedii film Pasti, pasti, pastičky, která se s mužskými sexuálními násilníky dvakrát nepáře. V novém miléniu následuje komedie pojednávající o samotném rodu homo sapiens Vyhnání z ráje (2001) a psychologická tragikomedie Hezké chvilky bez záruky (2006). K posledním dílům Věry Chytilové patří práce na dokumentárním cyklu České milování a dokument Pološero: Kněžny lásky (2011), přibližující pocity a motivace prostitutek.
Jako poctu výrazné režisérce Věře Chytilové dnes večer na svém prvním programu odvysílá Česká televize snímky Faunovo velmi pozdní odpoledne (od 20:00), dokument Zlatá šedesátá (od 21:45) a film Kopytem sem, kopytem tam (od 22:45).