Tržby v českých kinech: Skyfall zažehl nadějný filmový podzim
V pořadí 23. "bondovka" Skyfall (2012) byla sice do kin nasazena až v pátek, postarala se však po delší době o nevídanou věc. Snímek vydělal 16.6 milionů korun, když jej shlédlo 116.447 diváků. Což je mnohem více, než bývalo zvykem v rámci všech 20 nejúspěšnějších filmů žebříčku! To, co nedokázal Bruce Willis v Looperovi (2012), kohorta druhých Postradatelných (2012) nebo Liam Neeson v 96 hodinách: Odplatě (2012), to se povedlo Bondovi.
Aby také ne, jeho image, kult a proslulost je živena dlouhá desetiletí. Nejnovější snímek se také nadmíru povedl, o čemž referovaly zahraniční recenze. Skyfall by ještě mohl výrazně zamíchat nejvyššími patry letošních tržeb, na Dobu ledovou 4: Zemi v pohybu (2012) ale nejspíš bude i James Bond krátký. Přes 80 milionů na tržbách a 600 tisíc platících diváků, to je pro agenta Jejího Veličenstva meta, troufnu si tvrdit, nedostupná. Fanoušci Bonda nicméně vědí, že Zítřek nikdy neumírá (1997).
Druhá je po uplynuvším víkednu další filmová novinka, Kozí příběh se sýrem (2012). Na dětský animák přišlo přes 36 tisíc diváků. Snímek vydělal necelých 5 milionů korun, což nejsou v porovnání se zahraničními animáky čísla bůh ví jak oslnivá. Mít ale svého žánrového zástupce mezi 3D animovanými snímky není důvodem ke studu. Tvůrci a propagátoři "Kozy" s tím počítali, čemuž přizpůsobili i nenásilnou marketingovou kampaň. Její nadhled a humor je sympatický, což ale neznamená, že by za každou cenu musel vzniknout třetí díl "Kozy".
Na třetí příčku žebříčku tržeb klesli filmoví Asterix a Obelix ve službách jejího veličenstva (2012). Téměř 3.5 milionu korun na tržbách a necelých 25 tisíc diváků snímku nicméně zajišťuje i po předchozím vítězném tažení poměrně solidní úspěch. Recenzenti nejnovější dobrodružství dvou Galů de facto odepsali, diváky tak do kin přitáhla hlavně slavná komiksová předloha. Tvůrci by se ovšem měli zamyslet, jak s kvalitní a proslulou látkou příště naloží. Chtělo by to více respektu, ale i volnosti. Nemyslet jen na tržby, mohlo by to být kontraproduktivní.
Zvýšený zájem v divácích vzbudil Hotel Transylvánie (2012), animovaný příběh plný krve, upírů a dalších monster, jednoho človíčka a v neposlední řadě lásky. 2.2 miliony na tržbách a přes 16 tisíc platících diváků znamená vzestup oproti minulému víkendu o 33 procent, druhý nejvyšší v rámci filmů žebříčku Top 20.
Pětici nejúspěšnějších snímků uzavírá s diváky manipulující duchařina Paranormal Activity 4 (2012). Po víkendu utržila 1.4 milionu korun, snímek shlédlo 10.532 diváků. Zahraniční fenomén, který vzhledem k investicím vydělává ve světě neskutečné peníze, ovšem na české diváky příliš neplatí.
Největším skokanem žebříčku se stala zrzavá Rebelka (2012) s lukem. Zájem o ní vzrostl oproti předchozímu období o více než 50 procent. Rebelka je po tomto víkend osmá, s celkovými tržbami před 20 milionů korun. Dobrá alternativa nejen pro malé dámy, ale též pro ty, co už jsou otrávení x tou Dobou ledovou či Madagaskarem.
Nejvýrazněji se propadla Cesta do lesa (2012) producenta, režiséra, scenáristy, herce a kameramana Tomáše Vorla. Je poměrně smutné zjistit, že snímek svérázného, upřímného tvůrce dokáže řadu lidí odradit, zatímco masivní marketingové kampaně diváky doslova naženou do kin. Cesta do lesa přišla tvůrce na 30 milionů korun, za čtyři víkendy vydělala lehce přes 2.5 milionu. Což je oproti předchozímu období pokles o 66 procent.
Aktuální žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin najdeteZDE.